لاستیک خودرو

راهنمای خرید بهترین لاستیک ایرانی و خارجی برای پژو پارس (پرشیا)

در این مطلب با لاستیک مناسب و فابریک پژو پارس LX و ELX، نرم ترین لاستیک ایرانی و خارجی، مزایا و معایب لاستیک پهن و قیمت روز تایر در بازار آشنا می شوید.

پژو پارس یا همان پرشیا یکی از خودروهای محبوب شرکت ایران خودرو است که به لحاظ ظاهری همان 405 است که تغییر چهره پیدا کرده است و در طراحی آن از پژو 406 الهام گرفته شده است. این خودرو به واسطه ظاهر نسبتا جذاب خود در بازار خودرو مورد استقبال قرار گرفته و در نسخه های عادی، LX و ELX عرضه شده است.

همچنین پژو پارس از آن دسته خودروهایی محسوب می شود که افراد زیادی (ماشین بازها) به اسپرت کردن آن و ایجاد تغییرات و شخصی سازی آن تمایل دارند. از جمله این موارد تغییر رینگ و لاستیک خودرو است که بیش از همه مورد توجه مالکان این خودرو قرار می گیرد.

اما اگر شما دنبال اسپرت کردن هم نباشید به هر حال تایر خودرو معمولا پس از 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد و مالکان این وسیله نیاز دارند در انتخاب قطعات و لوازم مصرفی نهایت دقت را به خرج داده و بهترین انتخاب را داشته باشند تا هم در هزینه های خود در بلندمدت صرفه جویی کنید و هم عمر مفید خودرو خود را افزایش دهند.

در این مطلب می خواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین پژو پارس خود انتخاب کنید. از این رو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم. سپس در مورد معیارهای انتخاب لاستیک مناسب و این که چه برندی با چه مشخصاتی مناسب است توضیح خواهیم داد.

 

سایز لاستیک مناسب برای پژو پارس چیست؟

یکی از سوالات متداول و موارد اولیه که در انتخاب لاستیک باید به آن دقت کرد سایز استاندارد و مناسب لاستیک است، به نحوی که کیفیت رانندگی در بالاترین حد خود بوده و خودرو دچار آسیب نشود. نخست بهتر است بدانیم که سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد تایر پژو پارس که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از  185/65R 14

سایز تایر

در این عبارت، 185 نشانه پهنای تایر به میلیمتر، 65 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 14 قطر تایر به اینچ (یا همان اندازه رینگ) است.

جدول زیر سایز لاستیک هایی که برای پژو پارس با رینگ 14 اینچی قابل استفاده است را نشان می دهد:

ردیف سایز پهنا (میلیمتر) ارتفاع فاق لاستیک (میلیمتر) قطر رینگ (میلیمتر) توضیحات
1 185/65R14 185 25/120 14 مناسب برای سرعتهای درون شهری
2 195/60R14 195 117 14 ارتفاع این لاستیک از لاستیک فابریک کمتر می باشد
3 195/65R14 195 75/126 14 ارتفاع این لاستیک بیشتر از لاستیک فابریک می باشد و ممکن است که به لحاظ ظاهری مورد پسند شما نباشد.
4 205/60R14 205 123 14 این لاستیک به لحاظ نزدیکی ارتفاع به لاستیک فابریک و تعادل بیشتر تقریبا می توان گفت که بهترین گزینه می باشد.

مزایا و معایب لاستیک پهن برای پژو پارس چیست؟

برخلاف خیلی از خودروهای سدان سبک موجود در بازار که به سختی می توان قطر رینگ خودرو را تغییر داد، همانطور که در بالا نیز اشاره شد پژو پارس این قابلیت را دارد تا از رینگ با قطر 15 اینچ استفاده کرد، بدون آن که خودرو از حالت استاندارد خارج شود. در این حالت نیز خودرو از گارانتی نمایندگی خارج نمی شود.

در واقع شرکت ایران خودرو برای مدل های سفارشی پژو پارس (پرشیا) در تیپ های ELX و LX از رینگ های 15 اینچی نیز استفاده کرده است. به ویژه خیلی از رانندگان با توجه به بدنه سنگین ماشین با هدف بالا بردن تعادل خودرو و فرمان پذیری بهتر به خصوص در هنگام تردد در جاده ها به تغییر سایز لاستیک اقدام می کنند.

جدول زیر سایز لاستیک هایی که برای پژو پارس با رینگ 15 اینچی قابل استفاده است را نشان می دهد:

ردیف سایز پهنا (میلیمتر) ارتفاع فاق لاستیک (میلیمتر) قطر رینگ (میلیمتر) توضیحات
1 185/65R15 185 25/120 15 با توج به تغییر رینگ لاستیک این دو سایز بهترین انتخاب برای پژو پارس می باشد.
2 195/60R15 195 117 15
3 195/65R15 195 75/126 15 اگرچه می توان این دو لاستیک را زیر خودرو استفاده نمود, اما این دو سایز باتوجه به تغییر قطر رینگ باعث افزایش ارتفاع لاستیک می شود و شاید به لحاظ ظاهری مورد پسند شما نباشد.
4 205/60R15 205 123 15

در کل چنانچه تمایل دارید از لاستیک با سایز پهن برای پرشیا استفاده کنید می توانید از سایز ۲۰۵/۶۰/۱۴ و در مواردی که رینگ استاندارد ۱۵ اینچی بروی خودرویتان نصب است سایز ۲۰۵/۶۰/۱۵ را جایگزین کنید.

عمر مفید لاستیک چند سال یا کیلومتر است؟

برای این که در زمان مناسب تایر خودرو خود را تعویض کنید بهتر است لاستیک را به صورت چشمی مورد بررسی قرار دهید. چنانچه لاستیک دچار تورم شده یا قاچ قاچ شده باشد باید تعویض شود. در غیر اینصورت سه عامل مهم دیگر را مد نظر دهید.

نخست آج لاستیک را چک کنید. اگر آج تایر به کمتر از 1.7 میلیمتر رسیده است زمان تعویض آن است. برای این کار از شاخص مثلی حک شده روی لاستیک استفاده کنید. این یک برآمدگی است که شاخص ساییدگی آج تایر نامیده می شود. اگر آج تایر به نحوی ساییده شده باشد که ارتفاع آن به حد شاخص رسیده باشد باید تعویض گردد. راه دیگر هم استفاده از یک سکه 100 تومانی است. فاصله میان سال ضرب سکه با عبارت ریال درج شده بر روی آن کمتر از ۱.۷ میلیمتر است. اگر از طرف سال ضرب سکه، آن را داخل آج تایر قرار دهید و بتوانید عبارت ریال را مشاهده کنید باید هرچه سریع‌تر نسبت به خرید لاستیک اقدام کنید.

عامل دوم توجه به تاریخ ساخت تایر است که بر روی لاستیک حک شده است. تاریخ مصرف تایرهای بازار بین ۵ تا ۷ سال در نوسان است. عامل سوم نیز میزان کارکرد خودرو است. معمولا بعد از 80 هزار کیلومتر کارکرد زمان تعویض لاستیک فرا می رسد.

 

بهترین و نرم ترین لاستیک ایرانی و خارجی برای پژو پارس چیست؟

خرید لاستیک مناسب به عوامل زیادی مرتبط است که شیوه استفاده شما از خودرو مهم ترین آن است. نرمی یا خشکی لاستیک، فرمان گیری، چسبندگی، عدم لغزش و دوام تایر از جمله این عوامل هستند. به طور لکی برای این خودرو بهتر است لاستیکی را انتخاب کنید که ضخامت استاندارد دارد. همچنین اگر لاستیک انتخاب شده، آج درشت‌تری داشته باشد، برای خودروهایی مانند سمند و پژو پارس، کارایی بهتری خواهد داشت.

لاستیک نرم یا خشک

طبیعتا بودجه ای که شما برای خرید لاستیک در نظر می گیرید معیار اصلی انتخاب برند ایرانی یا خارجی است. با توجه به افزایش قیمتی که در سال گذشته برای لاستیک رخ داد (بار اول 30 درصد (متن خبر در اینجا) و باز دوم 25 درصد (متن خبر در اینجا))، بیشتر افراد به منظور خرید لاستیک ارزان تمایل به استفاده از برندهای ایرانی را دارند که در این میان تجربه رانندگان مختلف برای خرید بهترین لاستیک خودرو برای پژو پارس لاستیک بارز است.

عده ای نیز به منظور اسپرت کردن ماشین پرشیا خود از رینگ پهن استفاده می‌کنند و به دنبال برندهای بهتری نظیر  میشلن، رودستون و بریجستون هستند که عمر طولانی تری نسبت به برندهای ایرانی دارند.

 

قیمت روز لاستیک ایرانی و خارجی برای پژو پارس (پرشیا) را اینجا ببینید

 

قیمت لاستیک ایرانی و خارجی برای پژو پارس چقدر است؟

در زمان نگارش مطلب حاضر، برندهای ایرانی با بودجه ای حدود 700 هزار تومان برای هر حلقه قابل خریداری هستند، در حالی که برای خرید برند چینی مثل تراینگل حدود 800 هزار تومان برای هر حلقه و برای برندهای خارجی نظیر هانکوک و کومهو باید نزدیک به 1 میلیون 400 هزار تومان برای هر حلقه هزینه کنید. البته برای لاستیک های سایز پهن این هزینه افزایش می یابد.

 

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

  • سایز لاستیک فابریک و استاندارد پژو پارس چیست؟

    سایز فابریک و استاندارد پژو پارس که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/65R 14 اما از لاستیک سایز پهن 195/65R 14 و 205/65R 14 هم در شرایطی می توان استفاده کرد.

  • سایز رینگ استاندارد پژو 405 چیست؟

    سایز استاندارد و فابریک رینگ پژو پارس سایز 15 است اما در پژو پارس (پرشیا) میتوان از رینگ با قطر 15 اینچ هم استفاده کرد، بدون آن که خودرو از حالت استاندارد خارج شود. در این حالت نیز خودرو از گارانتی نمایندگی خارج نمی شود.

  • آیا می توانیم برای پژو پارس از لاستیک پهن استفاده کنیم؟

    در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/65R 14 و 205/65R 14 هم برای پژو پارس (پرشیا) مدل LX و ELX استفاده کنید.

  • بهترین و نرم ترین لاستیک ایرانی برای پژو پارس چیست؟

    در میان لاستیک های ایرانی برای پژو پارس (پرشیا) لاستیک بارز به لحاظ دوام و لاستیک های یزدتایر و کویرتایر به لحاظ نرمی مناسب هستند.

  • بهترین سایز لاستیک برای پژو پارس چیست؟

    استفاده از لاستیک با هر سایزی مزایا و معایبی دارد. برای مثال سایز استاندارد 185 مصرف سوخت کمتر، فرمان پذیری بهتر در مصارف شهری و اصطحلاک کمتری دارد در حالی که لاستیک سایز پهن قرمان پذیری بهتر در پیچ های تند و ترمزگیری بهتری دارند ولی مصرف سوخت را بالا می برند.

  • برای پژو 405 چه لاستیک ایرانی بخرم؟

    اگر قصد خرید برند ایرانی دارید لاستیک های بارز و یزد تایر و سپس کویر تایر انتخاب های معمول هستند و ایران تایر و به ویژه گلدستون در رده های بعدی قرار می گیرند.

  • قیمت خرید لاستیک برای پژو 405 چیست؟

    برندهای ایرانی (بارزف کویر و یزد تایر) با بودجه ای حدود 600 هزار تومان برای هر حلقه، برند چینی مثل تراینگل حدود 800 هزار تومان برای هر حلقه و برندهای خارجی نظیر هانکوک و کومهو با حدود 1 میلیون و 300 هزار تومان برای هر حلقه در سایز استاندارد قابل خریداری هستند.

 

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *