لاستیک خودرو

راهنمای خرید بهترین لاستیک برای MVM X22

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر فابریک و استاندارد برای ماشین ام وی ام X22 را به شما معرفی می کنیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

خودرو MVM X22 در سال 1395 توسط شرکت مدیران خودرو وارد بازار ایران شد و با توجه به چهره زیبا و به روز و استفاده از امکانات و آپشن های اولیه و مناسب به سرعت در بازار مورد استقبال مشتریان جوان قرار گرفت. تایر خودرو معمولا پس از 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد و حال پس از گذشت 5 سال از ورود این ماشین به بازار، به ویژه چنانچه از مشتریان اولیه این خودرو بوده باشید احتمالا حالا نیاز به تعویض لاستیک پیدا کرده اید و به دنبال انتخاب بهترین گزینه در بازار هستید.

در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین ام وی ام ایکس 22 خود انتخاب کنید. از اینرو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم. سپس در مورد معیارهای انتخاب لاستیک مناسب و این که چه برندی با چه مشخصاتی مناسب است توضیح خواهیم داد.

 

سایز لاستیک مناسب برای ام وی ام X22 چیست؟

یکی از سوالات متداول و موارد اولیه که در انتخاب لاستیک باید به آن دقت کرد سایز استاندارد و مناسب لاستیک است، به نحوی که در کیفیت رانندگی خللی ایجاد نشده و خودرو نیز دچار آسیب نشود. در X22 از رینگهایی با سایز 16 و سایز لاستیک فابریک 205/55/16 استفاده شده که میتوان از سایز بزرگتر 215/55/16 نیز استفاده کرد.

در اینجا بهتر است بدانیم که سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد تایر X22 که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از 205/55/16

سایز تایر

در این عبارت، 205 نشانه پهنای تایر به میلیمتر، 55 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 16 قطر تایر به اینچ (یا همان اندازه رینگ) است.

 

از لاستیک سایز بزرگتر استفاده کنیم؟

استفاده از سایزهای بزرگتر می تواند باعث زیبایی، چسبندگی بیشتر و ترمزگیری بهتر شود، اما توجه داشته باشید که این نوع تایرها معمولا برای استفاده مداوم درون شهری چندان مناسب نیستند. همچنین استفاده از سایزهای بزرگتر ممکن است کمی باعث سفتی فرمان شده و با طی مسیرهای طولانی به جلوبندی ماشین صدمه وارد شود، زیرا تایر سنگین تر بوده و ضربه بیشتری به ماشین وارد می کند.

همچنین اندازه لاستیک خودرو بر روی مقدار سرعت نشان داده شده توسط سرعت سنج تاثیرگذار است و  در صورت استفاده از لاستیک با سایز نامناسب ممکن است سرعت خودرو به درستی و صحیح نمایش داده نشود.

در کل چنانچه خیلی به دنبال زیبایی و تغییرات ظاهری نیستید و عملکرد بی عیب و نقص تایر برای شما مهم تر است توصیه می کنیم از لاستیک چهارفصل با سایز استاندارد و فابریک خودرو استفاده کنید.

 

چه نوع لاستیکی با چه ویژگی هایی بخریم؟

در انتخاب لاستیک موارد متعددی باید مد نظر قرار گیرد که از آن جمله می توان به نرمی یا خشکی لاستیک، فرمان گیری، چسبندگی، عدم لغزش و دوام تایر اشاره کرد.

خیلی از افراد لاستیک های نرم را ترجیح می دهند زیرا صدای کمتری تولید کرده و نوسانات جاده را بهتر جذب می کند که رانندگی دلنشین تری برای شما به ارمغان می آورد. اما این نوع لاستیک ها طول عمر کمتری نسبت به لاستیک های خشک دارند و در مدت زمان کوتاهتری باید مجددا برای خرید لاستیک نو هزینه کنید.

به طور کلی استفاده از لاستیک های خشک را برای ایکس22 توصیه نمی کنیم زیرا در مدت کوتاهی سیستم جلوبندی را معیوب کرده و اتاق ماشین را به صدا می‌اندازد.

لاستیک نرم یا خشک

لاستیک ایرانی برای X22 مناسب است یا خارجی؟

شرکت مدیران خودرو از سال 1395 تا 1399 بر روی خودروهای X22 از لاستیک چینی برند Giti استفاده می کرد که از کیفیت مناسبی برخوردار بود. اما این شرکت از سال 1399 شروع به استفاده از برندهای ایرانی بارز، کویر تایر و یزد تایر به صورت فابریک بر روی X22 کرد. همچنین از اواخر سال 1399 مدیران خودرو رینگ های ایرانی را نیز جایگزین رینگ های اصلی و اولیه از نوع چینی کرد که این کارها با هدف کاهش هزینه ها برای این شرکت انجام گرفته است.

صنعت لاستیک سازی در ایران سابقه ای نسبتا طولانی دارد و برندهای ایرانی نیز از کیفیت نامطلوبی برخوردار نیستند، اما در هر حال استفاده از برندهای خوشنام و با کیفیت و دوام خارجی مطمینا گزینه مناسب تری محسوب می شود که از آن جمله می توان به برندهای میشلن، هانکوک، کومهو، بریجستون و رودستون اشاره کرد.

 

لاستیک با چه برندی برای X22 بخریم؟

مسلما کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، کومهو و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالایی نیز دارند. در سال 1399 در دو مرحله شاهد افزایش قیمت زیاد قیمت تایر (بار اول 30 درصد (متن خبر در اینجا) و باز دوم 25 درصد (متن خبر در اینجا)) در کشور بودیم که حتی خرید لاستیک های ایرانی را هم برای بعضی ها سخت کرده است، به ویژه آن که لاستیک با قیمت دولتی و کارخانه ای قابل تهیه نیست. بارز و کویر تایر فروش اینترنتی خود را متوقف کرده اند، نمایندگی ها به سختی لاستیک با قیمت دولتی می فروشند و قابل تهیه نیست. در این شرایط افراد مجبورند لاستیک با قیمت آزاد خرید کنند.

در هر صورت انتخاب نوع ایرانی و خارجی و برند مورد نظر برای خودرو شما بستگی مستقیم با میزان بودجه شما دارد. در زمان نگارش مطلب حاضر، برندهای ایرانی بودجه ای حدود 700 تا 900 هزار تومان برای هر حلقه قابل خریداری هستند، در حالی که برای خرید برند چینی مثل تراینگل حدود 1 میلیون تومان برای هر حلقه و برای برندهای خارجی نظیر میشلن و هانکوک و رودستون که از نظر صدا، چسبندگی و کیفیت سرآمد هستند باید حدود 2 میلیون تومان برای هر حلقه هزینه کنید.

 

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای MVM X22

 

در هر صورت چنانچه قصد خرید لاستیک جدید برای MVM X22 خود را دارید بهتر است نکات زیر را به طور کلی رعایت کنید:

  1. تا حد امکان از سایز لاستیک استاندارد و فابریک خودرو استفاده کنید. استفاده از تایر سایز کوچک تر موجب صدمه به جلوبندی خودرو شده و استفاده از سایز بزرگتر نیزموجب عدم نمایش صحیح سرعت خودرو و مشکلات دیگر می شود.
  2. حتما از برند و سایز لاستیک یکسان و مشابه برای چرخ های عقب و جلو استفاده کنید.
  3. برای خودرو نو و صفر کیلومتر تعویض تایر توصیه نمی شود و بهتر است از لاستیک های صفر زیر خودرو استفاده شود و هزینه اضافی بابت خرید لاستیک نو نکنید.

 

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *