لاستیک خودرو

بهترین لاستیک برای سمند چیست؟ راهنمای خرید + پاسخ به سوالات

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین سمند را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

سمند که عنوان خودرو ملی را با خود به یدک می کشد در سال 1381 توسط ایران خودرو تولید و عرضه شد. این خودرو که تا به حال به چند کشور دیگر نیز صادر شده است اکنون در مدل های EF7، LX و سورن توسط ایران خودرو تولید و عرضه می شود.

گستردگی خدمات پس از فروش سمند توسط ایران خودرو باعث می شود مالکان این خودرو دغدغه چندانی بابت قطعات و لوازم یدکی و تعمیرات و نگهداری آن نداشته باشند. با این وجود شما به عنوان صاحب این خودرو باید در انتخاب قطعات و لوازم مصرفی نهایت دقت را به خرج داده و بهترین انتخاب را داشته باشید تا هم در هزینه های خود در بلندمدت صرفه جویی کنید و هم عمر مفید خودرو خود را افزایش دهید.

یکی از این قطعات مصرفی که ارتباط نزدیکی با امنیت رانندگی دارد تایر خودرو است که معمولا پس از 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. البته این مورد به شیوه رانندگی شما و نحوه نگهداری از خودرو بستگی دارد.

در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین سمند خود انتخاب کنید. از اینرو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم. سپس در مورد معیارهای انتخاب لاستیک مناسب و این که چه برندی با چه مشخصاتی مناسب است توضیح خواهیم داد.

 

سایز تایر مناسب برای سمند چیست؟

یکی از سوالات متداول و موارد اولیه که در انتخاب لاستیک باید به آن دقت کرد سایز استاندارد و مناسب لاستیک است، به نحوی که در کیفیت رانندگی خللی ایجاد نشده و خودرو نیز دچار آسیب نشود.

نخست بهتر است بدانیم که سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد تایر سمند که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از 185/65R 15

سایز تایر

در این عبارت، 185 نشانه پهنای تایر به میلیمتر، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R  نشانه ساختار رادیال تایر و 15 قطر تایر به اینچ (یا همان اندازه رینگ) است. اما شما در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 15  و 205/60R 15  هم برای این خودرو استفاده کنید.

ردیف سایز پهنا (میلیمتر) ارتفاع فاق لاستیک (میلیمتر) قطر رینگ (اینچ) توضیحات
۱ ۱۸۵/۶۵R15 ۱۸۵ ۲۵/۱۲۰ ۱۵ این سایز بطور فابریک توسط ایران خودرو زیر خودرو قرار می گیرد که برای مصارف شهری و سرعتهای استاندارد مناسب می باشد.
۲ ۱۹۵/۶۰R15 ۱۹۵ ۱۱۷ ۱۵ این سایز در مقایسه با سایز بالا یک سانتیمتر پهن تر و البته دارای ارتفاع کمتری می باشد. این لاستیک در جادهها بهتر از لاستیک بالا می باشد.
۳ ۱۹۵/۶۵R15 ۱۹۵ ۷۵/۱۲۶ ۱۵ این لاستیک در مقایسه با دو لاستیک بالا دارای ارتفاع بیشتری می باشد که ممکن است به لحاظ ظاهری مورد پسند شما نباشد.
۴ ۲۰۵/۶۰R15 ۲۰۵ ۱۲۳ ۱۵ این لاستیک به لحاظ پهنای بیشتر و البته ارتفاع نزدیک به لاستیک فابریک می توان گفت که بهترین انتخاب برای سمند می باشد.

 

از لاستیک سایز بزرگتر استفاده کنیم؟

استفاده از سایزهای بزرگتر می تواند باعث زیبایی، چسبندگی بیشتر و ترمزگیری بهتر شود، اما توجه داشته باشید که این نوع تایرها معمولا برای استفاده مداوم درون شهری از سمند چندان مناسب نیستند. همچنین استفاده از سایزهای بزرگتر ممکن است کمی باعث سفتی فرمان شده و با طی مسیرهای طولانی به جلوبندی ماشین صدمه وارد شود، زیرا تایر سنگین تر بوده و ضربه بیشتری به ماشین وارد می کند.

در کل چنانچه خیلی به دنبال زیبایی و تغییرات ظاهری نیستید و عملکرد بی عیب و نقص تایر برای شما مهم تر است توصیه می کنیم از لاستیک چهارفصل با سایز استاندارد و فابریک خودرو استفاده کنید.

اما اگر قصد تغییر سایز لاستیک سمند را دارید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. هرگز از سایز لاستیک کوچکتر از اندازه فابریک خودرو سمند استفاده نکنید، زیرا موجب صدمه به جلوبندی و کوبش خودرو می شود.
  2. استفاده از سایز بیش از اندازه بزرگتر از سایز استاندارد سمند نیز موجب گیر کردن لاستیک به گلگیر می شود.
  3. به علاوه چنانچه قصد تغییر سایز لاستیک خود را دارید باید هر چهار لاستیک خود را تعویض کنید.

 

لاستیک نرم بخریم یا خشک؟

یکی از مواردی که در انتخاب لاستیک می توانید مد نظر قرار دهید نرمی یا خشکی تایر است. خیلی از افراد لاستیک های نرم را ترجیح می دهند زیرا صدای کمتری تولید کرده و نوسانات جاده را بهتر جدب می کنند که رانندگی دلنشین تری برای شما به ارمغان می آورد. اما این نوع لاستیک ها طول عمر کمتری نسبت به لاستیک های خشک دارند و در مدت زمان کوتاهتری باید مجددا برای خرید لاستیک نو هزینه کنید.

در اینجا استفاده از لاستیک های خشک را برای سمند توصیه نمی کنیم زیرا در مدت کوتاهی سیستم جلوبندی را معیوب کرده و اتاق ماشین را به صدا می‌اندازند.

در میان برندهای ایرانی کویر تایر را می توان به لحاظ نرمی لاستیک مناسبی دانست و برای استفاده توصیه کرد، اما بارز گوشتی و سفت تر بوده و آج لاستیک دیرتر ساییده می شود.

لاستیک نرم یا خشک

لاستیک ایرانی بخریم یا خارجی؟

صنعت لاستیک سازی در ار سابقه ای نسبتا طولانی دارد و در حال حاضر شرکت ایران خودرو در زمان عرضه خودرو سمند به بازار از تایرهای برند بارز، یزد تایر و کویر تایر به عنوان لاستیک فابریک برای سمند استفاده می کند. پس شما هم در زمان تعویض تایرها می توانید از همین برندها خریداری کنید، به ویژه اگر از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید همه لوازم خودرو از نوع فابریک آن باقی بماند.

در میان انواع ایرانی، لاستیک بارز طرفداران نسبتا بیشتری دارد و گزینه ای مطلوب محسوب می شود. بعد از آن کویر تایر و یزد تایر گزینه های ایده آل بعدی محسوب می شوند.

اما اگر به دنبال لاستیکی از جنس مرغوب تر و بادوام تر هستید که مناسب اتوموبیل سمند شما باشد و هزینه اضافی آن خیلی شما را آزرده خاطر نمی کند برندهای وارداتی متعددی نیز قابل خریداری و استفاده هستند که از آن جمله می توان به لاستیک میشلن، هانکوک، کومهو، بریجستون و رودستون اشاره کرد.

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای خودرو سمند را اینجا ببینید

لاستیک با چه برندی برای سمند بخریم؟

طبیعتا بودجه ای که شما برای خرید لاستیک در نظر می گیرید می تواند معیار اصلی انتخاب برند ایرانی یا خارجی است. در زمان نگارش مطلب حاضر، برندهای ایرانی با بودجه ای حدود 600 هزار تومان برای هر حلقه قابل خریداری هستند، در حالی که برای خرید برند چینی مثل تراینگل حدود 900 هزار تومان برای هر حلقه و برای برندهای خارجی نظیر رودستون، میشلن و هانکوک باید بیش از 1 میلیون و 300 هزار تومان برای هر حلقه هزینه کنید.

اما این نکته پایانی را نیز مد توجه داشته باشید که لاستیک های خارجی از برندهای معتبر دنیا معمولا برای خودروهای روز دنیا طراحی شده اند، اما عمده اتوموبیل های بازار ایران کیفیت قابل قبول و استانداردی ندارند و چنانچه قصد دارید با پرداخت هزینه بیشتر، تایر خارجی تهیه کنید نمی توانید انتظار داشته باشید تاثیر خارق العاده ای در کیفیت رانندگی خود مشاهده کنید و بهتر است پیش از پرداخت هزینه بیشتر خوب در این مورد فکر کنید.

 

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

مسلما کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، رودستون و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالایی نیز دارند. در سال 1399 در دو مرحله شاهد افزایش قیمت زیاد قیمت تایر (بار اول 30 درصد (متن خبر در اینجا) و باز دوم 25 درصد (متن خبر در اینجا)) در کشور بودیم که خرید لاستیک های ایرانی را هم برای بعضی ها سخت کرده است، به ویژه آن که لاستیک با قیمت دولتی و کارخانه ای قابل تهیه نیست. بارز و کویر تایر فروش اینترنتی خود را متوقف کرده اند، نمایندگی ها به سختی لاستیک با قیمت دولتی می فروشند و قابل تهیه نیست. در این شرایط افراد مجبورند لاستیک با قیمت آزاد خرید کنند.

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

  • سایز تایر فابریک برای سمند چیست؟
    سایز فابریک و استاندارد تایر سمند که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از 185/65R 15
  • سایز رینگ استاندارد سمند چیست؟
    سایز استاندارد و فابریک رینگ سمند سایز 15 است.
  • آیا می توانیم برای سمند از رینگ سایز بزرگتر استفاده کنیم؟
    استفاده از سایزهای بزرگتر می تواند باعث زیبایی، چسبندگی بیشتر و ترمزگیری بهتر شود، اما توجه داشته باشید که این نوع تایرها معمولا برای استفاده مداوم درون شهری از سمند چندان مناسب نیستند. همچنین استفاده از سایزهای بزرگتر ممکن است کمی باعث سفتی فرمان شده و با طی مسیرهای طولانی به جلوبندی ماشین صدمه وارد شود
  • آیا می توانیم برای سمند از لاستیک پهن استفاده کنیم؟
    در صورت تمایل می توانید از سایز پهن ۱۹۵/۶۰R15 و ۲۰۵/۶۰R15 هم برای سمند استفاده کنید.
  • بهترین و نرم ترین لاستیک ایرانی برای سمند چیست؟
    در میان لاستیک های ایرانی برای سمند لاستیک بارز به لحاظ دوام و لاستیک های یزدتایر و کویرتایر به لحاظ نرمی مناسب هستند.
  • برای سمند چه لاستیک ایرانی بخرم؟
    اگر قصد خرید برند ایرانی دارید لاستیک های بارز و یزد تایر و سپس کویر تایر انتخاب های معمول هستند و ایران تایر و به ویژه گلدستون در رده های بعدی قرار می گیرند.
  • قیمت خرید لاستیک برای سمند چیست؟
    در زمان نگارش این مطلب قیمت لاستیک ایرانی سایز استاندارد برای سمند حدود 600 هزار تومان، لاستیک چینی تراینگل حدود 900 هزار تومان و لاستیک خارجی (رودستون، هانکوک، سومیتومو و کومهو) حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان است.

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *