لاستیک خودرو

راهنمای خرید بهترین لاستیک برای پژو 405

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین پژو 405 را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

پژو 405 از محبوب ترین خودروهای دهه هشتاد میلادی در اروپا محسوب می شود که در آن زمان خود عنوان بهترین خودرو سال اروپا را نیز یدک می کشید. در ایران نیز این خودرو از سال 1369 در خط تولید شرکت ایران خودرو قرار گرفت و از همان ابتدا با توجه به قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب به یکی از پرفروش ترین خودروهای ایران تبدیل شده و پلتفرمی برای توسعه سایر محصولات نظیر پژو پارس و سمند قرار گرفت.

این خودرو در ابتدا با موتور 1800 سی سی XU7 در بازار عرضه شد ولی بعدا مدل SLX با تغییراتی در ظاهر خودرو و موتور TU5 با حجم موتور 1600 سی سی (که بر روی پژو 306 نیز استفاده می شود) و افزودن برخی امکانات راهی بازار شد.

در هر حال طبیعی است امروز که دهه ها از حضور این خودرو در بازار می گذرد پژو 405 دیگر یک خودرو به روز و مدرن نیست، اما همچنان خودرویی محبوب است که به وفور در خیابان ها دیده می شود و مالکانپرتعداد این خودرو نیاز به کسب اطلاعات در مورد نگهداری و حفظ سلامت ماشین خود دارند. یکی از قطعات مصرفی ماشین که پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض دارد و در خودرویی نظیر 405 که فاقد امکانات ایمنی کافی است بیشتر جلب توجه می کند لاستیک آن است.

در این مطلب میخواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین پژو 405 خود انتخاب کنید. از این رو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم.

 

سایز لاستیک فابریک برای پژو 405 چیست؟

اندازه لاستیک فابریک 206

سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد پژو 405 که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 14.

در این عبارت، 185 نشانه عرض تایر به میلیمتر، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 14 قطر تایر به اینچ است.

اما شما در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 14 و 205/60R 14 نیز برای این خودرو استفاده کنید.

 

 

سایزهای قابل استفاده لاستیک ال 90
سایز فابریک سایز پهن سایز پهن تر
185/65R 14 195/60R 14 205/60R 14

برای پژو 405 از رینگ و لاستیک سایز پهن استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد رینگ استاندارد و فابریک پژو 405 سایز 14 می باشد ولی استفاده از رینگ بزرگتر و لاستیک های پهن تر در میان دارندگان این خودرو نسبتا رایج است.

معمولا مهم ترین دلیلی که مالکان خودرو را به استفاده از لاستیک های پهن ترغیب می کند جذاب و اسپرت کردن ظاهر ماشین است، اما در مورد پژو 405 با توجه به بدنه سنگین آن، می توان گفت استفاده از لاستیک های پهن می تواند در حفظ تعادل خودرو در هنگام تردد در جاده ها کمک کند زیرا وزن ماشین محیط بیشتری بطور یکنواخت روی زمین توزیع شده و تعادل خودرو حفظ شود.

در هر حال اگر جذاب تر کردن ظاهر خودرو برای شما در اولویت است یا زیاد در جاده ها تردد می کنید انتخاب و استفاده از لاستیک سایز پهن می تواند قابل توجیه باشد، در غیر اینصورت، مثل همیشه توصیه می کنیم همه چیز را از نوع فابریک استفاده کنید و در استاندارد ماشین خللی ایجاد نکنید. به ویژه در استفاده از لاستیک با پهنای 215 دقت داشته باشید که این سایز بسیار پهن می تواند به جلوبندی ماشین صدمه وارد کند.

 

بهترین سایز لاستیک برای پژو 405 چیست؟

طبیعتا سایز فابریک لاستیک هر خودرو را می توان بهترین و مناسبت ترین اندازه تایر دانست که نرم ترین حالت فرمان و کمترین مصرف سوخت را به دنبال دارد و برای مصارف شهری مناسب است. در مورد پژو 405 همانطور که  اشاره شد استفاده از سایز پهن می تواند در شرایط خاص به فرمان پذیری بهتر و تعادل بیشتر خودرو، به خصوص در سرعت های بالا در جاده هاکمک کند. به ویژه ان که امکان استفاده از رینگ سایز 15 هم برای پژو 405 وجود دارد (بدون آن که خودرو از شرایط گارانتی خارج شود).
در هر صورت استفاده از لاستیک با هر سایزی می تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد. برای مثال سایز استاندارد 185 مصرف سوخت کمتر، فرمان پذیری بهتر در مصارف شهری و اصطحلاک کمتری دارد در حالی که لاستیک سایز پهن قرمان پذیری بهتر در پیچ های تند و ترمزگیری بهتری دارند ولی مصرف سوخت را بالا می برند.
با تمام این اوصاف چنانچه قصد استفاده از تایر با سایز متفاوت برای پژو 405 دارید حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:
  1. به هیچ وجه از لاستیک با سایز کوچکتر از اندازه فابریک خودرو استفاده نکنید، زیرا باعث صدمه دیدن جلوبندی خودرو می شود.
  2. استفاده از سایز های خیلی پهن و بزرگ نیز ممکن است باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر شود.
  3. در صورت تعویض لاستیک ها با سایز متفاوت، حتما هر چهار لاستیک را تعویض نمایید.
  4. از رینگ های با سایز متفاوت در محور جلو و عقب استفاده نکنید زیرا می تواند به خرابی جلوبندی، اختلال در نمایش کیلومتر، عدم تعادل خودرو در پیچ ها، عدم فرمان پذیری و ظاهر نامناسب خودرو منجر شود.

 

برای پژو 405 چه لاستیکی بخرم؟ ایرانی یا خارجی؟

در ایران صنعت لاستیک سازی ریشه دار است و برندهای مختلفی مثل بارز، کویر تایر، یزد تایر، ایران تایر، گلدستون و دنا وجود دارند. لاستیک های زیادی هم از کشورهای چین، هند، کره و تایوان و بعضا برندهای اروپایی در بازار یافت می شود.

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای ماشین پژو 405 را اینجا ببینید

همه می دانیم که کیفیت لاستیک های خارجی نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است و استفاده شما از آنها فقط به جیب شما بستگی دارد. پس اگر بودجه لازم برای خرید لاستیک خوب خارجی مثل میشلن و کومهو، رودستون و هانکوک و غیره را دارید معطل نکنید. اما اگر میخواهید از لاستیک های خارجی از نوع چینی مانند تراینگل استفاده کنید بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. اختلاف کیفیت این لاستیک ها با انواع ایرانی به اندازه کیفیت آن نیست و شاید فقط پول خود را هدر دهید.

 

اگر قصد خرید برند ایرانی دارید لاستیک های بارز و یزد تایر و سپس کویر تایر انتخاب های معمول هستند و ایران تایر و به ویژه گلدستون در رده های بعدی قرار می گیرند.

 

قیمت خرید لاستیک برای پژو 405 چیست؟

در زمان نگارش این مطلب قیمت لاستیک ایرانی سایز استاندارد برای پژو 405 حدود 600 هزار تومان، لاستیک چینی تراینگل حدود 900 هزار تومان و لاستیک خارجی (رودستون، هانکوک، سومیتومو و کومهو) حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان است.

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

 

نکات اضافی در مورد تایر پژو 405

  • در خودروهای دیفرانسیل جلو، سایش تایرهای جلو به علت نیروهای ترمزی، رانشی و نیروهای فرمان بیشتر از تایرهای عقب است. به منظور سایش یکنواحت تایرها توصیه می شود تایرها هر 10 هزار کیلومتر جابجا شوند.
  • لاستیک هایی که روی خودرو سوار شده اند، دارای نشانگرهایی هستند که در چند نقطه روی محیط تایر بین آج ها قرار گرفته اند. زمانی که تایرها تا اندازه ای ساییده می شوند که 1/6 میلیمتر از اج باقی می ماند، نشانگر دیده می شوند و در این زمان تایرها باید تعویض شوند.
  • عمر مفید لاستیک‌های ایرانی عموما بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیک‌های برند خارجی ممکن است تا ۹۰ هزار کیلومتر برای شما کار کنند

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

[helpie_faq group_id=’887’/]

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *