لاستیک خودرو

بهترین لاستیک برای پژو 206 چیست؟ تایر ایرانی بخریم یا خارجی؟

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین پژو 206 را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

پژو 206 یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین خودروهای موجود در کشور است. گستردگی خدمات ارائه شده برای این خودرو برای مالکان آن یک مزیت محسوب می شود. با این وجود باید نسبت به انتخاب بهترین قطعات و لوزام برای این خودرو دقت کرد و نسبت به تعویض آنها اقدام کرد تا خودرو شما عمر مفید بیشتری داشته و کمتر دچار خرابی شود.

در این مطلب میخواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین پژو 206 خود انتخاب کنید. از اینرو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم.

 

سایز تایر فابریک برای پژو 206 چیست؟

اندازه لاستیک فابریک 206

سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد لاستیک 206 که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 14.

در این عبارت، 185 نشانه عرض تایر به میلیمتر، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 14 قطر تایر به اینچ است.

اما شما در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 14 و 205/60R 14 هم برای این خودرو استفاده کنید.

 

سایزهای قابل استفاده لاستیک پژو 206
سایز فابریک سایز پهن سایز پهن تر
۱۸۵/۶۵R 14 ۱۹۵/۶۰R 14 ۲۰۵/۶۰R 14

 

برای پژو 206 از رینگ و لاستیک سایز پهن استفاده کنیم؟

استفاده از سایزهای بزرگتر می تواند باعث زیبایی بیشتر، چسبندگی بیشتر و ترمزگیری بهتر شود، اما توجه داشته باشید که در این صورت باید با مراجعه به نمایندگی ها یا مراکز دیگر قطر تایر در کامپیوتر ماشین با دیاگ اصلاح شود تا سیستم ABS و کیلومترشمار ماشین دچار خطای محاسباتی نشوند. در ضمن در صورت کاهش ارتفاع، گلگیرها با لاستیک برخورد می کنند که در در این صورت باید گلگیرها هم با نمونه RC تعویض شوند و یا اصطلاحا آنها را باد بگیرید.

همچنین استفاده از سایزهای بزرگتر ممکن است کمی باعث سفتی فرمان شده و با طی مسیرهای طولانی به جلوبندی ماشین صدمه وارد شود، زیرا تایر سنگین تر بوده و ضربه بیشتری به ماشین وارد می کند. در این صورت اگر وضعیت آسفالت محل تردد شما خوب نباشد می تواند موجب خرابی جلوبندی شود. در مواردی نیز در چرخش کامل فرمان، لاستیک به شلگیر گیر می کند.

البته اگر خیلی به دنبال زیبایی و تغییرات ظاهری نیستید و عملکرد بی عیب و نقص تایر برای شما مهم تر است توصیه می کنیم از لاستیک با سایز استاندارد و فابریک خودرو استفاده کنید.

 

برای پژو 206 لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟

در ایران صنعت لاستیک سازی ریشه دار است و برندهای مختلفی مثل بارز، کویر تایر، یزد تایر، ایران تایر، گلدستون و دنا وجود دارند. لاستیک های زیادی هم از کشورهای چین، هند، کره و تایوان و بعضا برندهای اروپایی در بازار یافت می شود.

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای پژو 206 را اینجا ببینید

مسلما کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، رودستون و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالایی نیز دارند. در سال 1399 در دو مرحله شاهد افزایش قیمت زیاد قیمت تایر (بار اول 30 درصد (متن خبر در اینجا) و باز دوم 25 درصد (متن خبر در اینجا)) در کشور بودیم که خرید لاستیک های ایرانی را هم برای بعضی ها سخت کرده است، به ویژه آن که لاستیک با قیمت دولتی و کارخانه ای قابل تهیه نیست. بارز و کویر تایر فروش اینترنتی خود را متوقف کرده اند، نمایندگی ها به سختی لاستیک با قیمت دولتی می فروشند و قابل تهیه نیست. در این شرایط افراد مجبورند لاستیک با قیمت آزاد خرید کنند.

اگر قصد خرید لاستیک ایرانی دارید لاستیک های برند بارز، کویر تایر و یزد تایر انتخاب مناسبی تلقی می شوند و محبوبیت بیشتری دارند. در این میان یزد و کویر ار نرمی بیشتر برخودار هستند. لاستیک های نرم ترمزگیری و پایداری بهتری دارندف اما لاستیک های خشک دوام بیشتری خواهند داشت.

در هر صورت اگر قیمت برای شما مهم نیست، انتخاب لاستیک های با کیفیت، به ویژه اروپایی، بهترین تصمیم است. لاستیک های وارداتی تایوانی و کره ای نیز در درجه بعدی قرار می گیرند.

 

قیمت خرید لاستیک برای پژو 206 چیست؟

در زمان نگارش این مطلب قیمت لاستیک ایرانی سایز استاندارد برای انواع پژو 206 (تیپ 2، تیپ 5 و صندوقدار) حدود 600 تا 750 هزار تومان، لاستیک چینی تراینگل حدود 900 هزار تومان و لاستیک خارجی (رودستون، هانکوک، سومیتومو و کومهو) حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است.

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

لاستیک با چه برندی برای 206 بخریم؟

در میان لاستیک های ایرانی برای پژو 206 لاستیک های بارز و یزدتایر و بعد کویر تایر محبوبیت بیشتری دارند و مناسب تر هستند.

اگر دست به جیب تر هستید و میخواهید لاستیک خارجی تهیه کنید باز هم همه چیز به جیب شما بستگی دارد. لاستیک تراینگل چینی گزینه بدی نیست. شرکت ایران خودرو هم این مدل را بر روی 206 ها به صورت کارخانه ای استفاده می کرد. در حال حاضر (مرداد 1399) قیمت این مدل برای سایز مناسب 206 حدود1 میلیون تومان است.

اما اگر می خواهید از لاستیک های مناسب تر و بهتر کرده ای استفاده کنید، برندهای رودستون و کومهو انتخاب های خوبی هستند ولی حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت.

 

نکات اضافی در مورد تایر پژو 206

  • در خودروهای دیفرانسیل جلو، سایش تایرهای جلو به علت نیزوهای ترمزی، رانشی و نیروهای فرمان بیشتر از تایرهای عقب است. به منظور سایش یکنواحت تایرها توصیه می شود تایرها هر 10 هزار کیلومتر جابجا شوند.
  • لاستیک هایی که روی خودرو سوار شده اند، دارای نشانگرهایی هستند که در چند نقطه روی محیط تایر بین آج ها قرار گرفته اند. زمانی که تایرها تا اندازه ای ساییده می شوند که 1/6 میلیمتر از اج باقی می ماند، نشانگر دیده می شوند و در این زمان تایرها باید تعویض شوند.
  • عمر مفید لاستیک‌های ایرانی عموما بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیک‌های برند خارجی ممکن است تا ۹۰ هزار کیلومتر برای شما کار کنند

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

  • سایز تایر فابریک برای پژو 206 چیست؟
    سایز فابریک و استاندارد لاستیک 206 که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 14
  • سایز رینگ استاندارد پژو 206 چیست؟
    سایز استاندارد و فابریک رینگ پژو 206 رینگ 14 است.
  • آیا می توانیم برای پژو 206 از رینگ و لاستیک پهن استفاده کنیم؟

    در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 14 و 205/60R 14 هم برای این خودرو استفاده کنید.

  • بهترین لاستیک ایرانی پژو 206 چیست؟

    در میان لاستیک های ایرانی برای پژو 206 لاستیک های بارز و یزدتایر و بعد کویر تایر محبوبیت بیشتری دارند و مناسب تر هستند.

  • استفاده از لاستیک سایز بزرگ چه مزیتی دارد؟

    استفاده از سایزهای بزرگتر می تواند باعث زیبایی بیشتر، چسبندگی بیشتر و ترمزگیری بهتر شود

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

‫5 دیدگاه ها

  1. آیا لاستیک 205/60/15 برای ماشین 206 هاچ بک مناسب هست و ب گلگیر گیر نمیکنه؟ تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *