اخبار خودرواخبار مدیران خودرومدیران خودرو

ماجرای تاخیر در تحویل خودروهای مدیران خودرو چیست؟

در این مطلب به شرح وقایع اخیر در رابطه با ثبت نام و تحویل خودرو توسط شرکت مدیران خودرو در رابطه با ماشین های برند ام وی ام و چری می پردازیم.

اگر در سال های گذشته مشتری مدیران خودرو بوده باشید می دانید که این شرکت یک حسن خوب داشته و به یک چیز معروف است: تحویل فوری خودرو! حداقل در طول 15 سال فعالیت گذشته این شرکت چنین بوده است. اما اخیرا چه شده است؟ چرا مشتریان زیادی در انتظار محصول مانده اند؟ مشکل کجاست؟

 

مشکلات صنعت خودرو در سال های اخیر

چند سالی است واردات خودرو ممنوع شده و تحریم ها نیز بسیاری از شرکت های خودروسازی خارجی را از ایران فراری داده است. تا آنجاکه حالا تعداد شرکت های خودروسازی که خودروی تولیدی یا مونتاژی خود را به دست مصرف کنندگان ایرانی می رسانند از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نمی کند. اما همین شرکت ها، از جمله دو غول خودروسازی کشور نیز در دو سال اخیر در تحویل خودرو به مشتریان خود عاجز بوده اند.

کمتر کسی است که درگیر داستان پیش فروش های یکی دو ساله ایران خودرو و سایپا، ثبت نام های محدود و عرضه قطره چکانی خودرو توسط آنها به بازار نشده باشد یا چیزی نشنیده باشد. حتی مشتریان مدل های خاصی از خودروها را داریم که ماههاست (بخوانید سالهاست) که منتظر تحویل خودرو خود هستند و از بدقولی این شرکت ها جان به لب شده اند.

اما در این بین تنها یک شرکت بود که با فراز و نشیب های جزئی، همچنان بر طبل فروش فوری خودرو می کوبید و پیش می رفت. در سال های 97 و 98 شرکت مدیران خودرو با تکیه بر حمایت و همکاری شریک چینی خود (شرکت چری) همچنان بخشی از بازار خودرو کشور را داغ نگه داشت و علی رغم افزایش قیمت های شدید ناشی از بالا رفتن نرخ ارز، برای مشتریانی که به دنبال خرید فوری ماشین صفر بودند یک راه چاره باقی گذاشته بود.

ماجرای تحویل های مدیران خودرو در سال 99

سال 99 مصادف شد با شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و ماندن مردم در خانه. بسیاری از کسب و کارها، از جمله خودروسازها در سراسر جهان برای مدتی تعطیل شدند، فروش خودرو افت وحشتناکی کرد و شرکت های خودرویی متحمل خسارات سنگین.

اما داستان کرونا در ایران کمی با سایر نقاط دنیا متفاوت بود. در ایران هم مردم در خانه ماندند، اما تقاضا برای خرید خودرو کاهش پیدا نکرد، چون به دلیل تحریم ها عرضه خودرو آنقدر کم شده که کرونا هم قادر نبود عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کند. از طرف دیگر عرضه ناچیز خودرو در دو سال گذشته چنان شکافی میان قیمت کارخانه و بازار آزاد ایجاد کرده که حالا همه متقاضی خرید خودرو هستند و می خواهند سهمی از این بازار پر سود داشته باشند.

با همه این شرایط شرکت مدیران خودرو اواخر سال 98 همچنان به ثبت نام های 45 روزه و 2 ماهه خود و عرضه خودرو ادامه داد و سال 99 را نیز با تبلیغات وسیع برای فروش فوری محصولات خود حتی با شرایط اقساطی آغاز کرد. به نظر می رسید این شرکت همچنان قادر است بی تفاوت تر نسبت به سایرین به راه خود ادامه دهد.

ولی اکنون به نظر می رسد این شرکت هم درگیر مشکلاتی در زمینه عمل به تعهدات خود شده است که ناشی از عوامل متعددی می باشد. تحقیقات صورت گرفته توسط ما (از جمله استعلام از شرکت مرکزی و نمایندگی ها و مشتریان متعدد) نشان می دهد 3 عامل زیر در تاخیرهای اخیر شرکت مدیران خودرو دخیل می باشد:

1. ثبت نام از طریق شرکت های لیزینگ

سال ها قبل شرکت مدیران خودرو خود نسبت به ارائه تسهیلات به مشتریان در قالب فروش اقساطی خودروها اقدام میکرد. مشتریان نیز با سریعترین زمان و کمترین دشواری نسبت به ثبت نام خودرو اقدام می کردند. اما از زمانی که مدیران خودرو پرداخت تسهیلات را به شرکت های لیزینگ متعددی (نظیر لیزینگ کارآفرین، صادرات، کشاورزی و …) واگذار کرد فرایند ثبت نام و تایید مدارک و پرونده مشتریان بسیار طولانی تر شد.

طبیعی است شرکت های لیزینگ برای ارائه وام به مشتریان مدیران خودرو الزامات سختگیرانه تری داشته و مدارک و ضمانت های بیشتری طلب کنند. افزایش شدید قیمت ها باعث شده مبلغ ماهانه اقساط خرید خودروها دیگر مانند سال های گذشته یک یا دو میلیون تومان نباشد و در مواردی مشتریان مجبور باشند برای خرید خودرو دلخواه خود تا ماهی 8 میلیون تومان نیز اقساط ماهانه بپردازند.

پس مشتریان باید به شرکت های لیزینگ ثابت کنند امکان بازپرداخت تسهیلات را دارند و این موضوع برای برخی از مشتریان کار سختی است که باعث می شود هفته ها برای تایید پرونده خود به نمایندگی ها بیایند و بروند.

 

2. مشکلات اسناد و مدارک و مجوزهای ترخیص

در ماه های اخیر برخی از مشتریان ثبت نام کرده مدیران خودرو با این مشکل مواجه شده اند که پرونده آنها تایید شده، مبلغ پیش پرداخت را واریز کرده اند و موعد تحویل خودرو هم گذشته است ولی خودرویی تحویل نگرفته اند. حتی در مواردی مشتریانی وجود دارند که بدون دریافت خودرو سر رسید اقساط آنها نیز رسیده و باید اقساط خودرو تحویل نگرفته خود را نیز پرداخت کنند.

آنچه این مشتریان در توجیه این وضعیت از نمایندگی ها می شنوند این است که خودرو آنها که تخصیص هم یافته است هنوز مجوز حمل از کارخانه ندارد. تحقیقات ما نشان می دهد خودروهای شرکت مدیران خودرو برای ترخیص از منطقه ویژه اقتصادی بم نیاز به اسناد و مدارک گمرکی دارد که بنا به دلایلی با مشکل مواجه شده و صدور مجوز ترخیص را دشوار کرده است.

البته پیگیری ها نشان می دهد برای برخی از مدل ها نظیر خودروهای چری آریزو 5 و آریزو 6 و چری تیگو 5 و ام وی ام X33 این مشکلات رفع شده و مشتریان در حال دریافت خودرو خود هستند.

اما در خصوص مدل های دیگر مثل ام وی ام X22 و چری تیگو 7 این مشکل همچنان وجود داشته و مشتریان را منتظر نگاه داشته است.

با تمام این اوصاف از آنجاکه خودرو برای این مشتریان در کارخانه موجود است و تخصیص هم خورده است مشکل جدی وجود ندارد و علی القاعده این افراد ظرف هفته های آتی خودرو خود را دریافت خواهند کرد.

 

3. مشکلات حمل و نقل بین المللی و تحریم ها

اما مشکلی که برای تعدادی از مشتریان بیش از سایرین نگران کننده به نظر می رسد این است که برای دسته ای که خودرو به آنها تخصیص پیدا نکرده پیامکی از سوی شرکت مدیران خودرو با مضمون زیر ارسال شده است:

در این اطلاع رسانی شرکت مدیران خودرو دلیل تاخیر در تحویل خودروهای این دسته از مشتریان را تحریم ها اعلام کرده و با ذکر مصداق فورس ماژور تلاش دارد مسئولیت این مشکل را از خود سلب کند. این در حالی است که تحریم کشتیرانی ایران موضوع جدیدی نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد و حداقل تا جایی که اطلاع عمومی داریم اتفاق جدیدی در این اواخر رخ نداده است.

با این وجود دور از ذهن نیست که مشکلاتی در این زمینه وجود داشته و شاید مشتریان جدید با در نظر گرفتن سابقه خوب مدیران خودرو در زمینه تحویل خودرو طی سالیان گذشته بتوانند مدتی صبر و مدارا کنند شاید این مشکل حتی زودتر از سه ماه اعلام شده از سوی این شرکت حل شده و آنها به خودرو خود برسند.

 

اگر شما هم از مشتریان مدیران خودرو هستید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

‫29 دیدگاه ها

    1. بهتر هست از طریق نمایندگی که ثبت نام کردید استعلام کنید این موضوع رو. بعید است موضوعی که مطرح کردید. احتمالا فقط در توجیه دلیل تاخیر این موضوع ذکر شده.

      1. سلام خسته نباشید، واسه من، فاکتورشده، بیمه شده پلاک خورده، 2هفتست، ولی هنوز میگن بارگیری نشده، فقط گزینه تحویل نشدش قرمزه، تکلیف چیه

  1. هيچكدوم ازينا نيست، دارن اذيت ميكنن معطل ميكنن كه منه مسترى خسته بشم برم انصراف بدم، هر انصرافى كلى سود براى شركت داره.

    1. خستگی و ناامیدی شما قابل درک هست. شاید هم انصراف شما برای خودروسازها بد نباشه. ولی این موضوع خیلی بعید و دور از ذهن هست که شرکتی وجهه خودش رو خراب کنه و مشکلات برای خودش ایجاد کنه فقط برای این که چند نفر کنسل کنند

  2. با سلام، یه زمانی مدیران خودرو التماس می کرد به مردم که پیش پرداخت ها را هر قدر میتونین و اقساط ماشین ها را هر طور خودتان میخواهید و میتوانید مشخص کنین حالا این شرکت دیگه تحویل نمیگیره مردم را. میگی بهره پول پیش پرداخت طبق قرارداد را میخوام ناراحت میشن میگی هزینه تاخیر در تحویل خودرو ناراحت میشن برای مدارک هم انگار میخوای استخدام ناسا بشی تا دلت بخواد باید هزینه کنی و از همه چی کپی برابر اصل و از همه جا استعلام بیاری و ماهها بری تو صف و آخرش هم بگن فورس ماژور مشکل پیش آمده و سه ماه دیگه شاید خودرو تحویل بشه علی برکت ا…

  3. سلام ، جالب اينجاست كه طبق أصول تجارت تحويل خودرو يعني استفاده از تسهيلات ، أما مديران خودرو تحويل نداده اقساط و سود تسهيلات ميگيره و اگه به موقع پرداخت نكني جريمه تسهيلات دريافت نكرده را أخذ ميكنه !!!! و با جسارت تمام اپراتورها در جواب اشاره ميكنند به وظيفه خود بابت دريافت اقساط و اشاره به ماده ١٠ قانون مدني !!!! در حاليكههمان ماده اشاره داره كه قرارداد نميتونه نفي كننده قوانين باشه و طبق قانون اقساط و سود بعد استفاده از وام هستش !!!! ولي باز هم به روش غلط خود اصرار و همه ايراني ها را گاگول فرض ميكنن … اميدوارم مسولين جلوي سواستفاده ليزينگ ها را بگيرن تا مثل ساير أمور كلاه برداري نكنن

  4. این که خوبه من حدود 8 میلیون اضافه پرداخت کردم حالا مدیران خودرو باید پول برگردونه میگه باید صبر کنی ماشین و تحویلت دادیم 2 هفته بعد مبلغ و برمیگردونیم .من فروردین ثبت نام کردم 3 خرداد تکمیل وجه کردم 8 میلیونم طبق فیش مدیران خودرو بابت بیمه پرداخت کردم که باید برگردونه چون لیزینگم عوض شده. حالا هم که اس ام اس اومده تحریم ظالمانه و از این حرفها .2 تا قسط هم تا الان دادم.
    خوب دلار تو اول خرداد 18000 تومن بود یعنی من 444 دلار میتونستم بخرم الان دلار 23000 تومنه الان 347 دلار میتونم بخرم یعنی ضرر 100 دلاری .نمایندگی که اصلا براش مهم نیست یعنی من ماشین و تحویل بگیرم حتما به مراجع ذی صلاح شکایت میکنم .تا زمانی که میبایستی پول بریزیم و تشکیل پرونده بدیم ساعت 10 شب هم با من تماس میگرفتم از طریق واتس آپ ولی همین که ثبت نام تموم شد جواب تلفن رو هم نمیدن و با گستاخی جواب میدن .
    واقعا برای مدیران خودرو با این نمایندگی هاش متاسفم من قبلا از خدمات برخورد و احترامی که به مشتری میزاشتن خیلی راضی بودم و تبلیغ مدیران خودرو رو پیش دوست و آشنا میکردم ولی حالا هرکی بخواد سمت این شرکت بره تمام سعی خودم و میکنم که منصرفش کنم

  5. باسلام
    ماشین یسیت و هفت مرداد بیمه شده اما از تحویل خبری نیست
    قسط بدم سودش بدم بیمه بشه اما تحویل …؟؟مسولین نگاه کنین
    تف به این وضعیت آدم….

  6. درود….. شش ماه پیش مادیران خودرو ثبت نام کردم هنوز بعد گذشت شش ماعه ماشین تحویل نگرفتم روزانه صد هزار تومان کرایه میدم تا به محل کا بروم خدا لعنت کنه دست اندرکاران این بخش را که با زندگی مردم بازی میکنند من ماشین تحویل نگرفتم از اون طرف دارم قسط میدم واقعا زندگیم رو نابود کردنند خدا نابود کنه زندکی این اجانب را

  7. سلام همانطور که اطلاع دارید جناب حسین شریعت جهت تحویل ندادن خودروهای مردم که پول ان را پیش پیش گرفته هدفی دارد جهت گرفتن امتیاز تاز بانک مرکزی به همین جهت فشار به دولت اورده که در صورت اعمال نشدن درخواست ایشان خط تولید را متوقف میکند و 4000 پرسنل ان بیکار می شوند . ایشان دست جلو گفته که پس نیوفته . فقط جهت حفظ شرایط مالی و خانوادگی که بیشتر خانواده ایشان هم در خارج به سر می برند دنبال بهانه است که پولی را به جیب بزنه و بره خارج از کشور فقط موندم که نماظرین و مسیولین نظارتی چرا نگاه میکنند و کاری انجام نمیدن یک سال هست پول مردم رو گرفته و خودرو تحویل نداده به نظر شما کشتی تو اب گیر کرده یا دیگه کاری نمیشه کرد برده مثل بقیه که خوردن جواگو هم نبودن

  8. خلاصه در چند کلام در شرکت مدیران خودرو پول مردم را به دلار تبدیل کردن تحویل چینی ها دادن حالا موندن سر چاه چه کنم …..مردم همه دار و ندار خود را جهت شرکت پرداخت کردن که 60 روزه ماشین تحویل بگیرن هنوز بعد گذشت هفت ماه نه ماشین تحویل میدن نه جواب مردم رو میدن چه باید کرد از این همه بی لیاقتی از او طرف هم مردم نادان و بی کس ….. کسی نیست به داد مردم برسه

  9. سلام
    خواهشا دیگه سه ماه که گفتین رو بیشتر نکنید
    من یکی حوصله ندارم
    با اینکه یه حقوقدانم ولی دنبال شکایت نیستم
    چون قانون یعنی چرت و پرت
    خودم بلدم با اون جاکشی که این بلا رو سرم آورد چیکار کنم
    نهایتش از اعدام که بالاتر نیست
    حداقل یه وزارتخونه فاسد رو انفجار میکنم
    شاید راه واسه دیگران باز بشه

    1. دوست گرامی پیام توهین امیز شما رو منتشر می کنیم چون به رسالت این سایت ایمان داریم. در مطلب حاضر دلایل تاخیر در تحویل خودروهای این شرکت با رعایت بی طرفی و بنابر اطلاعات موثق توضیح داده شده است. شما می توانید با مطالب ذکر شده مخالف باشید ولی حق توهین برای کسی وجود ندارد.

  10. سلام من هم از افرادی هستم که از مدیران خودرو خرید کرده ام و پیامک تحریم کشتی رانی را دریافت نموده ام با این حال چه کار میتوان کرد در این شرایط سخت وبینهایت درهم مملکت پس باید صبر کرد وامیدوار بود انشاالله که مشکل حل بشه ،چاره چیه؟

  11. سلام
    خداوکیلی ملتی بدبخت تر از ما ایرانیها وجود نداره
    40 سالمه . همه دارو ندارمو گذاشتم تا مثلا یه ماشین شاسی بخرم
    از طرفی به خاطر تحریما همه چی شده ده برابرو حتی بیشتر
    حالا هم که چند ماه هست مثلا تیگو 7 ثبت نام کردم این مشکل پیش اومده
    تازه امروز مرحله صدور فاکتور هم ک چند ماه سبز بود قرمز شد
    کسی هم که نیست یه جواب درست بده و تعداد زیادی مشتری را از نگرانی و استرس در بیاره
    بخدا کلافه شدمه دیگه

  12. من 22 خردادماه ایکس 22 ثبتنام کردم اما متاسفانه تحویل ندادن، شماره شاسی خورده اما خبری نیست….!!!!

  13. خلاصه ماشین روبه ما تحویل میدن یا نه خدا کنه که بشه چونکه من ماشینمو فروختم که ثبت نام کنم الان ماشین قبلی من حداقل ۲۵۰میلیون تومان گرون تر شده واگر ندن دیگه نمی تونم همون رو بخرم

  14. منم 23 خرداد ثبت نام کردم و همین پیامک واسم اومده و چند روز پیش تماس گرفتن و تشکر کردن واسه صبر و شکیبایی
    یکی نیست به اینا بگه که ما صبر نداریم، بابا بی دین ها زمستون شد دیگه، هوا سرد شده، بدون وسیله نمیشه سر کرد.
    تو برف و بارون آخه میشه؟
    به فکر تحویل باشین نه توجیه کم کاری هاتون
    اگه مشکل دارین از اول ثبت نام نکنین
    نه اینکه پول میگیرین
    قسط میگیرین
    ماشینو نمیدین یه عذر خواهی میکنین
    ممنون از شما جهت انتشار این مشکل

  15. یعنی اینقدر حق ما نادیده گرفته میشه که کسی حاضر نیست یه پیگیری کنه؟
    این مسولان الان دارن چیکا دد میکنن دقیقا؟
    امیدوارم حق من و امثال من بشه سرطان تو وجود زن و بچه هاشون
    حتما باید بیایم جلو شرکت بنزین بریزیم رو خودمون تا رسانه ای بشه؟
    الهی ریشه این نظام دزد ک فاسدر را بخشکان

  16. سلام شما که به رسالت سایتتون ایمان دارید سه ماه فرجه هم گذشت حالا چه بهونه ایی وجود داره لطفا پیگیر وپاسخگو باشید ممنون

  17. سلام
    بزرگوار این خشم نشآت گرفته از سواستفاده از مشتری است و حق دارند. بنده خودرویی رو از همین مدیران خودرو در اسفندماه پیش خرید اینترنتی کردم دقیقا 28 اسفند و 50 میلیون پرداخت شد و برای الباقی امکان پرداخت بواسطه نقص فنی سایت مقدور نبود.رفت توی تعطیلات و چند روز پس از ساعات طولانی دو تا سه ساعته در صف مکالمه ماندن کارشناس گفت 16 فروردین نمایندگیها باز میشه و شما باقی مانده رو پرداخت میکنی و مشکلی نیست. اما زهی خیال باطل 16 فروردین اعلام کردند خریدتون ناقص بوده و نمیشه دیگه و فقط راهتون درخواست عودت وجه هست!
    سرتون رو دردنیارم وجه من بعد از پیگیریهای فراوان با درخواست رشوه از جانب نمایندگی پس از سه ماه پرداخت شد بدون یک قران سود و اونم در قالب کارتی تحت عنوان mvm کارت . این یعنی نهایت سواستفاده از مشتری اگر اشتباه میکنم شما بفرمایید به این چی میگن؟

  18. من در بیست فروردین ایکس 22ثبت نام کردم و 14 خرداد تکمیل وجه کردم الان میگن تحویل فرودین 1400به بعد تحویل میدن.در حالکه تحویل دو ماهه بوده،احسنت به این واگذاری

Average
5 Based On 29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *