لاستیک خودرو

انتخاب و خرید بهترین لاستیک برای ساینا

در این مطلب انواع سایز، نوع و برند ایرانی و خارجی تایر برای ماشین ساینا سایپا را به شما معرفی کرده و مزایا و معایب هر یک را توضیح می دهیم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید.

خودرو ساینا در سال 1394 به عنوان یک نسخه فیس لیفت و جایگزینی برای خودرو تیبا صندوق دار توسط شرکت سایپا وارد بازار خودرو ایران شد. این خودرو که به لحاظ پیشرانه و مشخصات فنی مشابه تیبا می باشد تنها در نمای ظاهری و  داخل اتاق دچار برخی تغییرات شده است.

ساینا به لحاظ همین مشابهت فنی با تیبا از جمله ماشین های کم خرج بازار محسوب می شود که قطعات آن به وفور یافت شده و هزینه نگهداری پایینی دارد. از جمله قطعات خودرو که دچار استهلاک شده و پس از چند سال نیاز به تعویض دارد لاستیک خودرو است. به خصوص در رابطه با خودروهایی در این دسته که از امنیت بالایی برخوردار نیستند توصیه ما این است که سلامت تایر خودرو خود را پس از مدتی استفاده بررسی کرده و اگر لاستیک خودرو شما دچار سایش، ترک خوردگی و مشکلات دیگر شده است بلافاصله به آن رسیدگی کنید.

در این مطلب میخواهیم به شما کمک کنیم بهترین نوع، سایز و برند لاستیک را برای ماشین ساینا خود انتخاب کنید. از اینرو در این مطلب نخست به توضیح در مورد سایز مناسب لاستیک برای این خودرو می پردازیم.

 

سایز لاستیک فابریک برای ساینا چیست؟

اندازه لاستیک فابریک 206

اولین موردی که در انتخاب لاستیک باید به آن دقت کرد سایز استاندارد و مناسب لاستیک است تا با رعایت آن  کیفیت رانندگی در بالاترین حد خود حفظ شده و خودرو دچار آسیب نشود.

سایز لاستیک کلیه خودروهای سواری، ترکیبی از سه عدد است. سایز فابریک و استاندارد ساینا که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/60R 14.

در این عبارت، 185 نشانه عرض تایر به میلیمتر، 60 نسبت ارتفاع به عرض تایر، R نشانه ساختار رادیال تایر و 14 قطر تایر به اینچ است.

این سایزی است که شرکت سازنده به عنوان اندازه استاندارد و فابریک تایر استفاده کرده است، اما شما در صورت تمایل و تحت عوامل مختلف دیگر می توانید از سایز پهن 195/60R 14 و 205/60R 14 نیز برای این خودرو استفاده کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

سایزهای قابل استفاده لاستیک ساینا
سایز فابریک سایز پهن سایز پهن تر
۱۸۵/60R 14 ۱۹۵/۶۰R 14 ۲۰۵/۶۰R 14

نکته: علیرغم مشابهت ساینا با تیبا، سایز رینگ و لاستیک فابریک این دو خودرو متفاوت می باشد. سایز فابریک لاستیک تیبا 175/70R13 و برای ساینا 185/60R 14 می باشد.

 

مزایا و معایب استفاده از رینگ و لاستیک سایز پهن برای ساینا چیست؟

همانطور که در بالا گفته شده شما برای خودرو ساینا خود می توانید از لاستیک های متفاوت از سایز فابریک هم استفاده کنید ولی این مورد به شیوه استفاده شما از خودرو و اولویت های شما بستگی داشته و مزایا و معایبی دارد که به آن اشاره می کنیم.

بزرگترین مزیت لاستیک های پهن برای ساینا این است که چسبندگی خودرو با سطح زمین بیشتر شده و در زمان ترمزگیری خودرو زودتر متوقف می شود. همین افزایش اصطکاک با زمین باعث می شود فرمان پذیری خودرو، به خصوص سر پیچ ها نیز بیشتر شده و ماشین کمتر دچار لغزندگی شود. به علاوه همه می دانیم که لاستیک های پهن جلوه و رخ بهتری به خودرو داده و ماشین را زیباتر و اسپرت تر نشان می دهد.

اما لاستیک های پهن معایبی نیز دارند که مهمترین آن هزینه بیشتر برای شماست. اول به این خاطر که لاستیک های پهن قیمت بیشتری دارند و خرید آنها خرج بیشتری روی دست شما میگذارند. دوم این که لاستیک پهن باعث فشار بیشتر به جلوبندی خودرو و استهلاک آن شده و ماشین شما زودتر به خرج می افتد.

همچنین همین اصطکاک بیشتر با سطح زمین موجب می شود نیروی بیشتری صرف شده و از شتاب خودرو کاسته شود. ضمن آن که تکانه‌های بیشتری به بدنه و مسافرین وارد می‌شود که می‌تواند از لذت سواری نرم و راحت نیز بکاهد. این را هم در نظر بگیرید که لاستیک های غیراستاندارد می تواند موجب عدم کارکرد صحیح کیلومترشمار خودرو شود و میزان سرعت خودرو شما به طور دقیق نمایش داده نشود.

 

بهترین سایز لاستیک برای ساینا چیست؟

طبیعتا سایز فابریک لاستیک هر خودرو (برای ساینا: 185/60R 14) را می توان بهترین و مناسبت ترین اندازه تایر دانست که نرم ترین حالت فرمان و کمترین مصرف سوخت را به دنبال دارد اما همانطور که در بالا نیز اشاره شد لاستیک های پهن تر نیز مزایا و معایبی دارند.
پس توصیه ما به شما این است که خیلی زود تحت تاثیر زیبایی ظاهری لاستیک های غیرفابریک و پیشنهاد لاستیک فروشی ها قرار نگیرید و با فکر و حوصله نسبت به انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو ساینا خود اقدام کنید. در هر صورت چنانچه تصمیم به استفاده از لاستیک اندازه پهن دارید بهتر است به سایز 195/60R 14 بسنده کنید، زیرا سایز 205 وزن زیادی داشته و فشار بیش از حد به خودرو وارد می کند که می تواند به جلوبندی صدمه وارد کند. همچنین به هیچ وجه از لاستیک با فاق بیشتر از 60 استفاده نکنید.

 

برای ساینا چه لاستیکی بخرم؟ ایرانی یا خارجی؟

پس از آن که در مورد سایز مناسب لاستیک برای ساینا خود تصمیم گرفتید نوبت به این موضوع می رسد که چه لاستیکی از چه برندی و با چه قیمتی خریداری کنید. در ایران صنعت لاستیک سازی ریشه دار است و برندهای مختلفی مثل بارز، کویر تایر، یزد تایر، ایران تایر، گلدستون و دنا وجود دارند. لاستیک های زیادی هم از کشورهای چین، هند، کره و تایوان و بعضا برندهای اروپایی در بازار یافت می شود.

طبیعتا کیفیت لاستیک های خارجی نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که از تکنولوژی بالاتر و کیفیت بهتری برخوردار هستند. بنابراین اگر بودجه لازم برای خرید لاستیک خوب خارجی نظیر میشلن و کومهو را دارید تردید نکنید ولی اگر به لاستیک های چینی نگاه دارید بهتر است قید آن را بزنید و به همان لاستیک های فابریک خود بسنده کنید، چون تفاوت خاصی مشاهده نخواهید کرد.

در خصوص برندهای خارجی مارک های رودستون و هانکوک هم انتخاب های مناسبی هستند. در میان ایرانی ها نیز برندهای یزدتایر و کویر تایر که نرمی بیشتر نسبت به بارز دارند پیشنهاد می شوند. فقط توجه داشته باشید که نرمی بیشتر لاستیک به معنای دوام کمتر آن و نیاز به تعویض زودهنگام تر تایر است. پس اگر دوام و طول عمر تایر برایتان مهم است بارز را در نظر بگیرید.

 

قیمت روز خرید لاستیک برای ساینا چیست؟

در زمان نگارش این مطلب قیمت لاستیک ایرانی سایز استاندارد برای ساینا حدود 500 تا 600 هزار تومان و لاستیک، لاستیک چینی تراینگل حدود 800 هزار تومان و لاستیک خارجی (رودستون، هانکوک، سومیتومو و کومهو) حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان است.

لاستیک خارجی
برند سایز اندازه مدل قیمت به تومان (یک حلقه)
تراینگل 185/65R 14 فابریک TE301 875,000
هانکوک 185/60R 14 فابریک Z-2000 1,600,000
هانکوک 185/60R 14 فابریک مسابقه ای 1,600,000
میشلن 185/60R 14 فابریک  گل CP672 1,600,000

 

برای اطلاع از قیمت روز لاستیک انواع خودروها این مطلب را بخوانید

 

نکات اضافی در مورد لاستیک ساینا

  • در خودروهای دیفرانسیل جلو، سایش تایرهای جلو به علت نیزوهای ترمزی، رانشی و نیروهای فرمان بیشتر از تایرهای عقب است. به منظور سایش یکنواحت تایرها توصیه می شود تایرها هر 10 هزار کیلومتر جابجا شوند.
  • لاستیک هایی که روی خودرو سوار شده اند، دارای نشانگرهایی هستند که در چند نقطه روی محیط تایر بین آج ها قرار گرفته اند. زمانی که تایرها تا اندازه ای ساییده می شوند که 1/6 میلیمتر از اج باقی می ماند، نشانگر دیده می شوند و در این زمان تایرها باید تعویض شوند.
  • عمر مفید لاستیک‌های ایرانی عموما بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. لاستیک‌های برند خارجی ممکن است تا ۹۰ هزار کیلومتر برای شما کار کنند.
  • از لاستیک با سایز کوچکتر از اندازه فابریک خودرو استفاده نکنید، زیرا باعث صدمه دیدن جلوبندی خودرو می شود.
  • در صورت تعویض لاستیک ها با سایز متفاوت، حتما هر چهار لاستیک را تعویض نمایید.

 

خلاصه مطلب (سوالات متداول)

  • سایز تایر فابریک برای ساینا چیست؟

    سایز فابریک و استاندارد لاستیک ساینا که بر روی دیواره لاستیک هم حک شده عبارت است از: 185/60R 14

  • سایز رینگ استاندارد ساینا چیست؟

    سایز استاندارد و فابریک رینگ ساینا 14 است.

  • آیا می توانیم برای ساینا از رینگ و لاستیک پهن استفاده کنیم؟

    در صورت تمایل می توانید از سایز پهن 195/60R 14 و 205/60R 14 هم برای ال نود استفاده کنید.

  • بهترین لاستیک ایرانی برای ساینا چیست؟

    در میان لاستیک های ایرانی برای ساینا لاستیک بارز به لحاظ دوام و لاستیک های یزدتایر و کویر تایر به لحاظ نرمی مناسب هستند.

  • استفاده از لاستیک سایز پهن برای ساینا چه مزایا و معایبی دارد؟

    استفاده از لاستیک سایز پهن می تواند موجب ظاهر زیباتر، ترمزگیری بهتر و تعادل بهتر سر پیچ ها شود، اما هزینه و استهلاک آن بیشتر است.

 

اخبار و مطالب مرتبط با لاستیک

 

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت سایت خوب خودرو کافه بنده یک ساینا ای ایکس رینگ فولادی دارم برای این خودرو هم باید قطر ۱۳ بگیرم یا ۱۴؟ توجه این خودرو رینگ هایش به صورت فابریک فولادی بود نه آلومینیومی

  2. چرا تو تلگرامتون هیچ مطلب جدیدی نگذاشتید؟آخرین مطلب مربوط به فروردین ۱۴۰۰ هست.یعنی ۵ ماه قبل.

    1. با سلام و خسته نباشید،سوالم این که من یه لاستیک برای ماشین ساینا مل1400با سایز185/65R144سفارش دادم میخواستم ببینم که به ماشینم میخوره یا که نه ممنون

    1. بله درست میفرمایید داداشم اصلا 205 نمیخوره تازه با 185 اگه باشه لاستیکای عقب با لول فنرش اندازه یه انگشت فاصله داره. متاسفانه شرکت سایپا اومده از کمکهای فاق کوتاه استفاده کرده تو ساینا که یک مشکا اساسی حساب میشه. ببینید دوستان کمک فنر عقب ساینا رو نگاه کنید اون بشقابی که کمک داره یعنی جایی که فنر میوفته رو کمک متاسفانه درست رو یروی لاستیکه. اگه یه زره میل کمک که از پاین به اکسل وصل میشه فقط دو سه سانت بلند تر میشد اون کاسه کمک دیگه روبروی لاستیک نمیوفتاد. میرفت یکم بالاتر بعد لاستیک زیرش میوفتاد بعد لاستیک پهنم میشد انداخت. ولی کمک های عقب خوبه اون کاسه ای کمک جایی که فنر روش میشینه درست بالای لاستیک افتاده. من باور بفرماید کمش 50 تا ساینا و کوییکو نگا کردم عقبیشو بعضیاشون با لاستیک 185 اندازه یه انگشت به زور فاصله داره بعضیاشون تا 3 انگشت. واینکه اینم بگم ماشین صفر کیلومتر باشه استفاده نشده باشه فاصله سه انگشتی داره وقتی تا ده هزار استفاده میشه عقب خودرو همش سرنشین سوار میشه پیاده میشه بعد یخ مدت بوش کمک از سمت اکسل میوفته پایینتر به مرور زمان میبینی وای کم مونده کاسه ای کمک راحت بچسبه به لاستیک. عزیزان شرمنده طولانی شد خدا به همتون تن سالم و سلامتی بده. باز جهت اطمینان از عرایض بنده خودتون برید یه بازدید انجام بدین ممنون یا حق

      1. سلام به نظر من کمک فنرا رو در ساینا باید اندازه 4انگشت ببری بالاتر من اینکارو کردم فقط بیشتر بالا نبرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *