اخبار خودرو

وعده دولت برای واردات بیش از ۲۰۰ هزار خودرو در سال جدید

در حالی که برنامه دولت در سال ۱۴۰۱ برای واردات صد هزار خودرو هنوز عملی نشده، حالا واردات ۲۰۰ هزار خودرو برای سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز جمعه، ۱۱ فروردین، گفت: «بر اساس برنامه دولت و آن چه که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است هدف‌گذاری برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه است.»

او ادامه داد که این رقم جدید «علاوه بر مازاد صد هزار خودرویی [است] که بنا بود در سال ۱۴۰۱ وارد شود و هنوز مراحل آن در حال انجام است.»

مصطفی طاهری توضیح داد: «اگر شرایط اقتصادی کشور شرایط باثباتی باشد با توجه به تحولات بازار خودرو از لحاظ تیراژ و واردات خودرو حتما شرایط خوبی در این بازار رقم خواهد خورد. مولفه‌هایی که سالیان قبل نداشتیم اکنون در بازار خودرو مهیا شده است. به عنوان مثال واردات خودرو ممنوع بود اما امسال واردات خودرو داریم. تیراژ خودرو حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار دستگاه بود و اکنون به حدود یک میلیون و ۲۰۰ الی۳۰۰ رسیده است.»

وعده واردات این تعداد خودرو در سال جدید در حالی مطرح می‌شود که برنامه دولت ایران در سال گذشته برای واردات صد هزار خودرو موفق نبود و تاکنون خودرو وارداتی وارد بازار ایران نشده است.

برخی نمایندگان مجلس به دنبال طرحی بودند تا برای کنترل بازار خودرو، واردات خودروهای دست دوم به ایران

امکان‌پذیر شود، اما روز هفتم فروردین امسال مشخص شد که واردات «خودروهای سواری کارکرده» که پارسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، به‌طور غیرمنتظره‌ای از قانون بودجه حذف شده است.

در سال گذشته بنا به اعلام وزارت صنعت و معدن حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تولید شد که حدود ۲۰۰ هزار دستگاه کمتر از تقاضای بازار بوده‌ است.

دولت ایران قصد دارد کمبود عرضه خودرو در بازار را با واردات خودرو جبران کند، اما قیمت بالای خودروهای وارداتی برای مصرف‌کننده ایرانی، یکی از مشکلات عرضه ۲۰۰ هزار خودرو وارداتی در ایران است.

در صورت واردات خودروی دست دوم به دلیل قیمت پایین، امکان عرضه چند صد هزار خودرو وارداتی در بازار ایران وجود دارد.

برخی تحلیلگران اقتصادی گفته بودند واردات این خودروها می‌تواند به تنظیم بازار خودرو در ایران و کاسته شدن از دامنه نفوذ مافیای خودرو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *