اخبار خودرواخبار لاستیک/تایر

گرانی لاستیک در بازار و مخاطرات آن

افزایش قیمت لاستیک در چند ماه گذشته باعث اعتراض برخی رانندگان و اجبار به استفاده از لاستیک‌های فرسوده شده که خود یکی از شاخصه‌های حادثه‌آفرینی است.

یکی از مهمترین ابزاری که برای اتومبیل لازم است و به نحوی جزو لاینفک اتومبیل از همان اوایل تولید بوده لاستیک و تایر خوردوها است به نحوی که اگر تمامی قطعات ماشین آماده و کامل باشند بدون تایر هیچ اتومبیلی قادر به حرکت و راه افتادن نیست.

با توجه به اهمیت لاستیک خودروها کارخانه‌های تولید خودرو در صدد بهره‌مندی از لاستیک‌های با کیفیت بوده و هستند و این قاعده در کشور ما نیز وجود دارد.

فارغ از کارخانه‌های اتومبیل‌سازی مردم عادی که عموماً یک دستگاه خودرو دارند و خودرو را یکی از نیازهای اصلی زندگی خود تلقی می‌کنند به طوری که حتی نیاز به یک سری قطعاتی دارند که به مرور زمان فرسوده می‌شوند و نیاز است که آن را تعویض کنند که اتفاقاً تایر نیز یکی از مهم‌ترین این ملزومات است.

اما آنچه حائز اهمیت است این است که آیا قیمت لاستیک که از پر اهمیت‌ترین قطعات یک اتومبیل است در حال حاضر چگونه و به چه شیوه‌ای در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

برای آشنایی بهتر با وضعیت خرید و استفاده از لاستیک اتومبیل کامیون‌ها که حتماً باید درجه یک و استاندارد را استفاده کنند به پایانه باربری سنندج رفتیم که با وضعیت اسفناکی روبه‌رو شدیم به گونه‌ای که بیشتر کامیون‌هایی که در جاده‌ها تردد می‌کنند از لاستیک‌های بسیار فرسوده و کارکرده استفاده می‌کردند!

علی محمدی با سابقه‌ای فراوان و کامیونی فرسوده که لاستیک‌های فرسوده‌تر، درباره وضعیت قیمت لاستیک به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه به اندازه‌ای لاستیک گران و قیمتش بالا است که مجبور هستیم با چنین لاستیک‌های فرسوده‌ای در جاده‌ها رفت و آمد کنیم چرا که با این شرایط موجود که لاستیک‌های ایرانی جفتی حدود 10 میلیون تومان است نمی‌توانیم به موقع لاستیک را تعویض کنیم و مجبوریم با همین لاستیک‌های فرسوده کار کنیم.

وی افزود: قیمت لاستیک به اندازه‌ای افزایش یافته که نسبت به 2 سال پیش قیمت لاستیک حدود 10 برابر شده و این در شرایطی است که یک جفت لاستیک برای ماشین بنده حدود 10 میلیون تومان هزینه دارد.

این راننده کردستانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: درست است که کرایه بار بالا رفته اما این افزایش قیمت کرایه متناسب با قیمت افزایش یافته لاستیک و قطعات ماشین نیست.

ناصر شیخ‌ویسی یکی دیگر از رانندگان کامیون در کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از افزایش سرسام‌آور قیمت لاستیک خودرو اظهار کرد: متاسفانه درآمد ما در این شغل ریالی است و برای مخارج ماشین به ویژه لاستیک و قطعات مجبور هستیم به تومان هزینه کنیم.

وی بیان کرد: لاستیکی که در حال حاضر قابل اطمینان باشد در بازار وجود ندارد و اکثر لاستیک‌ها چینی است و این در حالی است که لاستیک‌های تولید داخل نیز از کیفیت خوبی برخودار نیستند.

راننده کردستانی ادامه داد: در حال حاضر لاستیک تولید داخل برای کامیون بنده جفتی حدود 8میلیون تومان است و این در حالی است که همین جفت لاستیک را 2 سال گذشته جفتی 2 میلیون تومان خریداری می‌کردیم.برای بررسی بیشتر درباره قیمت لاستیک به لاستیک فروشی‌های سطح شهر سنندج مراجعه کردیم.

یکی از لاستیک‌فروشان سطح شهر سنندج درباره چگونگی قیمت لاستیک به خبرنگار تسنیم گفت: به طور نمونه یک جفت لاستیک خودرو سواری در فروردین امسال جفتی 200 هزار تومان بود که قیمت آن در اردیبهشت به 440 هزار تومان رسید و همین لاستیک در مهرماه به 870 هزار تومان رسید و در آبان ماه قیمت این دو جفت لاستیک به یک میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافت و این در حالی است که کارخانه‌ها اعلام کرده که فقط 30درصد افزایش قیمت داشته‌ایم!

وی افزود: آیا این قیمت‌ها که در یک‌سال حدود 10 برابر شده فقط 30 درصد افزایش قیمت را شامل می‌شود؟ افزایش یا بهتر بگویم که جهش قیمت لاستیک اتومبیل در کشور و استان ما کار خرده فروش‌های سطح شهر نیست و این کارخانه و دلالان لاستیک هستند که قیمت را این‌گونه افزایش داده‌اند.

این لاستیک فروش سنندجی اظهار کرد: عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد هیچ ربطی به مغازه‌دار ندارد و این یکسری افراد خاص هستند که عرضه و تقاضای تصنعی را در بازار برای افزایش قیمت لاستیک خودرو به وجود آورده‌اند.

وی بیان کرد: رکودی که در بازار شاهد هستید باعث شده که هیچ فروشی در بازار صورت نگیرد و جالب این است که لاستیک‌های ایرانی از مهرماه حدود 3 برابر شده و قیمت لاستیک‌های خارجی فقط 20 درصد افزایش داشته که خود می‌تواند ضربه‌ای به تولید داخلی باشد.

سیامک بوبانیان یکی دیگر از لاستیک‌فروشان قدیمی شهر سنندج که البته مسئول فروش لاستیک‌های سهمیه‌ای تولید داخل در استان نیز محسوب می‌شود، به خبرنگار تسنیم گفت: از سال 97 توزیع لاستیک دولتی آغاز شده اما متأسفانه هیچ سودی را برای ما و توزیع‌کنندگان لاستیک به‌همراه نداشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه قیمت‌گذاری لاستیک به مجمع تایرسازان واگذار شده و در 2 ماهی که این مسئولیت به آنها داده شده، شاهد افزایش و چند برابر شدن قیمت‌ها هستیم و این کار فقط راه ورود لاستیک قاچاق به کشور را باز می‌کند.

بوبانیان تصریح کرد: متأسفانه یکی از مشکل‌های اصلی ما این است که تایرساز ما را ملزم به خرید لاستیک‌هایی می‌کند که در استان هیچ مصرفی ندارد و ما نیز اجازه فروش آزاد آن را نداریم.

در ادامه پیمان الماسی، معاون امور صنایع سازمان صمت کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در باره وضعیت افزایش قیمت لاستیک در استان گفت: تولید لاستیک در کارخانه بارز استان کردستان از ابتدای سال تا به حال حدود 25 درصد افزایش داشته و در کشور جزو شرکت‌هایی بوده‌ایم که بیشترین افزایش تولید را داشته‌ایم.

وی افزود: افزایش یا کاهش قیمت لاستیک در کشور را ستاد تنظیم بازار کشور تعیین می‌کند و مسئولان استانی هیچ نقشی در افزایش قیمت لاستیک ندارند.

معاون صنایع سازمان صمت کردستان خاطرنشان کرد: در سال مالی کارخانه تولید لاستیک بارز کردستان که از ابتدای دی ماه تا دی ماه سال بعد شامل می‌شود، تا کنون در استان حدود 5 میلیون حلقه لاستیک خودرو سواری تولید کرده است.

در ادامه عبدالرحمن حسینی معاون حمل و نقل راهداری استان کردستان در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اگر راننده کامیونی در طول سال پیمایش داشته باشد و بارنامه به شماره پلاک آن صادر شده باشد با ثبت نام در سامانه کالا می‌تواند لاستیک یارانه‌ای را دریافت کند.

وی افزود: دو سال است که این سامانه در کشور فعال شده و تاکنون حدود 83 هزار حلقه لاستیک برای کامیون‌های استان تامین شده است.

حسینی نیز دلیل گرانی لاستیک در کشور و استان را از حوزه اختیارات استان خارج دانست و گفت: ما نیز اطلاع داریم که قیمت لاستیک بالا است و رانندگان به سختی می‌توانند لاستیک تهیه کنند اما طبیعتاً در این شرایط تحریم و افزایش قیمت ارز ناخواسته قیمت لاستیک که برخی از مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود، بالا خواهد رفت.

تصاویری از لاستیک‌های نو و لاستیک‌های کامیون‌هایی که این‌روزها رانندگان کردستانی با آن تردد کرده در ادامه می‌آید و قضاوت درباره اینکه با وضع موجود و ناتوانی بسیاری از رانندگان در خرید لاستیک نو، آیا خطر در کمین رانندگان هست یا خیر، به مخاطبان سپرده می‌شود:

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *