لاستیک خودرو

راهنمای خرید بهترین لاستیک برای خودرو تیبا

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین تیبا را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

خودرو تیبادر سال 1388 توسط شرکت سایپا به بازار خودرو ایران عرضه شد و اکنون با از رده خارج شدن پراید به ارزان ترین خودرو تولیدی کشور تبدیل شده و هر روز بیش از گذشته شاهد حضور این اتوموبیل در خیابان های کشور هستیم. یکی از دغدغه هایی که مالکان این خودرو ممکن است داشته باشند انتخاب و خرید بهترین لاستیک است، به ویژه آن که این خودرو نیز مانند پراید به خودی خود از امنیت بالایی برخودار نیست و بهتر است در انتخاب تایر مناسب که در امنیت خودرو تاثیرگذار است دقت بالایی به خرج داده شود.

تایر خودرو معمولا پس از 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد و مالکان این وسیله نیاز دارند در انتخاب قطعات و لوازم مصرفی نهایت دقت را به خرج داده و بهترین انتخاب را داشته باشند تا هم در هزینه های خود در بلندمدت صرفه جویی کنید و هم عمر مفید خودرو خود را افزایش دهند.

در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین تیبا صندوق دار و تیبا 2 خود انتخاب کنید. از این رو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم. سپس در مورد معیارهای انتخاب لاستیک مناسب و این که چه برندی با چه مشخصاتی مناسب است توضیح خواهیم داد.

 

سایز تایر مناسب برای خودرو تیبا چیست؟

یکی از سوالات متداول و موارد اولیه که در انتخاب لاستیک باید به آن دقت کرد سایز استاندارد و مناسب لاستیک است، به نحوی که کیفیت رانندگی در بالاترین حد خود بوده و خودرو دچار آسیب نشود.

نخست بهتر است بدانیم که سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد تایر تیبا که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از  175/70R 13

سایز تایر

در این عبارت، 175 نشانه پهنای تایر به میلیمتر، 70 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 13 قطر تایر به اینچ (یا همان اندازه رینگ) است.

البته امکان استفاده از لاستیک با سایز جایگزین نیز برای تیبا وجود دارد ولی نباید از سایز خیلی بزرگتر استفاده کرد، زیرا باعث کوبش خودرو یا خرابی جلوبندی می شود.عموم افراد از لاستیک با سایز متفاوت برای افزایش تعادل و فرمان پذیری بهتر خودرو استفاده می کنند.

جدول زیر تایرهایی که برای تیبا می توان استفاده نکرد را نشان می دهد:

ردیف سایز پهنا (میلیمتر) ارتفاع فاق لاستیک (میلیمتر) قطر رینگ (اینچ) توضیحات
1 175/70R13 175 5/122 13 این سایز فابریک لاستیک تیبا است که برای استفاده های درون و بیرون شهر مناسب می باشد.
2 185/70R13 185 5/129 13 این سایز پهن برای کسب تعادل بیشتر خودرو در سرعت بالا و پیچ ها مناسب تر است و زیبایی بیشتری نیز به خودرو می بخشد.
3 205/60R13 205 123 13 این سایز نیز در خودرو تیبا قابل استفاده است و زیبایی بیشتری به خودرو می دهد اما مزیت خاصی ندارد.

 

به طور کلی در رابطه با تعویض تایر خودرو تیبا به نکات و موارد زیر توجه داشت باشید:

  1. از سایز لاستیک کوچکتر از سایز استاندارد و فابریک به هیچ عنوان استفاده نکنید، زیرا جلوبندی خودرو آسیب می بیند.
  2. استفاده از سایز خیلی بزرگ نیز باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر می شود.
  3. در صورت تغییر سایز لاستیک، هر چهار تایر را با هم تغییر دهید.

چه زمانی برای تعویض لاستیک تیبا اقدام کنیم؟

برای این که در زمان مناسب تایر خودرو خود را تعویض کنید بهتر است لاستیک را به صورت چشمی مورد بررسی قرار دهید. چنانچه لاستیک دچار تورم شده یا قاچ قاچ شده باشد باید تعویض شود. در غیر اینصورت سه عامل مهم دیگر را مد نظر دهید.

نخست آج لاستیک را چک کنید. اگر آج تایر به کمتر از 1.7 میلیمتر رسیده است زمان تعویض آن است. برای این کار از شاخص مثلی حک شده روی لاستیک استفاده کنید. این یک برامدگی است که شاخص ساییدگی آج تایر نامیده می شود. اگر آج تایر به نحوی ساییده شده باشد که ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید تعویض گردد. راه دیگر هم استفاده از یک سکه 100 تومانی است. فاصله میان سال ضرب سکه با عبارت ریال درج شده بر روی آن کمتر از ۱.۷ میلیمتر است. اگر از طرف سال ضرب سکه، آن را داخل آج تایر قرار دهید و بتوانید عبارت ریال را مشاهده کنید باید هرچه سریع‌تر نسبت به خرید لاستیک اقدام کنید.

عامل دوم توجه به تاریخ ساخت تایر است که بر روی لاستیک حک شده است. تاریخ مصرف تایرهای بازار بین ۵ تا ۷ سال در نوسان است. عامل سوم نیز میزان کارکرد خودرو است. معمولا بعد از 80 هزار کیلومتر کارکرد زمان تعویض لاستیک فرا می رسد.

از لاستیک سایز بزرگتر استفاده کنیم؟

با توجه به این که رینگ اصلی تیبا سایز 13 است برخی از مالکان این خودرو علاقه دارند از رینگ یزرگتر 14 اینچی استفاده کنند، اما این کار خیلی به صلاح نیست. استفاده از سایزهای بزرگتر ممکن است

در هر صورت چنانچه کسی تمایل دارد از رینگ 14 استفاده کند بهتر است از یک سایز تایر استاندارد مانند ۱۸۵/۶۰/۱۴ استفاده کند که البته به سختی یافت می شود. استفاده از لاستیک پژو یعنی ۶۵ برای تیبا مناسب نیست و مشکلاتی مانند به هم خوردن سیستم کیلومترشمار خودرو، ABS، سفتی فرمان و کاهش شتاب را به دنبال دارد.

در کل چنانچه خیلی به دنبال زیبایی و تغییرات ظاهری نیستید و عملکرد بی عیب و نقص تایر برای شما مهم تر است توصیه می کنیم از لاستیک چهارفصل با سایز استاندارد و فابریک خودرو استفاده کنید.در هر صورت چنانچه تمایل دارید لاستیک با پهن تر برای ماشین خود استفاده کنید استفاده از لاستیکی که یک درجه از لاستیک اصلی شما قطر بیشتری دارد شاید بهترین راه کار باشد.

 

چه نوع لاستیکی برای تیبا تهیه کنیم؟

خرید لاستیک مناسب به عوامل زیادی مرتبط است که شیوه استفاده شما از خودرو مهم ترین آن است. به طور کلی نرمی یا خشکی لاستیک، فرمان گیری، چسبندگی، عدم لغزش و دوام تایر نیز برای رانندگان حائز اهمیت می باشد. در میان برندهای ایرانی کویر تایر را می توان به لحاظ نرمی لاستیک مناسبی دانست و برای استفاده توصیه کرد، اما بارز گوشتی و سفت تر بوده و آج لاستیک دیرتر ساییده می شود.

لاستیک نرم یا خشک

 

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای خودرو تیبا را اینجا ببینید

 

لاستیک ایرانی برای تیبا بخریم یا خارجی؟

چنانچه برای استفاده معمول درون شهری نیاز به خرید لاستیک دارید بهتر است هزینه اضافی نکنید و یکی از تایرهای رایج ایرانی در بازار را تهیه کنید. در میان تایرهای ایرانی، لاستیک های بارز، کویر و یزد تایر بهترین گزینه هستند. در صورتی که علاقه مند به خرید تایر خارجی هستید هم برندهای کومهو، هانکوک، دانلوپ و بریجستون گزینه های مناسبی بوده و از نرمی، دوام و کیفیت بالاتری برخوردا هستند.

 

لاستیک با چه برندی برای تیبا بخریم؟

مسلما کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، رودستون و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالایی نیز دارند. در سال 1399 در دو مرحله شاهد افزایش قیمت زیاد قیمت تایر (بار اول 30 درصد (متن خبر در اینجا) و باز دوم 25 درصد (متن خبر در اینجا)) در کشور بودیم که خرید لاستیک های ایرانی را هم برای بعضی ها سخت کرده است.

طبیعتا بودجه ای که شما برای خرید لاستیک در نظر می گیرید می تواند معیار اصلی انتخاب برند ایرانی یا خارجی است. در زمان نگارش مطلب حاضر، برندهای ایرانی با بودجه ای حدود 700 هزار تومان برای هر حلقه قابل خریداری هستند، در حالی که برای خرید برند چینی مثل تراینگل حدود 800 هزار تومان برای هر حلقه و برای برندهای خارجی نظیر هانکوک و کومهو باید نزدیک به 1 میلیون 300 هزار تومان برای هر حلقه هزینه کنید. البته برای لاستیک های سایز پهن این هزینه افزایش می یابد.

 

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *