اخبار خودرو

کلاه‌برداری جدید در بازار خودرو / پشت پرده فروش خودروهای خارجی

آگهی‌هایی مبنی بر فروش خودروهای خارجی ساخت۲۰۲۰ در فضای مجازی منتشر می‌شود. آیا این خودروها در بازار موجود هستند یا کلاهبرداران پشت پرده حضور دارند؟

چندی پیش آگهی فروش خودروی هایلوکس ۲۰۲۰ منتشر شد که نشان دهنده ورود خودروهای دولتی به بازار بود.

آیا واقعا این خودروها در بازار خودرو کشور هستند؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: گاهی خودروهای جدید خارجی در کشور دیده می‌شود که نشان‌دهنده ضعف دولت است. او گفت: مشکل نهادهای حاکمیتی غیر رسمی هستند. بسیاری از این نهادها به تجارت‌ مشغول شده اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که پشت پرده گاهی این خودروها وارد کشور می‌شوند که قابل کتمان نیست. زیرا در کشور این خودروها دیده شده اند.

او در ادامه گفت: مشخص نیست که این آگهی‌های فروش خودرو جعلی و برای کلاهبرداری هستند یا خیر. اما اگر واردات آزاد شود بازار کلاهبرداری داغ می‌شود. دوران سختی در زمان آزادسازی واردات در پیش داریم.

کاکایی توضیح داد: در سال ۹۶ نیز این اتفاق افتاد و بسیاری از افراد به دام کلاهبرداران افتادند. اما سیستم تنظیم‌گری برای جلوگیری از این اتفاق بسیار دیر واکنش نشان داد.البته نظام تبلیغاتی کشور اصولی نیست. در آن سال تبلیغاتی در کشور بود که حتی در خیابان و بزرگراه‌ها نیز مشاهده می‌شد. اما مشخص شد که کلاهبرداری بوده است.

این کارشناس گفت: باید از مسئولین خواست که فکری به حال این تبلیغات شود. اما به این معنی نیست جلوی آنها گرفته شود. باید بستر اطلاعاتی آماده شود هنگام خرید که کلاهبرداری صورت نگیرد. باید در زمینه اطلاع‌رسانی و شبکه منسجم اطلاعات اقداماتی انجام و آن را تقویت کرد. در این صورت شبکه قابل اعتماد ایجاد می‌شود.

در صورت آزادسازی واردات نمی‌شود جلوی تبلیغات را گرفت. چون اگر خودروسازان داخلی نیز خودرو وارد کنند با آگهی‌های مختلفی مواجه می‌شویم. اما می‌توان اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد و مردم در برابر کلاهبرداری‌ها واکسنیه شوند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به تجارت‌نیوز گفت: هیچگونه خودرویی امکان ورود به کشور را ندارد. بجز خودروهایی مانند هایلوکس که کاربری خاص دارد. این خودروها نیز شرکت‌های کاربری‌ساز وارد کشور می‌کنند. بودجه‌ای برای ورود خودروهای غیر کاربری در کشور وجود ندارد. این آگهی‌ها به یقین کلاهبرداری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *