اخبار خودرو

وداع با پنج خودرو پرحاشیه در سال ۱۴۰۱

تیبا، ساینا، پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و سمند در سال ۱۴۰۱ به آخر خط رسیدند

بنابر گزارش ها دو خودروساز معروف بالاخره رضایت دادند و دست از تولید پنج محصول برداشتند. تیبا، پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، سمند و ساینا مدل‌هایی هستند که پارسال خروج آن‌ها از خط تولید ایرانخودرو و سایپا رسمی شد که البته از بین این پنج مدل می‌توانیم خبر توقف تولید سمند، ۲۰۶ و ساینا را خیلی جدی نگیریم. چون سایپا با اضافه کردن چند‌تا آپشن و طراحی جدید سپر عقب چیزی به‌اسم ساینا S را در کارخانه نگه داشته و ایرانخودرو هم با حذف داشبورد و چند آپشن از ۲۰۷ دنده‌ای، محصول جدیدی را تولید کرده و می‌خواهد آن را به اسم جانشین ۲۰۶ بفروشد. از طرفی خبر توقف تولید سمند در مهرماه ۱۴۰۱ درحالی اعلام شد که همچنان تولید سورن در خط تولید کارخانه ادامه دارد.

1. تیبا‌

به گزارش فرارو، تیبا اواخر دهه ۸۰ به‌عنوان جانشین پراید رونمایی شد و ۱۳ سال در خط تولید دوام آورد. با این تفاوت که سایپا دیگر هیچ نسخه‌ای از تیبا را تولید نمی‌کند، اما پراید ۱۵۱ یا همان پراید وانت بازمانده نسل پراید در خط تولید سایپا به‌حساب می‌آید. سایپا، آبان ۱۴۰۱ خبر رسمی خروج تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک را از خط تولید اعلام کرد تا جانشین پراید فقط نصف مدت زمانی که خود پراید تولید می‌شد، در خط تولید باقی بماند. روزی که سخنگوی سایپا خبر توقف تولید تیبا را اعلام می‌کرد، قیمت تیبا صندوقدار در کارخانه تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان بود و این کارخانه، تیبا هاچ‌بک را که به‌اسم تیبا ۲ هم شناخته می‌شود، با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان به مردم تحویل می‌داد. همین دوتا مدل آبان امسال در بازار آزاد به‌ترتیب ۲۰۰ و ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشتند و الان تیبا صندوقدار را ۳۵۰ میلیون تومان و تیبا ۲ را ۳۸۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌کنند. تولید تیبا صندوقدار به سال ۸۸ برمی‌گردد. یعنی زمانی که سایپا این محصول را حدود ۱۱ میلیون تومان می‌فروخت. تولید تیبا ۲ هم در سال ۹۳ کلید خورد و سایپا برای این یکی آن زمان نزدیک ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌کرد.

2. ساینا

ساینا سال ۹۵ پا به بازار گذاشت و ۱۴۰۱ یعنی تقریبا بعد شش سال، اولین نسخه آن از خط تولید سایپا کنار رفت. دقیقا همزمان با اعلام خبر توقف تولید تیبا، ساینا دنده‌ای یا همان ساینا EX هم به آخر خط رسید، اما سایپا همچنان نسخه جدید ساینا که برای آن اسم ساینا S را انتخاب کرده، در کارخانه نگه داشته است. ساینا دنده‌ای از لحاظ فنی هیچ فرقی با تیبا نداشت و مثل اغلب محصولاتی که سایپا در سال‌های گذشته رو کرد، با همان پیشرانه معروف و قدیمی یعنی M۱۵ به بازار معرفی شد. ساینا از لحاظ آپشن و اینجور چیز‌ها هم برتری چشمگیری نسبت به تیبا نداشت و احتمالا به‌همین خاطر الان آن را تقریبا معادل تیبا ۲ در بازار آزاد معامله می‌کنند. مهرماه سال ۱۴۰۱ که خبر توقف تولید ساینا دنده‌ای اعلام شد، ارزش این محصول در کارخانه ۱۲۴ میلیون تومان یعنی دو میلیون کمتر از تیبا ۲ بود. سال ۹۵ که سایپا اولین نسخه‌های ساینا را به مردم تحویل می‌داد، از آن‌ها حدود ۲۷ میلیون تومان دریافت می‌کرد. در بازار آزاد سال ۹۵ ساینا را حول وحوش ۲۸ میلیون تومان خریدوفروش می‌کردند و الان که حدود ۱۰ روز از سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، مدل‌های صفرکیلومتر ساینا دنده‌ای را در بازار آزاد تقریبا ۳۸۰ میلیون تومان دست به دست می‌کنند.

3. پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تنها بازمانده این خانواده به‌حساب می‌آمد که خبر خروج آن از خط تولید ایرانخودرو در اسفند ۱۴۰۱ اعلام شد. البته با نگاهی به مشخصات پژو ۲۰۷ تیپ ۵ که قرار است به‌زودی وارد بازار شود، می‌توانیم خبر خروج ۲۰۶ از خط تولید را جدی نگیریم. چون قرار است ایرانخودرو با حذف داشبورد و چند آپشن از ۲۰۷ دنده‌ای، محصول جدیدی را تولید کند و آن را به اسم جانشین ۲۰۶ و همان موتور TU۳ بفروشد. از ابتدای دهه ۹۰ فقط تیپ‌های ۲ و ۵ پژو ۲۰۶ توسط ایرانخودرو تولید می‌شدند و اواخر دهه ۹۰ با خروچ تیپ ۵ از خط تولید، مدل‌های تیپ ۲ در خط تولید باقی ماندند. حالا در اسفند ۱۴۰۱ آخرین مدل‌های ۲۰۶ تیپ ۲ هم توسط ایرانخودرو با قیمت تقریبی ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شدند. البته در بازار آزاد بابت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ صفرکیلومتر درحال حاضر تقریبا چهار برابر این رقم رد وبدل می‌شود. بدنیست بدانید پژو ۲۰۶ در اوایل دهه ۸۰ که تازه پا به ایران گذاشته بود، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت داشته است.

4. پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ تقریبا سه دهه تولید شد. سال ۷۲ مدل‌های کاربراتور پژو ۴۰۵ تحت عنوان پژو ۴۰۵ GLX و ۴۰۵ Gl پا به بازار گذاشتند و آن زمان فقط دو میلیون تومان قیمت داشتند. مهرماه سال ۱۴۰۱ که خبر توقف تولید پژو ۴۰۵ اعلام شد، ارزش این محصول در کارخانه به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده بود. در بازار آزاد مهر ماه پارسال پژو ۴۰۵ را تقریبا ۲۹۵ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌کردند و در اولین روز‌های فروردین امسال، بابت معدود مدل‌های صفرکیلومتر پژو ۴۰۵ نزدیم نیم‌میلیارد ردوبدل می‌شود. البته درحدفاصل سال‌های ۷۲ تا ۱۴۰۱ که تولید پژو ۴۰۵ ادامه داشت، نسخه‌های مختلفی از این خودرو را روانه بازار کردند؛ مثل پژو ۴۰۵ SLX، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز و…

5. سمند

سمند لقب اولین خودرو مدلی را یدک می‌کشید و بالاخره در سال ۱۴۰۱ یعنی بعد از ۱۹ سال، بازنشسته شد. روز ۱۰ مهر ۱۴۰۱ از آخرین نسخه سمند در خط تولید تبریز عکس گرفتند و قرار شد فقط نسخه‌های سورن پلاس که با پیشرانه EF۷ طراحی می‌شوند، در خط تولید باقی بمانند. الان در بازار آزاد بابت سمند LX صفرکیلومتر حدود ۵۳۰ میلیون تومان، سمند EF۷ تقریبا ۵۵۰ میلیون تومان و سمند EF۷ دوگانه‌سوز ۵۸۰ میلیون تومان ردو‌بدل می‌شود. مدل‌هایی که در کارخانه بین ۱۵۸ تا ۱۶۸ میلیون تومان قیمت دارند. سال ۸۲ که سمند یک خورو جدید در بازار به‌حساب می‌آمد و قیمتش حول‌وحوش ۱۲ میلیون تومان بود. یعنی در این مدت قیمت سمند تقریبا ۴۵ برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *