لاستیک خودرو

بهترین لاستیک برای رنو ال 90 (تندر 90) چیست؟

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین تندر 90 (ال نود) را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

خودرو داچیا لوگان یک محصول اقتصادی و کم مصرف از داچیا رومانی از زیرمجموعه های شرکت رنو فرانسه بود که از سال 1999 به بازار کشورهای در حال توسعه وارد شد. در ایران نیز سالها پیش مونتاژ این خودرو طی قراردادی با طرف ایرانی در شرکت های پارس خودرو و ایران خودرو آغاز شد. این خودرو که دارای 3 ستاره ایمنی از موسسه ENCAP می باشد در ایران با نام تندر 90 عرضه شد ولی عموم جامعه آن را با نام L90 می شناسند.

نتدر 90 هرچند هیچ گاه به لحاظ ظاهری مورد پسند مشتریان ایرانی قرار نگرفت، کارکرد فنی مناسب و امنیت قابل قبول آن موجب شد به زودی به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شود. یکی از موارد ایمنی مهم که در این خودرو و هر ماشین دیگری باید از سوی مالکان به دقت مورد توجه قرار گیرد استفاده از بهترین لاستیک برای ال نود است، زیرا حفظ ایمنی و سلامت سرنشینان هر خخودرویی به لاستیک های آن وابسته است.

در این مطلب میخواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین تندر 90 (ال 90) خود انتخاب کنید. از اینرو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم.

 

سایز لاستیک فابریک برای رنو ال 90 (L90) چیست؟

اندازه لاستیک فابریک 206

سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد ال نود که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 15.

در این عبارت، 185 نشانه عرض تایر به میلیمتر، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 15 قطر تایر به اینچ است.

اما شما در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 15 و 205/60R 15 نیز برای این خودرو استفاده کنید.

 

 

سایزهای قابل استفاده لاستیک ال 90
سایز فابریک سایز پهن سایز پهن تر
۱۸۵/۶۵R 15 ۱۹۵/۶۰R 15 ۲۰۵/۶۰R 15

برای رنو ال 90 از رینگ و لاستیک سایز پهن استفاده کنیم؟

یکی از مشکلاتی که مالکان ال نود به آن اشاره می کنند از دست رفتن تعادل خودرو در سرعت های بالا در جاده و آزادراهها است که به دلیل وزن بالای این ماشین اتفاق می افتد. برای همین هم هست که برخی رانندگان برای ال 90 از لاستیک های با سایز پهن استفاده می کنند و نتیجه رضایت بخشی هم می گیرند. همه می دانیم که استفاده از لاستیک های بزرگتر معمولا به جذابیت خودرو نیز اضافه می کند.

در واقع استفاده از تایرهای با پهنای 195 و 205 موجب می شود وزن ماشین در محیط بیشتری بطور یکنواخت روی زمین توزیع شده و تعادل خودرو حفظ شود.

برخی صاحبان خودرو ال نود از تایرهای با سایز 195/60R15 و 195/65R15 نیز به جای لاستیک سایز فابریک استفاده می کنند اما باید به معایب این دو سایز نیز توجه کرد.

لاستیک سایز 195/60R15 نسبت به لاستیک فابریک ارتفاع کمتری دارد که این موضوع موجب کوبش خودرو و صدمه دیدن جلوبندی خودرو خواهد شد.

لاستیک سایز 195/65R15 نیز نسبت به لاستیک فابریک ارتفاع بیشتری دارد که موجب در سرعت های بالا می تواند منجر به از دست رفتن تعادل خودرو در سرعت های بالا می شود.

 

بهترین سایز لاستیک برای رنو ال نود چیست؟

طبیعتا سایز فابریک لاستیک هر خودرو را می توان بهترین و مناسبت ترین اندازه تایر دانست که نرم ترین حالت فرمان و کمترین مصرف سوخت را به دنبال دارد و برای مصارف شهری مناسب است. اما در مورد خودرو ال نود همانطور که در بالا اشاره شد استفاده از سایز پهن نیز می تواند به فرمان پذیری بهتر و تعادل بیشتر خودرو، به خصوص در سرعت های بالا کمک کند و برای پیچ های شدید، زمان های لغزنده و استفاده در جاده مناسب تر است.
البته توجه داشته باشید که استفاده از لاستیک سایز پهن می تواند موجب عدم کارکرد صحیح کیلومترشمار خودرو شود و میزان سرعت خودرو شما به طور دقیق نمایش داده نشود. در ضمن رینگ و لاستیک پهن به معنای وزن بیشتر تایرها خواهد بود که می تواند به جلوبندی صدمه وارد کرده و عملکرد سیستم ABS خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در هر صورت چنانچه قصد استفاده از تایر با سایز متفاوت برای خودرو L90 دارید حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. به هیچ وجه از لاستیک با سایز کوچکتر از اندازه فابریک خودرو استفاده نکنید، زیرا باعث صدمه دیدن جلوبندی خودرو می شود.
  2. استفاده از سایز های خیلی پهن و بزرگ نیز ممکن است باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر شود.
  3. در صورت تعویض لاستیک ها با سایز متفاوت، حتما هر چهار لاستیک را تعویض نمایید.

 

 

برای رنو ال نود چه لاستیکی بخرم؟ ایرانی یا خارجی؟

در ایران صنعت لاستیک سازی ریشه دار است و برندهای مختلفی مثل بارز، کویر تایر، یزد تایر، ایران تایر، گلدستون و دنا وجود دارند. لاستیک های زیادی هم از کشورهای چین، هند، کره و تایوان و بعضا برندهای اروپایی در بازار یافت می شود.

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای ماشین ال نود را اینجا ببینید

در برخی کشورهای دیگر برای داچیا لوگان (بخوانید ال نود) از لاستیک های برند میشلن استفاده می شود ولی در ایران این خودرو معمولا با لاستیک برند بارز به دست مصرف کنندگان می رسد.

طبیعتا کیفیت لاستیک های خارجی نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که از تکنولوژی بالاتر و کیفیت بهتری برخوردار هستند. بنابراین اگر بودجه لازم برای خرید لاستیک خوب خارجی نظیر میشلن و کومهو را دارید تردید نکنید ولی اگر به لاستیک های چینی نگاه دارید بهتر است قید آن را بزنید و به همان لاستیک های فابریک خود بسنده کنید، چون تفاوت خاصی مشاهده نخواهید کرد.

در خصوص برندهای خارجی مارک های رودستون و هانکوک هم انتخاب های مناسبی هستند.  در میان ایرانی ها نیز برندهای یزدتایر و کویر تایر که نرمی بیشتر نسبت به بارز دارند پیشنهاد می شوند. فقط توجه داشته باشید که نرمی بیشتر لاستیک به معنای دوام کمتر آن و نیاز به تعویض زودهنگام تر تایر است. پس اگر دوام و طول عمر تایر برایتان مهم است بارز را در نظر بگیرید.

 

قیمت خرید لاستیک برای رنو ال نود چیست؟

در زمان نگارش این مطلب قیمت لاستیک ایرانی سایز استاندارد برای انواع رنو ال نود (ال 90) حدود 600 هزار تومان، لاستیک چینی تراینگل حدود 900 هزار تومان و لاستیک خارجی (رودستون، هانکوک، سومیتومو و کومهو) حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است.

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

 

نکات اضافی در مورد تایر رنو ال نود

  • در خودروهای دیفرانسیل جلو، سایش تایرهای جلو به علت نیزوهای ترمزی، رانشی و نیروهای فرمان بیشتر از تایرهای عقب است. به منظور سایش یکنواحت تایرها توصیه می شود تایرها هر 10 هزار کیلومتر جابجا شوند.
  • لاستیک هایی که روی خودرو سوار شده اند، دارای نشانگرهایی هستند که در چند نقطه روی محیط تایر بین آج ها قرار گرفته اند. زمانی که تایرها تا اندازه ای ساییده می شوند که 1/6 میلیمتر از اج باقی می ماند، نشانگر دیده می شوند و در این زمان تایرها باید تعویض شوند.
  • عمر مفید لاستیک‌های ایرانی عموما بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیک‌های برند خارجی ممکن است تا ۹۰ هزار کیلومتر برای شما کار کنند

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

  • سایز تایر فابریک برای رنو ال نود چیست؟

    سایز فابریک و استاندارد لاستیک رنو ال نود (ال 90) که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 15

  • سایز رینگ استاندارد رنو ال نود چیست؟

    سایز استاندارد و فابریک رینگ رنو ال نود 15 است.

  • آیا می توانیم برای رنو ال نود (ال 90) از رینگ و لاستیک پهن استفاده کنیم؟

    در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 15 و 205/60R 15 هم برای ال نود استفاده کنید.

  • بهترین لاستیک ایرانی برای رنو ال نود (L90) چیست؟

    در میان لاستیک های ایرانی برای ال نود لاستیک بارز به لحاظ دوام و لاستیک های یزدتایر و کویرتایر به لحاظ نرمی مناسب هستند.

  • استفاده از لاستیک سایز بزرگ برای رنو ال نود (L90) چه مزیتی دارد؟

    استفاده از لاستیک سایز بزرگتر می تواند باعث افزایش تعادل رنو ال نود شود.

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *