اخبار خودرو

پیش‌بینی شرایط بازار خودرو در سال 1401

بازار خودرو در سال آینده منتظر اتفاقات مثبت است

درشرایطی که پیش از این درمورد وضعیت بازار خودرو تا پایان سال پیش‌بینی‌های زیادی شده بود و تا حدودی برخی از آن‌ها نیز که مربوط به‌رکود بازار و کاهش نسبی قیمت‌هاست، درست از آب در آمده، ارزیابی برخی کارشناسان از بازار سال آینده خودرو به‌گونه‌ای مثبت است و از اتفاقات رو به‌جلو حکایت می‌کند.

درشرایطی که پیش از این درمورد وضعیت بازار خودرو تا پایان سال پیش‌بینی‌های زیادی شده بود و تا حدودی برخی از آن‌ها نیز که مربوط به‌رکود بازار و کاهش نسبی قیمت‌هاست، درست از آب در آمده، ارزیابی برخی کارشناسان از بازار سال آینده خودرو به‌گونه‌ای مثبت است و از اتفاقات رو به‌جلو حکایت می‌کند.
درحال حاضر مردم به‌کاهش قیمت، بهبود کیفیت و افزایش عرضه خودرو امیدوار شده‌اند و از سوی دیگر در خرید خودرو مردد هستند. اما با توجه به‌شرایط فعلی باید دید بازار خودرو در سال آینده متحول خواهد شد یا خیر؟ این درحالی است که در بازار خودرو خبرهایی از واردات در سال جدید، توقف در تولید محصولات قدیمی مانند تیبا (که در هفته‌های گذشته صحبت از توقف تولید آن در سال آینده شد)، رشد 50 درصدی تولید خودرو و همچنین بحث‌هایی درمورد خصوصی‌سازی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌گوش می‌رسد.
شاید بتوان گفت مجموع این اتفاقات در بازار خودرو می‌تواند بسیار مثبت و حائز اهمیت باشد. آزادسازی واردات خودرو، وعده رشد ۵۰‌ درصدی تولید، لغو احتمالی تحریم‌ها، خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا و درنهایت توقف تولید محصولات قدیمی اتفاقاتی است که احتمال وقوع آن‌ها در سال آینده وجود دارد و حتی اگر همه آن‌ها رخ ندهد، هریک به‌تنهایی نیز بازار خودرو را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد.
از همین رو، چه‌خریداران و چه‌فروشندگان خودرو با خوش‌بینی توام با تردید به‌آینده صنعت و بازار خودرو کشور به‌ویژه در سال آینده می‌نگرند و به‌کاهش قیمت، بهبود کیفیت و افزایش عرضه از سمت خودروسازان امیدوار هستند. این خوش‌بینی اما آن‌ها را بابت خریدوفروش خودرو درشرایطی فعلی بازار و عرضه قطره‌چکانی خودرو به‌بازار توسط خودروسازان مردد کرده است. تردیدی که نه‌فقط بین مشتریان بازار آزاد، بلکه در بین متقاضیان طرح‌های فروش خودروسازان به‌خصوص پیش‌فروش‌های یک‌ساله دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا نیز به‌چشم می‌خورد.
درواقع خیلی‌ها با توجه به‌احتمال وقوع اتفاقات مثبت در سال ۱۴۰۱، خرید خودرو درشرایط فعلی بازار را ریسک بزرگی می‌دانند که می‌تواند سبب ضرر زیادی برای خریداران خودرو شود و آن‌ها به‌این موضوع می‌اندیشند که شاید بتوانند در آینده خودروهای ارزان‌تر و البته باکیفیت‌تری را خریداری کنند.
درحال حاضر با نگاهی به‌پنج اتفاق خودرویی احتمالی در ۱۴۰۱، خوش‌بینی افکار عمومی به‌آینده بازار خودرو قابل درک است؛ اتفاق‌هایی که وقوع آن‌ها می‌تواند به‌تولید محصولاتی با سطح کیفیتی بالاتر منجر شود و قیمت خودرو را در بازار آزاد نیز با کاهش زیادی مواجه کند. در این بین، اتفاق بسیار مهمی که درصورت وقوع می‌تواند کمک بزرگی به‌صنعت و بازار خودرو کند، احیای برجام و لغو تحریم‌هاست. گفته می‌شود مذاکرات وین بین ایران و دیگر کشورها بر سر احیای برجام، این روزها به‌خط پایان نزدیک شده و خیلی‌ها نیز به‌حصول توافق بر سر احیای دوباره برجام در آینده نزدیک امیدوار هستند.
با احیای برجام، بخشی از بزرگ‌ترین تحریم‌ها علیه کشور لغو خواهند شد که یکی از آن‌ها، تحریم خودروسازی است. با لغو تحریم صنعت‌خودرو کشور، قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد؛ از جمله بازگشت شرکای تجاری خارجی که می‌تواند علاوه‌بر کمک به‌افزایش تولید و توسعه محصول، از نظر تکنولوژی و کیفیت، خودروسازان را تقویت کند.
این البته تنها رخداد مثبت خودرویی در نتیجه لغو تحریم‌ها نیست و این اتفاق، اثر زودهنگام خود را در بازار نشان خواهد داد و دلیل اصلی خوش‌بینی شهروندان به‌آینده بازار خودرو نیز همین موضوع است.
پیش‌بینی کارشناسان این است که با لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی و قیمت ارز کاهشی خواهد شد و به‌همراه آن، بازار خودرو نیز روند نزولی قیمت را در بازار آزاد تجربه خواهد کرد. به‌همین دلیل، بسیاری با خوش‌بینی به‌آینده قیمتی بازار خودرو، خرید درمقطع فعلی را ریسک می‌دانند و آن را به‌سال آینده و پس از لغو تحریم‌ها و اثرگذاری‌اش بر منحنی قیمت خودرو در بازار موکول کرده‌اند. تجربه سال گذشته درجریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز و به‌تبع آن، نزولی شدن قیمت خودرو همراه شد، به‌شهروندان اثبات کرده که مسائل سیاسی نقش مهمی در اوضاع اقتصادی کشور دارد و به‌همین دلیل، احیای برجام و لغو تحریم‌ها، آن‌ها را به‌نزولی شدن قیمت خودرو امیدوار کرده است.
اما ابلاغ فرمان خصوصی‌سازی خودروسازان بزرگ نیز دیگر عامل ایجاد خوش‌بینی در بین شهروندان بابت آینده بازار خودرو است. طبق دستور رئیس‌جمهور، سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا باید ظرف شش ماه آینده به‌بخش خصوصی واگذار شود. اگر این اتفاق به‌معنای واقعی رخ بدهد و دولت از خودروسازی برود، می‌توان به‌آینده این صنعت امیدوار بود؛ هرچند که خصوصی‌سازی به‌تنهایی نمی‌تواند صنعت‌خودرو کشور را به‌سمت توسعه ببرد، اما حتما یکی از الزامات آن است. به‌نظر می‌رسد بسیاری از شهروندان نیز به‌این نتیجه رسیده‌اند که خروج دولت از خودروسازی، به‌نفع این صنعت و مشتریان است؛ زیرا آن را از سیاسی‌بازی‌ها و سیاست‌های دستوری نجات خواهد داد.
همچنین آزادسازی واردات خودرو نیز که اخیرا دستور آن از سوی رئیس‌جمهور صادر شد و البته مجلسی‌ها نیز مجوزش را به‌دولت دادند، می‌تواند فتیله قیمت در بازار خودرو را تا حد زیادی پایین بکشد؛ به‌خصوص در بازار خودروهای وارداتی که درچند سال اخیر و در نبود واردات، قیمت‌هایی سرسام‌آور پیدا کردند.
منحنی قیمت خودروهای وارداتی کشور طی بیش از سه‌سال گذشته درنتیجه ممنوعیت واردات و همچنین رشد قیمت ارز، صعود شدیدی را تجربه کرده و پس‌لرزه‌های آن، بازار داخلی‌ها را نیز درگیر خود کرده است.
از همین رو بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت‌خودرو معتقدند درصورت ازسرگیری واردات خودرو، احتمال افت قیمت ۵۰‌ درصدی و حتی بیشتر در بازار وارداتی‌ها وجود دارد که در این شرایط منحنی قیمت خودروهای داخلی نیز احتمالا روند نزولی را طی خواهد کرد. بنابراین حتی اگر آن چهار اتفاق دیگر نیز رخ ندهد، آزادسازی واردات می‌تواند کاهش قیمت در بازار خودرو به‌خصوص بازار خودروهای وارداتی را رقم بزند.
درکنار موضوع آزادسازی واردات، وعده رشد ۵۰‌ درصدی تولید یا به‌نوعی تیراژ یک‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار دستگاهی خودرو نیز عامل مهم دیگری است که به‌خوش‌بینی مردم دامن زده است. طبق وعده رئیس‌جمهور و البته برنامه‌ریزی وزارت صمت، قرار است تولید خودرو درکشور طی سال آینــــده به‌یک‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار دستگاه برسد.
تحقق این تیراژ قطعا کمک بزرگی به‌ایجاد تعادل در بازار خودرو خواهد کرد. همچنین ممکن است روش‌های قبلی فروش را به‌نفع مشتریان احیا کند. بنابراین برنامه‌ریزی رشد ۵۰‌ درصدی تولید از آنجا که می‌تواند به‌تعادل میان عرضه و تقاضا کمک کند و قیمت را کاهشی کند، در خوش‌بینی مردم بابت بهبود شرایط بازار خودرو درسال آینده نیز نقش مهمی دارد. موضوع دیگری که می‌توان آن را به‌عنوان دیگر عامل خوش‌بینی مردم و خریداران و فروشندگان خودرو در بازار مطرح کرد، حذف و توقف تولید خودروهای قدیمی توسط خودروسازان است. رئیس‌جمهور چندی پیش هشت فرمان خودرویی را صادر کرد که یکی از آن‌ها، حذف خودروهای قدیمی بود. طبق دستور رئیس‌جمهور، خودروسازان باید سالی سه‌مدل از محصولات قدیمی خود را از رده تولید خارج و خودروهای جدید را جایگزین آن‌ها کنند.
درپاسخ به‌این دستور رئیس‌جمهور، هر دو خودروساز بزرگ کشور از کنار گذاشتن برخی محصولات قدیمی‌شان خبر دادند و طبق اعلام ایران‌خودرو، پژو ۴۰۵ و سمند در سال آینده حذف می‌شوند و سایپا هم تیبا را کنار خواهد گذاشت.
با حذف خودروهای قدیمی اما این خوش‌بینی در بین مردم ایجاد شده که شاید محصولات بهتری جایگزین خودروهایی مانند تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند شوند. اتفاقا محصولاتی که خودروسازان به‌عنوان جایگزین قدیمی‌ها اعلام کرده‌اند، به‌روزتر بوده و دارای سطح کیفی بهتر و امکانات بیشتری هستند؛ هرچند که قیمت این خودروها به‌مراتب بالاتر از مدل‌های درحال حذف است؛ اما باید پذیرفت که خودرویی مانند پژو 405 سال‌ها پیش باید از چرخه تولید خارج می‌شد که این اتفاق را می‌توان به‌فال نیک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *