مقالات

همه چیز در مورد گارانتی و سرویس اولیه و دوره ای خودرو شاهین

در این مطلب شرایط و جدول سرویس اولیه و سرویس های دوره ای خودرو شاهین سایپا با جزئیات نگهداری و گارانتی اولیه این ماشین شرح داده شده است.

 

مدت زمان و شرایط گارانتی خودرو شاهین شرکت سایپا چیست؟

خودرو شاهین به مدت 3 سال یا مسافت 60 هزار کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) به شرط انجام به موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس های ادواری شرکت سایپا در برابر هر گونه نقص فنی در اثر کیفیت کیفیت مواد اولیه، مونتاژ و یا تولید تحت گارانتی می باشد.

نکته 1: با خرید بسته تمدید گارانتی خودرو شاهین از نمایندگی های مجاز سایپا می توان طول دوره گارانتی خودرو خود را به مدت 1 سال یا 20 هزار کیلومتر علاوه بر زمان و کیلومتر استاندارد اولیه افزایش دهید.

نکته 2: خدمات گارانتی منوط به انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس های دوره ای در طول زمان و مسافت ذکر شده در بالا می باشد.

نکته 3: کلیه نمایندگی ها در هر شهر و منطقه ای موظف به پذیرش خودرو شما هستند و واحد پذیرش نمایندگی موظف است هزینه تقریبی خدمات و زمان تحویل خودرو را به شما مالک خودرو اعلام کند.

نکته 4: خدمات و تعمیرات انجام شده توسط نمایندگی های مجاز سایپا به مدت 2 ماه یا 3 هزار کیلومتر و قطعات یدکی به مدت 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر ضمانت می شود. بنابراین در صورتی که قطعه ای توسط نمایندگی تعویض شد و همان قطعه در طول این مدت دچار نقص بود مشمول ضمانت بوده و نمایندگی موظف به اصلاح آن می باشد.

نکته 5: کلیه تعمیرات شامل گارانتی به صورت رایگان صورت می گیرد (قطعه و اجرت تعمیر)، حتی اگر علت اصلی خرابی یکی از قطعات مرتبط با قطعه معیوب باشد.

 

گارانتی خودرو شاهین شامل چه مواردی نمی شود؟

موارد زیر خارج از تعهدات گارانتی شرکت سایپا برای خودرو شاهین می باشد:

  1. تعمیرات ناشی از فرسودگی مداول خودرو (برای مثال فرسودگی لاستیک)
  2. هزینه سرویس و نگهداری خودرو (سرویس های دوره ای)
  3. صدمات ناشی از عوامل غیرمترقبه نظیر تصادفات، سنگ خوردگی، سرقت، آتش سوزیف بلایای طبیعی، جنگ و …
  4. اسپرت کردن خودرو (کم کردن ارتفاع، استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد، دوگانه سوز کردن خودرو خارج از نمایندگی های سایپا

همچنین توجه داشته باشید که مواد مصرفی زیر شامل ضمانت خودرو شاهین نمی شوند (مگر آن که توسط واحد گارانتی تایید گردد):

  • روغن موتور، جعبه دنده، ترمز
  • مایعات (مایع ضد یخ، مایه شیشه شوی)
  • فیلترها (فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن)

 

چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو شاهین می شود؟

موارد زیر خارج از تعهدات گارانتی شرکت سایپا برای ماشین شاهین می باشد:

  1. استفاده از وسایل غیراستاندارد (فیوزها، باندها، چراغ های جلو و راهنما و…)
  2. استفاده از وسایل غیراستاندارد در محل فندک (مانند دستگاه تصفیه هوا، چراغ شارژی و …)
  3. عدم انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سایز سرویس های ادواری
  4. هر گونه تغییر در سیم کشی و برق خودرو (نظیر نصب غیراستاندارد دزدگیر)
  5. دستکاری کیلومترشمار خودرو
  6. تعویض اتاق کامل در اثر تصادف شدید
  7. انجام تعمیرات یا سرویس های دوره ای خارج از نمایندگی های مجاز شرکت سایپا (منجر به خارج شدن قطعات و مجموعه های مرتبط از ضمانت می شود)

 

گارانتی رنگ خودرو شاهین

خودرو شما دارای 3 سال گارانتی رنگ می باشد و در صورت بروز تغییراتی در رنگ خودرو، نظیر ریزش رنگ، دو رنگ شدن، پوسته شدن، مشتری باید با مراجعه به یکی از نمایندگی های مجاز شرکت سایپا یدک، مراتب را سریعا اطلاع دهد.

نکته 1: ریزش مواد شیمیایی و آسیب های ایجاد شده در اثر نگهداری نامناسب خودرو، تحت پوشش گارانتی قرار نمی گیرد.

نکته 2: زدودن چربی و یا تمیز کردن قطعات مکانیکی، زیر اتاق خودرو، قطعات لولادار، قطعات پلاستیکی بیرونی رنگ شده به کمک موادی که مورد تایید فنی نیستند یا وسایل شوینده با فشار توصیه نمی شود.

 

کدام قطعات خودرو شاهین شامل ضمانت محدود می شود؟

قطعاتی که به عنوان قطعات مصرفی و استهلاکی نبوده ولی عمر کارکرد آن ها کمتر از مدت زمان معین در دوران ضمانت خودرو می باشد که برای این دسته از قطعات ضمانت مطابق جدول زیر می باشد:

صفحه کلاچ و باتری ن12 ماه یا 20 هزار کیلومتر
لنت ترمز لامپ تسمه ها 10 هزار کیلومتر از تحویل خودرو
تیغه برف پاک کن – شمع موتور
حسگر دوم اکسیژن کربن کنیستر کاتالیست کانورتور 18 ماه یا 30 هزار کیلومتر
در خصوص لاستیک و سیستم پخش صوت، ضمانت بر عهده شرکت عرضه کننده خودرو می باشد. 24 ماه یا 40 هزار کیلومتر

نکته 1: تعویض قطعات مصرفی و استهلاکی در صورتی که ناشی از عیب کیفی و موتاژی خودرو باشد به صورت رایگان می باشد.

 

سرویس اولیه سایپا برای خودرو شاهین چیست؟

مالک خودرو شاهین سایپا موظف است ظرف مدت 5 ماه پس از تحویل خودرو و طی مسافت حداقل 1000 کیلومتر برای انجام سرویس اولیه به نمایندگی های مجاز شرکت سایپا مراجعه نماید.

در صورتی که در این بازه زمانی مراجعه صورت نگیرد یا پیمایش حداقل 1000 کیلومتر در زمان 5 ماهه انجام نشود گارانتی خودرو شاهین به صورت کامل ابطال می شود.

سرویس اولیه شاهین شامل موارد زیر می شود:

  • بازدید سیستم خنک کننده موتور
  • بازدید تسمه دینام و کولر
  • تنظیم سیم کلاچ
  • بازدید ترمز و سطح روغن ترمز
  • بازدید باک بنزین، لوله ها و اتصالات
  • بازدید سیستم فرمان هیدرولیک
  • بازدید لاستیک ها (تنظیم باد)
  • بازدید باتری و اتصالات
  • بازدید سیستم های الکتریکی
  • بازدید سیستم توربوشارژ، شلنگ ها و اتصالات آن

 

سرویس ثانویه سایپا برای خودرو شاهین چیست؟

مراجعه به نمایندگی های مجاز شرکت سایپا برای انجام سرویس ثانویه ظرف مدت 6 ماه یا طی مسافت 4500 تا 5500 کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) برای خودروهایی که تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و هوا برای آنها در سرویس اولیه صورت نگرفته باشد الزامی می باشد و عدم مراجعه به نمایندگی های مجاز در این محدوده زمانی و مسافتی باعث ابطال کامل گارانتی خودرو می شود.

نکته: در صورتی که در زمان سرویس اولیه، کیلومتر خودرو بین 3500 تا 550 کیلومتر باشد، سرویس اولیه و ثانویه به صورت همزمان انجام شده و مصرف کننده ملزم به مراجعه بعدی برای سرویس ثانویه نمی باشد.

 

هزینه انجام سرویس اولیه و ثانویه سایپا برای خودرو شاهین چقدر است؟

در سرویس اولیه، انجام عملیات و بازدیدهای مورد نظر رایگان می باشد و در صورت پیمایش به میزان لازم، تعویض روغن، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) با هزینه مشتری انجام می گیرد.

در سرویس ثانویه هزینه تعویض روغن موتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) به عهده مشتری می باشد.

 

سرویس های دوره ای خودرو شاهین به چه صورت است؟

خودرو شاهین شما باید هر 10 هزار کیلومتر یا هر 12 ماه (هر کدام زودتر فرا برسد) در نمایندگی های مجاز شرکت سایپا مورد بادید و سرویس قرار گیرد که هزینه آن حتی در طول دوره گارانتی، بر عهده مشتری بوده و عدم انجام آن منجر به ابطال گارانتی قطعات و مجموعه مرتبط خودرو می شود.

اجرت انجام سرویس های ادواری و هزینه مواد مصرفی مورد استفاده در این سرویس ها به عهده مشتری می باشد، مگر در مواردی که هزینه آنها مطابق کارت طلایی سایپا است و نیاز به پرداخت از طرف مشتری نیست.

برای مراجعه و انجام سرویس های اولیه و دوره ای شرکت سایپا، همراه داشتن کارت گارانتی خودرو الزامی نیست، زیرا اطلاعات خودرو در سیستم نمایندگی های سایپا ثبت شده است.

 

جدول سرویس های دوره ای خودرو شاهین

بنابر توصیه شرکت سایپا، شما مالک خودرو شاهین باید پس از هر بار پیمایش مسافت 10 هزار کیلومتر برای انجام سرویس های دوره ای به یکی از نمایندگی های مجاز سایپا مراجعه نمایید. همانطور که در بالا اشاره شد مراجعه تا کیلومتر 40 هزار اجباری است و در صورت عدم مراجعه، گارانتی خودرو شما لغو می شود.

سرویس دوره ای شامل موارد زیر می شود:

برنامه سرویس و نگهداری در شرایط عادی
# کیلومتر یا مدت زمان کارکرد (هرکدام زودتر فرا برسد)
ماه 5 6 12 18 24 30 36 42 48 54 60 66 72 78 84 90 96 102 108 114 120 126
هزار کیلومتر 1 5 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200
1 تسمه محرک * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
2 فیلتر سوخت * * * * * * * * * *
3 روغن جعبه دنده دستی * * * * * * * * * * * * * * * * *
4 تسمه تایمینگ * * *
5 شمع موتور * * * * * * * * * *
6 سیستم سوخت رسانی * * * * * * * * * * * *
7 وضعیت باتری * * هر 12 ماه بازدید شده و در صورت نیاز تعویض می شود
8 بازدید سیستم الکتریکی * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
9 لوله ها، شلنگ ها و اتصالات * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
10 پدال ترمز * * * * * * * * * * * *
11 ترمز دستی * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
12 پدال کلاچ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
13 روغن ترمز * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
14 بررسی وضعیت لنت ترمز جلو * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
15 بررسی وضعیت لنت ترمز عقب * * * * * * * * * *
16 روغن موتور هر 6 ماه یا 500 کیلومتر تعویض می شود
17 فیلتر روغن موتور هر 6 ماه یا 500 کیلومتر تعویض می شود
18 فیلتر هوا * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
19 دیسک کلاچ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
20 اتصالات سیستم تعلیق جلو * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
21 مایع خنک کننده موتور * * هر 36 ماه یا 60 هزار کیلومتر تعویض می شود
22 سیستم خنک کاری موتور * * * * * * * * * * * *
23 سیستم تهویه مطبوع * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
24 فیلتر هوای تهویه * * * * * * * * * *
25 سیستم توربوشارژ * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
26 گشتاور کلیه اتصالات ایمنی * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
27 تنظیم باد لاستیک * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
28 نشتی موتور و گیربکس * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
29 فرمان * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

هزینه انجام سرویس های دوره ای سایپا چقدر است؟

پرداخت هزینه سرویس های دوره ای سایپا (حتی در طول دوره گارانتی بر عهده مشتری است) و در مورد خودروهای دارای کارت طلایی نیز منوط به مدت اعتبار آن بر اساس ضوابط شرکت سایپا می باشد. مبلغ پرداختی بابت هر دوره، به موارد انجام شده بستگی داشته و متغیر است.

 

آیا نیاز است حتما برای سرویس های دوره ای به نمایندگی های سایپا مراجعه کنم؟

طبیعتا تا زمانی که خودرو شما دارای گارانتی می باشد (24 ماه یا دو سال از زمان خرید) باید برای انجام سرویس های دوره ای به نمایندگی های مجاز سایپا مراجعه کنید، زیرا عدم انجام این کار موجب باطل شدن گارانتی ماشین شما می شود.

اما اگر گارانتی خودرو شاهین شما تمام شده است دیگر اجباری به مراجعه به نمایندگی های سایپا نیست، بلکه خودتان هم می توانید با مراجعه به تعمیرگاه های مورد اعتمادتان موارد بازدید، سرویس و تعویض قطعات را انجام دهید.

چنانچه از نمایندگی سایپا در محل زندگی خودتان راضی هستید توصیه ما این است که بعد از اتمام دوره گارانتی هم به همان نمایندگی مراجعه کنید چون ممکن است برای انجام کامل سرویس ها تنبلی کنید و یا فراموش کنید و این کار را به عقب بیندازید.

 

چطور از نمایندگی های سایپا برای خدمات وقت بگیرم؟

برای رزرو نوبت برای انجام سرویس های دوره ای یا سایر تعمیرات در نمایندگی های سایپا بهترین روش استفاده از نوبت دهی اینترنتی است. برای این منظور به سایت سایپا یدک مراجعه نمایید (اینجا کلیک کنید).

 

همچنین می توانید نرم افزار (اپلیکیشن) امور مشتریان سایپا را از اینجا دانلود کنید.

 

خلاصه مطلب (پرسش و پاسخ)

  • طول دوره گارانتی خودرو شاهین چقدر است؟

    خودرو شاهین به مدت 3 سال یا 60 هزار کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) تحت گارانتی شرکت سایپا می باشد.

  • چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو شاهین می شود؟

    استفاده از وسایل غیراستاندارد، عدم انجام سرویس های اولیه، دستکاری سیستم برق و کیلومترشمار خودرو و تصادفات شدید می تواند منجر به ابطال گارانتی خودرو شاهین شود.

  • سرویس اولیه سایپا چیست؟

    مالک خودرو شاهین باید ظرف مدت 5 ماه پس از تحویل خودرو و طی مسافت حداقل 1000 کیلومتر برای انجام سرویس اولیه به نمایندگی های مجاز شرکت سایپا مراجعه نماید.

  • سرویس ثانویه سایپا برای خودرو شاهین چیست؟

    مالک خودرو شاهین سایپا باید ظرف مدت 6 ماه یا طی مسافت 4500 تا 5500 کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) برای انجام سرویس ثانویه به نمایندگی های مجاز شرکت سایپا مراجعه نماید.

  • سرویس های دوره ای خودرو شاهین چیست و چطور انجام می شود؟

    مالک خودرو شاهین سایپا باید هر 10 هزار کیلومتر یا هر 12 ماه (هر کدام زودتر فرا برسد) برای بازدید و سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز شرکت سایپا مراجعه نماید.

  • آیا عدم مراجعه برای سرویس های دوره ای خودرو شاهین باعث لغو گارانتی می شود؟

    در صورت عدم مراجعه برای سرویس های دوره ای خودرو شاهین در هر 10 هزار کیلومتر، گارانتی خودرو شما باطل می شود.

  • هزینه انجام سرویس های دوره ای سایپا چقدر است؟

    پرداخت هزینه سرویس های دوره ای سایپا (حتی در طول دوره گارانتی بر عهده مشتری است). مبلغ پرداختی بابت هر دوره، به موارد انجام شده بستگی داشته و متغیر است.

  • چطور از نمایندگی های سایپا برای خدمات وقت بگیرم؟

    برای رزرو نوبت برای انجام سرویس های دوره ای ساینا یا سایر تعمیرات در نمایندگی های سایپا بهترین روش نوبت گیری اینترنتی است.

 

‫15 دیدگاه ها

  1. با سلام بنده برای سرویس ددوره ای ۱۰۰۰۰ مراجعه کردم که بعد از تعویض روغن و فیلتر
    اویل ماژول نشتی داشت که بعد از یک هفته خواب خودرو قطعه عوض شد حال این قطعه جز گارانتی هست یا خیر

      1. ماشین افتضاح.بعد از 3 هزار کارکرد در بدر دنبال سرویس اولیه هستم .دو ماهه الان سه بار نوبت گرفتم از کار و زندگی افتادم ،رفتم نمایندگی میگه یکبار روغن نداریم ،یه بار میگن فیلتر نداریم
        ماشین از روز اول ،سانروفش بعضی وقتا باز نمیشه ،بازم بشه بسته نمیشه .شانسه بازو بست.آینه سمت راننده گیر داره و صدای وحشتناک می‌کنه.گیربکس رو دنده یک تق تق می‌کنه.روی هزار کیلومتر هم مانیتورش خاموش شد.شرکتم میگه تا سرویس اولیه نشه،نمیتونی تعمیرات کنی..برای سرویس اولیه هم میگن روغن نداریم ،فیلتر نداریم.امداد در محل هم انجام نمیدن کلافه شدم والله

  2. سلام خودرو شاهین برای بازدید ثانویه به نمایندگی نبردم مگن خودروی شما از گرانتی خارج شده چیکار بایستی بکنم دوباره گرانتیش برگرده

    1. برنمیگرده.واسه منم همچین موردی پیش اومد، تا نمایندگی اصلی توی جاده مخصوص رفتم، ولی گفتن هیچ کاریش نمیشه کرد.

  3. میخام بدون اپشنی که روی شاهین گذاشته شده و پولش هم از مشتری گرفته شده . مثل فلش یا شمارشگر تعویض دنده تو صفحه کیلومتر شاهین اکثر خودروها فلش هستن جای نشان دادن اعداد به نمایندگی مراجعه کردم میگم مال من فلش هستش چیکار باید بکنیم که عدد بشه . مهندس نمایندگی میگه باید هزینه بدی تا من فلش رو بردارم کاری کنم عدد بشه و ارم سایپا هم بردارم ساعت بشه . این چه کاریه اخه . اگه کارخانه این آپشنها رو روی ماشین گذاشته و پولش رو هم از ما گرفتن حالا برای فعال شدن باید هزینه هم بدیم . فقط باید تاسف خورد به حال این مملکت .

  4. سلام خسته نباشید بنده صاحب خودرو شاهین هستم که در کیلومتر 20000برای سرویس رفتم نمایندگی عوامل مربوطه صفحه کلاچ خودرو رو چک نکردن و الان که23000کیلومتر شده واقعا نیاز به تعویض داره اما نمایندگی میگه باید تو 20000تعویض میشد که نشده و باید هزینه قطعه رو پرداخت کنین لطفاً رسیدگی کنین ممنون

  5. سلام ماشین شاهین یک ماه است از کارخانه در اومده و تحویل گرفتم رانندگی کردیم مشکل داره اینترنتی هم نمی تونم برای حل مشکل ماشین ثبت نام کنم چکار کنم من

  6. با سلام و عرض ادب
    بنده سرویس های شاهینم رو کاملا انجام دادم
    و آخرین سرویس دوره ای رو در 20000 انجام دادم
    حالا ماشین 28000 کیلومتر کار کرده و در 25000 کیلومتر روغن و سرویس انجام ندادم. وضعیت گارانتی موتور به چه صورت میشود ؟
    چیکار باید بکنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *