بیمه خودرومقالات

آیا ماشین صفر بیمه بدنه دارد؟ بیمه بدنه اجباری است؟

اگر قصد دارید خودرو جدیدی خریداری کنید می دانید که بیمه شخص ثالث اجباری است اما آیا خودرو صفر کارخانه ای بیمه بدنه هم دارد؟ در چه شرایطی ممکن است اجباری داشته باشد؟

 

خودرو صفر چیست؟

به طور کلی به خودرویی که مستقیم از (کارخانه) شرکت سازنده خریداری می شود خودرو صفر گفته می شود. اما بسته به هر شرکت بیمه، ممکن است ملاک های مختلفی برای ماشین صفر در نظر گرفته شود که عبارتند از:

  • مقدار کیلومتر کارکرد خودرو
  • مدت سپری شده از زمان پلاک کردن خودرو
  • مدت سپری شده از زمان شماره گذاری خودرو
  • مدت سپری شده از زمان تولید خودرو

برای مثال، خودرویی که بیش از 3 ماه از زمان پلاک گذاری آن گذشته و یا بیش از یک سال از زمان تولید آن گذشته دیگر خودروی صفر محسوب نمی‌شود، حتی اگر کارکرد آن کمتر از 500 کیلومتر باشد.

 

همانطور که می دانیم، تمام خودروهای صفر با بیمه نامه شخص ثالث ارائه می شود، زیرا بیمه شخص ثالث اجباری است، ولی در مورد بیمه بدنه ماشین به چه شکل است؟

 

در چه شرایطی بیمه بدنه خودرو اجباری است؟

برای ماشین های صفر که به صورت نقدی از کارخانه خریداری می شوند بیمه بدنه اجباری نیست و مالک خودرو می تواند بر حسب تمایل خود به صورت مجزا اقدام به خرید بیمه نامه بدنه کند. اما ماشین های صفر که به صورت لیزینگی به فروش می رسند، علاوه بر بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه هم به صورت اجباری دارند.

خودروهای لیزینگی، مانند ماشین هایی که با شرایط اقساطی از سوی شرکت مدیران خودرو به فروش می رسند همراه با بیمه بدنه اجباری هستند. در این حالت که خودرو تا پایان زمان پرداخت اقساط از سوی خریدار در رهن شرکت سازنده است، بیمه بدنه به نام شرکت خودروساز صادر می شود و در شرایط بیمه نامه نام خریدار هم قید می شود و کلیه تخفیفات به نام خریدار خواهد بود.

در ضمن در این حالت بیمه نامه خودرو به تعداد سال های پرداخت اقساط خواهد بود. برای مثال در شرایط لیزینگی فروش مدیران خودرو با اقساط سه ساله، خریدار باید بیمه نامه ساله بدنه خودرو دریافت کند که البته فقط هزینه بیمه برای سال اول را نقدی پرداخت می کند و برای سال های بعد از وی چک دریافت می شود.

نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟ راهنمای جامع بیمه بدنه خودرو را بخوانید

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *