بیمه خودرومقالات

آیا بیمه بدنه خودرو قابل انتقال است؟ تخفیف بیمه چطور؟

چطور بیمه بدنه ماشین را انتقال دهیم؟ یکی از سوالاتی که در زمان خرید و فروش اتومبیل ممکن است با آن مواجه شوید شرایط انتقال بیمه بدنه و تخفیف آن است که در این مطلب به آن پاسخ می دهیم.

پیش از هر چیز باید از این موضوع مطلع باشید که بیمه بدنه ماشین به راننده (مالک) خودرو مربوط می شود، نه خود خودرو. بنابراین شما نمی توانید بیمه بدنه خود را به فرد دیگری منتقل کنید (البته به جز خانواده درجه اول، یعنی پدر، مادر، همسر و فرزند). از اینرو، اگر شما راننده محتاطی هستید می توانید در سال های بعدی قرارداد بیمه خود در صورت عدم تصادف و صدمه به ماشین، تحفیف دریافت کنید و حق بیمه کمتری پرداخت کنید.

از سوی دیگر، چنانچه شما خریدار خودرو جدیدی هستید، باید حتما بیمه نامه جدیدی تهیه کنید (یا یکی از بیمه نامه های قبلی خود را به خودرو جدید خود منتقل کنید)، و نمی توانید از فروشنده تقاضای انتقال بیمه نامه بدنه را داشته باشید.

حال دو سوال پیش می آید: 1. در صورتی که قصد فروش خودرو خود را داشته باشید تکلیف بیمه بدنه خودرو چه می شود؟ و 2. در صورت انتقال مالکیت خودرو، تکلیف تخفیف های بیمه چه می شود؟

 

1. با فروش خودرو، تکلیف بیمه بدنه ماشین چه می شود؟

در صورتی که شما بعد از فروش ماشین خود، خودرو دیگری داشته باشید یا خریداری کنید می‌توانید ‌‌‌بیمه‌نامه بدنه و تخفیف‌‌های عدم خسارت آن را به خودروی جدیدتان منتقل کنید. برای انجام این انتقال دو حالت وجود‌‌ دارد:

  • بیمه نامه قبلی شما اعتبار دارد: در این حالت، شرکت بیمه، حق پرداخت شده تا آن تاریخ را از کل مبلغ حق بیمه کم کرده و باقی مانده آن را به شما پرداخت‌‌ می‌کند. سپس بیمه نامه جدیدی برای شما صادر می ود و  تخفیف‌‌های عدم خسارت نیز به  ‌‌‌بیمه‌نامه جدید منتقل‌‌ می‌شود.
  • بیمه نامه قبلی شما منقضی شده است: در این حالت با ارائه مدارک مورد نیاز و انتقال تخفیف‌‌های عدم خسارت، می توانید برای خودرو جدید خود بیمه نامه بدنه دریافت کنید.

 

2. تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه در چه شرایطی منتقل می شود؟

شما در صورتی می توانید تخفیف های بیمه بدنه خود را به خودروی جدیدی منتقل کنید که خودرو قبلی و جدید هر دو در یک گروه بوده و کاربری یکسانی داشته باشند. برای مثال هر دو وسیله نقلیه در دسته سواری قرار داشته باشند. بنابراین شما نمی توانید تخفیف بیمه خودرو سواری خود را به وانت منتقل کنید. همچنین تعداد سیلندر خودروها نیز باید یکسان باشد. بیمه یک خودرو 4 سیلندر را نمی توان به ماشین 6 سیلندر منتقل کرد.

انتقال این تخفیف در صورتی امکان پذیر است که خودروی قبلی و خودروی جدید هر دو در یک گروه بوده و کاربری یکسانی داشته باشند.

سوال جدید: آیا می توان تخفیف بیمه را از یک شرکت بیمه به دیگری منتقل کرد؟ بله، درست مانند بیمه شخص ثالث، در خصوص بیمه بدنه ماشین هم می توانید بعد از تمام شدن اعتبار بیمه‌نامه قبلی یک بیمه نامه جدید از شرکت بیمه دیگری خریداری کنید و تخفیف عدم خسارت آن را منتقل کنید.

 

در پایان در صورت فروش اتومبیل خود که بیمه بدنه داشته است حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • در صورت فروش خودرو، حتما ظرف ۲۴ ساعت به شرکت بیمه خود اطلاع دهید.
  • در صورت اتمام زمان بیمه نامه بدنه خود، 180 روز (6 ماه) فرصت دارید تا بیمه نامه را به یک خودرو دیگر خود انتقال دهید.
  • در صورت وجود اختلاف قیمت بین خودرو قبلی و جدید، بیمه نامه بر اساس ارزش خودرو جدید صادر می شود، یعنی ممکن است مجبور باشید حق بیمه اضافی پرداخت کنید و یا برعکس، مبلغی از شرکت بیمه به شما برگشت داده شود.
  • انتقال بیمه بدنه به فرد دیگری (از اعضای درجه یک خانواده)تنها با موافقت کتبی مالک خودرو و رعایت شرایط کلی انتقال بیمه قابل انجام است. در این حالت تخفیف های بیمه شما منتقل نمی شود.
  • برای انتقال بیمه بدنه لازم است خودرو جدید توسط کارشناسان بیمه مورد بازبینی قرار گیرد.

 

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟ راهنمای جامع بیمه بدنه خودرو را بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *