مدیر پروژه خودروی پژو ۲۰۷ پانوراما با بیان اینکه برای نخستین بار ایده نصب سانروف با استفاده از ظرفیت قانونی شرکتهای خودروساز برای تجهیز سه گروه خودروی سمند، پارس و پژو ۲۰۶ مطرح و با همکاری شرکت پژو آغاز شده است، گفت: بهدنبال تحریمها و عدم همکاری شرکت پژو و دیگر شرکتهای خارجی، این پروژه توسط مهندسان ایرانخودرو بر روی خودروهای سمند و ۲۰۶ برنامهریزی و اجرا شد. نصب سانروف برای نخستین بار در خط تولید (بهصورت OEM) بر روی خودروهای دنا و پژو۲۰۶ بوده که سقف پانوراما پژو ۲۰۷، خروجی این پروژه خواهد بود.
وی افزود: با توجه به کوتاه بودن ارتفاع سقف خودروی پژو ۲۰۷، نصب سانروف مشکلاتی را برای سرنشینان عقب ایجاد میکرد که پس از بررسیها و امکانسنجیهای لازم، به کار بردن سقف پانوراما به عنوان یکی از مسیرهای حل این مشکل طبق روشهای روز خودروسازی جهان تعیین و برنامهریزی شد. باتوجه به اینکه سقف شیشهای با خودروی پژو ۲۰۷ قابلیت انطباق دارد، به همین دلیل مطالعات در این زمینه را تکمیل کرده و نمونه سازیهای اولیه را انجام دادیم. بدین ترتیب این پروژه را به صورت صد در صد داخلی و از طریق انطباق با خودروهای روز دنیا و مشابه طرحهایی که روی خودروهای پژو ۲۰۷ و ۳۰۸ استفاده شده بود، اجرا کردیم.
آقاجانی در رابطه با تامین قطعات سقف شیشهای و سانروف نیز، خاطرنشان کرد: با به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین سازندگان داخلی توسط ساپکو، قطعهسازان با تکمیل اطلاعات برای نخستین بار توانستند نمونه اولیه قطعات خودروی پانوراما را تولید کنند و پس از تستهای ارزیابی اولیه و با مشاهده نتایج رضایت بخش آن، پروژه تولید خودروی پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما بر روی برخی خودروهای تولیدی ایران خودرو بهصورت کارخانهای (OEM)، در دستور کار قرار گرفت.
مدیر پروژه خودروی پژو ۲۰۷ پانوراما با بیان اینکه برای تولید خودروی پانوراما، نیازمند ایجاد برخی تغییرات در خطوط تولید شرکت بودیم، اظهار کرد: برخی رباتها و تجهیزات را به خطوط اضافه کرده و تعدادی ایستگاه کاری جدید نیز در خط احداث شده است. در حال حاضر ایرانخودرو قابلیت تولید هر دو مدل پژو ۲۰۷ هاچبک و صندوقدار پانوراما در خطوط اصلی تولید را دارا است و ظرفیت تولید هر دو مدل میتواند تا حدود ۲۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش یابد.
وی افزود: باتوجه به برخی تجهیزات به کار رفته در خودروی ۲۰۷ پانوراما، شیشههای به کار رفته در سقف این محصول، گذر نور و انرژی را کنترل کرده و موجب جلوگیری از افزایش زیاد دمای داخل کابین و مانع ورود اشعههای UV به داخل کابین خودرو میشود. سیستم سایهبان تلسکوپی نصب شده داخل این محصول قرار دارد که در صورت عدم نیاز بسته میشود و تریم آن از نظر رنگ و طرح پارچه، کاملا هماهنگ با قطعات خودرو است.
مدیر پروژه خودروی پژو ۲۰۷ پانوراما ضمن اشاره به ایجاد توان تولید داخل سقفهای پانوراما، از امکان تجهیز دیگر خودروهای تولیدی ایرانخودرو نظیر سمند، رانا و دنا به سقف پانوراما در آینده خبر داد و گفت: برخلاف سانروف که دارای کاربرد محدود است، سقف پانوراما با ایجاد دید وسیع از داخل کابین خودرو، در اکثر مواقع حتی هنگام بارندگی و دید شب آسمان مخصوصا خارج از شهر کاربرد دارد.