مقالات

همه چیز درباره انواع تایر و انتخاب و خرید بهترین لاستیک برای خودرو

چطور لاستیک مناسب انتخاب کنم؟ چنانچه  سه چهار سالی هست خودرویی را خریداری کرده اید، و یا یک ماشین دست دوم تهیه کرده اید، حتما این سوال را از خود پرسیده اید و نیاز به انتخاب و خرید لاستیک مناسب دارید، اما برخلاف تصور عام، انتخاب و خرید لاستیک یکی از مقوله های تخصصی محسوب است که نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

در این مطلب به معرفی انواع تایر خودرو بر حسب سایز و نوع استفاده و روش نگهداری صحیح از تایر پرداخته و شیوه انتخاب لاستیک مناسب و راه های ثبت نام و خرید لاستیک دولتی و آزاد با قیمت مناسب را شرح می دهیم. موضوع گارانتی لاستیک و شیوه استفاده از خدمات پس از فروش نمایندگی های رسمی فروش تایر نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در این مطلب می باشد.

 

اهمیت و نقش لاستیک خودرو

تایر تنها بخشی از خودرو است که ارتباط مستقیم با زمین دارد و وظیفه کاستن از نیروی اصطکاک جاده را بر عهده دارد. در واقع لاستیک به عنوان آخرین عضو از سیستم انتقال قدرت عمل کرده و در کنترل خودرو نقش مهمی بر عهده دارد.

اجزای تایر

تایرها از روی هم قرار گرفتن لایه های لاستیک در قالب های فلزی ایجاد می شوند. این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی مقاوم سازی می شوند. در فرایند ساخت تایر خودرو برای بالا بردن استحکام دو حلقه سیمی انتخاب می کنند و لایه ها را به دور آنها می پیچانند این حلقه ها روی تکیه گاه رینگ قرار گرفته و سبب اسقرار لاستیک در رینگ می شوند. تایرها آج‌هایی نیز بر روی خود دارند. آج‌ها این امکان را می‌دهند که کشش بیشتری در سطح تایر به‌وجود بیاید و همچنین از ساییدگی زودهنگام تایر جلوگیری می کنند.

 

علائم و نوشته های روی لاستیک

در دیواره تمام لاستیک ها اطلاعات معینی حک می شود. فهمیدن بعضی از این اطلاعات کار سختی نیست ولی پی‌بردن به معنای اطلاعات دیگر نیازمند کمی آگاهی است. در زیر اطلاعات مهمی که می تواند برای شما مفید باشد را شرح داده ایم.

اطلاعات دیواره تایر

نوع تایر: این حرف نوع کاربری مناسب تایر را نشان می‌دهد. حرف P نشان‌دهنده این است که تایر موردنظر برای خودروهای سواری و حرف LT به این معناست که تایر برای خودروی تجاری سبک با رده‌بندی ظرفیت حمل بار بیشتر است.

عرض تایر: این عدد پهنای تایر به واحد میلی‌متر بین دو دیواره تایر را نشان می‌دهد. به عنوال مثل عدد ۲۱۵ به معنای پهنای ۲۱۵ میلی‌متر است.

فاق تایر (نسبت ابعاد): این عدد بیانگر نسبت ارتفاع سطح مقطع تایر به عرض تایر است. به عنوان مثال عدد ۶۵ به این معناست که ارتفاع تایر برابر با ۶۵ درصد پهنای آن است.

ساختار تایر: این عدد بیانگر این است که تایر چگونه ساخته شده است و اطلاعات زیادی درباره خصوصیات هندلینگ خودرو در صورت نصب تایر مذکور ارائه می‌دهد. حرف R به معنای ساختار تایر رادیال و حرف B به معنای ساختار تایر لایه ضربدری (بایاس) است.

قطر رینگ: این عدد قطر دهانه تایر در قسمتی است که رینگ داخل آن قرار می‌گیرد. این عدد از یک لبه تایر در راستای دهانه آن تا طرف دیگر همان لبه تایر سنجیده می‌شود که به عبارتی قطر رینگ نیز محسوب می‌شود که با واحد اینچ نمایش داده می شود.

شاخص بار: این عدد معادل حداکثر ظرفیت بار قابل تحمل تایر به واحد پوند است هنگامی که فشار باد تایر درست تنظیم شده باشد.

درجه سرعت: این عدد معادل حداکثر سرعتی است که می‌توان با تایر موردنظر حرکت کرد.

پی‌اس‌آی PSI: پوند بر اینچ مربع واحد سنجش فشار باد تایر است. رده‌بندی پی‌اس‌آی در تایرها معمولا حداکثر فشار باد توصیه‌شده برای آن تایر است. فشار باد تایر باید به صورت مداوم و هنگامی که تایر سرد است بازدید شود. در شرایط کاری عادی ممکن است هر ماه حدود یک پی‌اس‌آی از فشار باد تایرها کاسته شود. به ازای هر ۱۰ درجه تغییر در دمای محیط، فشار باد تایر ممکن است حدود یک پی‌اس‌آی تغییر کند.

 

انواع لاستیک ها

تایرهای خودرو را بر حسب نوع ساخت، اندازه و کارکرد و نوع استفاده می توان به اشکال مختلف دسته بندی کرد. در ادامه به بیان این تقسیم بندی ها می پردازیم. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، سبب افزایش رضایت از خرید لاستیک میشود.

 

انواع لاستیک ها بر اساس نوع ساخت

به طور معمول لاستیک های موجود در بازار از دو نوع بایاس و رادیال می باشد. در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی تری برخوردار هستند از الیاف و رشته های نخی استفاده می شو، در حالی که در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود. فروشندگان تایر معتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند، سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده و به مرور حالت جمع شده پیدا می کند. این مساله باعث کاهش عمر لاستیک و چسبندگی آن به جاده می شود.

در مقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم و تغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند. این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود، تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارند و عمر آنها نسبت به لاستیک های بایاس ۴۰ تا۶۰ درصد بیشتر است. به گفته فعالان بازار، تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند. توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده و نوع تایر روی آن حک شده است.

 

انواع لاستیک ها بر اساس اندازه

لاستیک خودروها را می توان بر اساس اندازه نیز در دو دسته پهن و اسپرت قرار داد. هر یک از این نوع لاستیک ها می تواند بسته به کاربرد خودرو و شرایط جاده عملکرد مطلوب و مناسب را در اختیار راننده قرار دهد.

 

تایر پهن خودرو

  1. لاستیک پهن

لاستیک پهن لاستیکی است که پهنای آن نسبت به لاستیک فابریک (لاستیکی که از ابتدا توسط کارخانه روی خودرو قرار گرفته است) بیشتر است. به کارگیری این نوع لاستیک ها نیازمند استفاده از رینگ های پهن می باشد.

با توجه به اینکه فاق لاستیک پهن با لاستیک فابریک یکی است استفاده از آن به جلوبندی خودرو آسیبی وارد نمی کند و با توجه به سطح تماس بیشتر لاستیک های پهن با جاده، پایداری خودرو هنگام رانندگی با این لاستیک‌ها بیشتر می باشد.

اما استفاده از لاستیک‌های خیلی پهن می تواند به ویژه در زمان دور زدن باعث برخورد آنها با گلگیرهای جلو شود. این لاستیک ها همچنین مصرف سوخت را نیز بالا می برند و در صورت استفاده از زنجیر چرخ نیز به مشکل برخواهید خورد.

 

  1. لاستیک اسپرت

تایر اسپرت به لاستیکی گفته می‌شود که قطر رینگ آن بزرگتر از رینگ فابریک می‌باشد. در نتیجه، برای اینکه قطر بیرونی لاستیک تغییر نکند، فاق آن باید کوتاه‌تر باشد. در اغلب موارد، پهنای لاستیک‌های اسپرت هم بیشتر از لاستیک فابریک است.

لاستیک های اسپرت زیبایی بیشتری به خودرو می بخشند و با توجه به سبک بودن می توانند موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود. البته در هنگام تعویض لاستیک فابریک و انتخاب لاستیک اسپرت باید رینگ‌های فابریک خودرو نیز تعویض شوند که خود می تواند مشکلاتی ایجاد کند. همچنین استفاده از لاستیک اسپرت با فاق خیلی کوتاه لرزش و تکان‌های ناشی از دست‌اندازها را به بدنه و سرنشینان منتقل کرده و آسیب‌دیدگی جلوبندی خودرو را افزایش می‌دهد.

 

انواع لاستیک ها بر اساس کاربرد فصلی

 

  1. تایر تابستانی

تایرهای تابستانی لاستیک هایی هستند که برای رانندگی در هوای خشک، گرم و کم رطوبت طراحی شده اند و نهایت اصطکاک با جاده را فراهم می آورند. باید در نظر داشته باشید که هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشد، احتمال لیز خوردن در جاده خیس افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این موضوع بهتر است لاستیک تابستانی با طراحی آج جهت دار را انتخاب کنید.

اساس طراحی لاستیک های تابستانه چسبندگی بالا، حفظ پایداری و ترمز گیری مناسب در سرعت های مختلف می باشد. عموماً خودروهای لوکس با قدرت موتور بالا، از لاستیک هایی با این طرح آج به عنوان لاستیک فابریک خودرو استفاده میکنند. فاکتور مهم و دارای اولویت عملکرد خوب در سرعت های بالا میباشد. عموما جنس لاستیک استفاده شده در این تایرها از کیفیت بالایی برخوردار است، نرمی و انعطاف زیاد این لاستیک ها سبب افزایش چسبندگی در سرعت های بالا و پیچ های جاده ای میشود. این نرمی و انعطاف همچنین موجب کاهش طول عمر لاستیک نیز میشود. طراحی آج تایرهای اسپرت نیازمند مهندسی و رعایت فاکتورهای مهم میباشد.

 

  1. تایر زمستانی

لاستیک های زمستانی، همانطور که از نامش پیداست، طوری طراحی شده اند که در شرایط یخ بندان و برفی، عملکرد خوبی از خود نشان دهند. حفظ پایداری و ضد لغزش بودن این لاستیک ها در معابر لغزنده و برفی، مهم ترین فاکتور در طراحی این نوع از تایرها است. این تایرها را می توان از طریق آج لاستیکی انعطاف پذیر که در دماهای پایین‌تر همچنان منعطف باقی می‌مانند شناخت. این امر باعث می‌شود که در جاده‌های لغزنده چسبندگی بهتر شود. طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فرد آن در تایرهای زمستانی به پرتاب برف و آب از بین آج‌ها برای کشش بهتر کمک می‌کنند.

این تایرها موجب چسبندگی بهتر در برف و یخ سنگین می شوند و همانطور که می دانیم در جاده های لیز، ترمز همه چیز هست. آج تایرهای برفی-زمستانی در برف و یخ فرو می‌­رود تا در صورت نیاز بتوانید به سرعت متوقف شوید. اما تایرهای برفی زمستانی با توجه به طراحی خاصشان نسبت به همتایان تمام فصل خود فرمان­پذیری ضعیف‌تری در جاده های خشک و نیمه زمستانی ارائه می‌دهند.

علیرغم مزایایی که برای لاستیک های فصلی برشمرده شد، امروزه با ظهور لاستیک های تمام فصل، خیلی از افراد به استفاده از آنها رو آورده اند.

 

  1. تایر چهار فصل (تمام فصول)

لاستیک های تمام فصل برای استفاده در تمام طول سال طراحی شده اند، به نحوی که از آج ترکیبی با جنس لاستیک ساخته و در هر شرایط آب و هوایی انعطاف خود را حفظ می‌کنند. آج روی این تایرها به شکلی است که در جاده‌های برفی و یا عبور از آب، کشش و فرمانپذیری خودرو را در شرایط پایدار نگاه می دارد تا خودرو دچار انحراف نشود.

بر روی بیشتر لاستیک های تمام فصول عبارت M+S به معنای برف و گل درج شده است. دیگر لاستیک ها ممکن است دارای نماد چهار فصل باشند. این لاستیک ها در شرایط آب و هوایی با درجه حرارت بالاتر از 7 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند.

از مزایای لاستیک های چهارفصل می توان به عمر آج بیشتر، هزینه پایین تر، گارانتی طولانی تر و سواری نرم و بی صدای آنها اشاره کرد.از معایب آنها می توان به نامناسب بودن برای زمستان های سخت توام با برف زیاد و تابستان های بسیار گرم اشاره کرد. آج و ترکیبات تشکیل دهنده آنها نرمی و انعطاف پذیری تایرهای تابستانی را برای فرمانپذیری عالی در روزهای گرم و بارانی ندارند.

 

لاستیک های فابریک خودرو

تولید کنندگان خودرو، به جهت حفظ استاندارد های خودرو معمولا تایرهای اصلی خودرو را از لاستیک های دارای طرح آج چهارفصل انتخاب میکنند. حفظ این روند طی سالیان سبب شده مشتریان در هنگام خرید لاستیک بدون در نظر داشتن شرایط استفاده و خودرو شان، تنها به خرید لاستیک چهار فصل بیاندیشند. در واقع، تایرهای چهار فصل به این منظور ساخته شده­‌اند که «همه کاره» باشند، ولی همه کاره بودن به این معنا نیست که در شرایط خاص یا تخصصی نیز کاربرد داشته باشند. در نتیجه، اگر در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا سرد زندگی می کنید بهتر است به تایرهای زمستانی یا تابستانی نیز فکر کنید.

 

عمر استاندارد و گارانتی لاستیک

عمر تایر نیز مانند هر وسیله و قطعه دیگر خودرو به شیوه استفاده شما بستگی دارد، اما تولیدکنندگان لاستیک معمولا محدوده ۱۲۰ هزار کیلومتری را به عنوان ظرفیت گارانتی لاستیک در نظر می گیرند. عمر تقریبی لاستیک ها در صورت طراحی و تولید مهندسی و اصولی از یک سو و رانندگی ایمن از سوی دیگر، به حدود ۳ الی ۴ سال می رسد. در نتیجه می توان این بازه زمانی مشخص شده را به عنوان یک تعریف کلی در نظر گرفت.

 

نحوه نگهداری و مراقبت از انواع تایر خودرو

برای نگهداری از لاستیک های خودرو و افزایش طول عمر آن رعایت برخی از نکات، به ویژه در رابطه با فشار باد تایر، ضروری است. توصیه می شود فشار باد تایر هر ماه و در زمانی که تایر خنک است چک شود. به طور معمول میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری عددی بین ۳۰ تا ۳۵ می باشد.

در زیر به جدول تنظیم باد لاستیک در برخی از خودروها، البته در حالت بدون سرنشین، ذکر شده است:

مدل خودرو ابعاد استاندارد لاستیک فشار باد لاستیک‌های جلو فشار باد لاستیک‌های عقب
پراید ۱۶۵/۶۵ R13 ۲۹ ۲۹
تیبا ۱۷۵/۷۰ R13 ۳۳ ۳۳
کوییک ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۱ ۳۱
پژو ۴۰۵ ۱۸۵/۶۵ R14 ۲۹ ۳۰
پژو پارس ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۰٫۵
پژو ۲۰۶ ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۳ ۳۳
رانا ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۳ ۳۳
سمند ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۱
ال ۹۰ ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۲

نکته ۱: در خودروی تیبا دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۶dpi در نظر گرفته شود.

نکته ۲: در خودروی ۲۰۵ دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۳dpi در نظر گرفته شود.

نکته ۳: در خودروی سمند دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۳dpi در نظر گرفته شود.

 

 

چه زمانی نیاز به تعویض لاستیک داریم؟

اگر چند سالی است از خودروی خود استفاده می کنید و لاستیک شما از نظر ظاهری ایردات ملموسی مثل قاچ خوردگی، پارگی، تورم در بعضی قسمت ها و … را ندارد، لازم است به سه مورد درباره عمر لاستیک توجه کنید: 1. آج لاستیک 2. تاریخ مصرف و 3. کارکرد خودرو

آج لاستیک

طبق استانداردها، زمانی که آج لاستیک به 1.6 میلیمتر رسید نیاز است لاستیک خودرو را تعویض کنید. اما چطور می شود این را تشخیص داد؟ سه راه دارد:

راه اول این است که آج لاستیک را اندازه بگیرید. برای این کار نیز سه راه وجود دارد: اول این که از ابزار مخصوص اندازه گیری عمق آج استفاده کنید (که احتمالاً هزینه بر است).

راه دوم این است که از یک سکه باریک که قطر آن را می دانید، برای مثال 100 تومانی استفاده کنید. قطر سکه 100 تومانی 23 میلی متر است. با این حساب، 1.6 میلی متر تقریباً به اندازه نقطه ای از محیط دایره سکه در زیر سال تولید تا تقریباً زیر عبارت «ریال» است. اگر سکه را از قسمت سال تولید داخل شیار آج لاستیک گذاشتید و عبارت ریال، کاملاً معلوم بود، نشان دهنده این است که باید به فکر یک لاستیک جدید باشید و اگر عدد سال تولید سکه مشخص بود، به معنی وضعیت اضطراری است و رانندگی با این لاستیک خطرناک است.

راه سوم هم این است که به شاخص ساییدگی آج لاستیک توجه کنید. بر این اساس، علامت مثلثی شکلی روی شانه لاستیک وجود دارد که نشان دهنده محل یک برآمدگی در عرض لاستیک است. این برآمدگی، شاخص ساییدگی آج لاستیک نام دارد و به ویژه وقتی که تایر تمیز است، قابل تشخیص است. در صورتی که سایش آج های لاستیک، به قدری باشد که ارتفاع آن ها با این شاخص یکسان باشد، این بدان معنی است که نیاز به تعویض لاستیک خودرو دارید.

تاریخ مصرف

دومین نشانه ای که با در نظر گرفتن آن حتماً باید لاستیک خودرو را عوض کنید، توجه به تاریخ مصرف آن است. بر این اساس، عمر لاستیک ها بین 5 تا 7 سال (بسته به برند و کیفیت آن) خواهد بود.

کارکرد خودرو

سومین نشانه نیز مربوط به کارکرد خودرو است. در شرایط معمولی، حداکثر کارکرد یک لاستیک در حدود 80 هزار کیلومتر است. کارشناسان می گویند حتی در صورتی که آج لاستیک باقی مانده باشد اما تاریخ مصرف آن گذشته یا کارکرد آن بیش از مقدار یادشده باشد، باز باید لاستیک خودرو را تعویض کرد. در غیر این صورت امکان ترکیدگی لاستیک در سرعت های بالا یا هنگام ترمزهای ناگهانی و … وجود دارد که بسیار خطرناک است.

 

انتخاب تایر مناسب

در هنگام انتخاب تایر باید به استانداردهای تعریف شده خودرو از جمله استاندارد های وزن، بار، فشار، ابعاد تایر و هم چنین کاربری خودرو توجه کنید. برای این منظور بهتر است پیش از هر چیز به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. این کار باعث می شود به آسانی از نوع و اندازه مناسب تایر مورد نیاز خود مطلع شوید.

اما می توان فاکتورها و عواملی را به طور کلی در نظر گرفت که در انتخاب و خرید لاستیک مناسب باید به انها توجه داشت. در ادامه به توضیح این فاکتورها می پردازیم:

1. بودجه

قیمت همیشه مهم است، حداقل برای اکثر ما. در غیر اینصورت انتخاب چندان دشوار نبود و بهترین لاستیک خارجی بازار را با کمی بررسی انتخاب می کردیم.ولی با توجه به اهمیت لاستیک در خودرو توضیخ می کنیم برای این قسمت از خودرو خود کمی بیشتر از معمول هزینه کنید، به خصوص اگر کاربری های خاصی (نظیر رانندگی در شرایط آب و هوایی خاص و یا محیطی خاص (نظیر آفرود)) دارید.

2. کاربرد

در انتخاب تایر مناسب باید به نوع کاربری و نیازهای رانندگی و خودروی خود نیز توجه داشته باشید. خودروهایی که از کمپانی خارج می شوند دارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند. برای مثال در ماشین پژو 206 از لاستیک و رینگ استاندارد با سایز ۱۴/۶۵/۱۸۵ استفاده شده است. اگر می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری ۱۶/۴۵/۲۰۵ خواهد بود. عدد ۲۰۵ پهنای لاستیک به میلیمتر ،۴۵ عرض به میلیمتر و 16 نیز قطر رینگ به اینچ را نشان می دهد. توجه داشته باشید که رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح اسپرت زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما باعث خشکی حرکت فرمان می شود

 

۳. تعداد تایر

اگر قصد دارید تنها یکی از لاستیک های خودرو را تعویض کنید (بهتر است این کار را نکنید!) یک تایر از همان برند و نوع را انتخاب کنید، زیرا هر مدل تایر به لحاظ خشکی و نرمی و الگوی سایش با هم متفاوت هستند. در ضمن به هیچ عنوان به صورت ضربدری یا هم زمان در خودرو خود از لاستیک های بایاس و رادیال استفاده نکنید. از لاستیک و رینگ های معیوب و جوشکاری شده نیز استفاده نکنید.

توجه: اگر قصد دارید سایز رینگ و تایر خود را تغییر دهید حتماً در نظر داشته باشید که پیش از تعویض لاستیک‌ها با سایز جدید، در خودروهای مجهز به سیستم ضد قفل ABS، ابتدا باید برنامه کامپیوتری مرکزی خودرو یا ECU را متناسب با تایر تغییر داد.

 

3. شرایط اقلیمی

شرایط آب و هوایی می تواند در انتخاب تایر بسیار تاثیرگذار باشد. البته با توجه به آب و هوای ممتعادل ایران انتخاب تایرهای چهارفصل تقریبا همیشه اقتصادی و منطقی است.

4. عمر لاستیک (تاریخ انقضا)

تایرها هم مانند همه محصولات مصرفی تاریخ انقضا دارند که بر روی دیواره لاستیک درج می شود. همیشه به تاریخ تولید تایر (که در بالا توضیح داده شد) دقت کنید و اگر تاریخ تولید گذشته است (حتی اگر تایر نو است و اسستفاده نشده) از خرید آن اکیدا خودداری کنید.

 

5. سایز و پهنا

قطر رینگ در تعیین سایز و پهنای تایر بسیار مهم است. برای تعیین اندازه‌ی رینگ می‌توانید از پلاک نصب شده در قسمت داخلی در راننده که مربوط به اطلاعات تایر خودرو است کمک بگیرید، یا قطر رینگ را بر حسب اینچ اندازه‌گیری کنید یا عدد مربوط به آن را از روی تایر قدیمی بخوانید (از دفترچه راهنمای خودرو نیز می توانید کمک بگیرید)

 

6. گارانتی تایر

تولیدکنندگان لاستیک نیز خدمات پس از فروش دارند و محصولات خود را گارانتی می کنند. اغلب گارانتی‌های ارائه شده تنها شامل ترکیدن تایر می‌شود و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد. با الین وجود شرکت‌های مختلف با ارائه گارانتی های متفاوت نظیر ۱۰۰ هزار کیلومتر یا بیشتر سعی دارند مشتریان را از میزان اطمینان به محصولاتشان آگاه کنند.

 

 

راه تشخیص یک لاستیک نو از لاستیک انباری

از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک نو تولید جدید است. در کشور ما لاستیکهای خارجی زیادی در بازار وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است. این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد. خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، …  باعث ناامنی استفاده از آنها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت طولانی تر می گردد.

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می شوند و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن باخبر هستند وارد بازار می شوند.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند و از نظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد. سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.

متاسفانه این تاریخ به شکلی بر روی لاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست. در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید بر حسب سال و هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد. قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که  از تاریخ تولید آنها بیش از ۳ سال می گذرد مناسب نیست. برای مثال درج عدد ۱۶۰۷بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال ۲۰۰۷ تولید شده است.اگر این عدد سه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال ۲۰۰۰ می باشد.

لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟

ایران از جمله کشور هایی است که صنعت لاستیک سازی در آن ریشه دار محسوب می شود و برندهای تایر متعددی در کشور وجود دارند، از جمله: بارز، کویر تایر، یزد تایر، ایران تایر، گلدستون و دنا. لاستیک‌های زیادی نیز از طریق واردات، برای مثال از چین، هند، کره و تایوان به بازار کشور وارد می‌شوند. لاستیک های برندهای اروپایی نیز در بازار یافت می شوند. اما انتخاب و خرید کدام برند تصمیم درستی است؟

برای اطلاع کامل از تولیدکنندگان لاستیک ایرانی، قیمت مصوب و نمایندگی های فروش آنها این مطلب را بخوانید: آشنایی با لاستیک های ایرانی

به طور کلی باید گفت کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، رودستون و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالاتری نیز دارند. پس اگر قیمت برای شما مهم نیست، انتخاب لاستیک های با کیفیت، به ویژه اروپایی، بهترین تصمیم است. لاستیک های وارداتی تایوانی و کره ای نیز در درجه بعدی قرار می گیرند. اما در انتخاب لاستیک مناسب باید نوع خودرو خود و گزینه های موجود در بازار متناسب با آن را نیز مد نظر قرار دهید.

بهترین لاستیک ایرانی کدام است؟

اگر تصمیم گرفته اید لاستیک ایرانی خرید کنید و میخواهید بدانید بهترین برند تایر داخلی چیست. می توانید سری به مراکز فروش لاستیک بزنید و از متخصصان و فروشندگان تایر در مورد بهترین نوع لاستیک برای خودرو خود سوال کنید. اما جالب است بدانید که در یک نظر سنجی در یکی از سایت‌های مرتبط با خودرو، نتایج زیر در خصوص بهترین لاستیک ایرانی به دست آمد که این نیز شاید به شما در تصمیم گیری تان کمک کند. بر اساس این نظرسنجی بهترین لاستیک های ایرانی به ترتیب عبارتند از:

  1.  بارز
  2. کویر تایر
  3. یزد تایر
  4. دنا
  5. ایران تایر

 

بهترین لاستیک خارجی کدام است؟

از معروف ترین لاستیک های خارجی می توان به میشلن، پیرلی، بریجستون و کانتیننتال اشاره کرد. شرکت های لاستیک سازی دیگر نظیر دانلوپ، یوکوهاما و گودیر هم شرکت های شناخته شده ای به حساب می آیند. بسیاری از این شرکت ها برای کاهش هزینه های خود در سرتاسر دنیا کارخانه های متعددی را تأسیس کرده اند که کیفیتشان با یکدیگر در یک سطح است. بنابراین فرقی نمی کند میشلن ساخته فرانسه یا ایتالیا را خریداری کنید. هر شرکت لاستیک سازی در بعضی از سایزها قابلیت بهتر و دوام بیشتری دارند به همین خاطر به طور قطع و یقین نمی تواند گفت میشلن بهتر از پیرلی یا بریجستون است.

اما در مجموع و با در نظر گرفتن تمامی موارد، شاید بتوان گفت بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای داخلی ارزان قیمت تایرهای ساخت ژاپن و کره و برای اتومبیل های گران قیمت برندهای میشلن، گودیر و بریجستون هستند. برندهای برتر تایر خارجی را در جدول زیر برای شما آورده ایم، اما باید توجه داشت که خیلی از این برندها از حضور به صورت رسمی در بازار ایران محروم بوده و نمونه های موجود یا در 2 سال گذشته وارد کشور شده و یا از طریق مبادی غیر رسمی به بازار راه یافته اند. به همین دلیل در هنگام خرید تایر وارداتی، مهمترین نکته توجه به تاریخ تولید آن بوده که در بخش علائم درج شده در دیواره لاستیک به آن اشاره کردیم.

بهترین لاستیک های خارجی در یک نگاه

نام لاتین نام فارسی کشور سال تاسیس درآمد سالیانه
Pirelli پیرلی ایتالیا 1872 5.7 میلیارد دلار
Michelin میشلن فرانسه 1889 24 میلیارد دلار
Bridgestone بریجستون ژاپن 1931 27 میلیارد دلار
Goodrich گودریچ ایالات متحده آمریکا 1870
Cooper کوپر ایالات متحده آمریکا 1914 2.6 میلیارد دلار
Dunlop دانلوپ ایالات متحده آمریکا 1889
Goodyear گودیر ایالات متحده آمریکا 1898 15 میلیارد دلار
Continental کنتیننتال آلمان 1871 12.5 میلیارد دلار
Falken فالکن ژاپن 1983 6.7 میلیارد دلار
Toyo تویو ژاپن 1945 3 میلیارد دلار
Yokohama یوکوهاما ژاپن 1917 4 میلیارد دلار
Hankook هانکوک کره جنوبی 1941 5.9 میلیارد دلار

 

لاستیک از کجا بخرم؟

هز یک از تولیدکنندگان لاستیک در ایران دارای نمایندگی های رسمی فروش و خدمات پس از فروش هستند. لیست نمایندگان را بر اساس هر برند در زیر برای شما آماده کرده ایم:

لیست نمایندگان فروش لاستیک بارز (به اضافه قیمت مصوب، شرایط گارانتی و…)

لیست نمایندگان فروش لاستیک کویر تایر (به اضافه قیمت مصوب، شرایط گارانتی و…)

لیست نمایندگان فروش لاستیک یزد تایر (به اضافه قیمت مصوب، شرایط گارانتی و…)

لیست نمایندگان فروش لاستیک گلدستون (به اضافه قیمت مصوب، شرایط گارانتی و…)

لیست نمایندگان فروش لاستیک ایران تایر (به اضافه قیمت مصوب، شرایط گارانتی و…)

 

آخرین قیمت های لاستیک

برای اطلاع از آخرین قیمت تایرهای داخلی اینجا کلیک کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. بسیار متشکرماز اطلاعاتی که دادید.لاستیک خریدم سه سال تو انباری بود فکر میکردم لاستیک تاریخ انقضا نداره.اخیرا لاستیک قدیمی هشت ساله ام ترکید کم مانده بود خدا حافظ .تازه فهمیدم تاریخ انقضا چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *