اخبار لاستیک/تایر

سوءاستفاده از فروش سامانه‌ای لاستیک‌های سواری توسط برخی تایرفروشان

سامانه فروش تایرهای سواری یک خلأ بزرگ دارد و آن این است که هنگام ثبت مشخصات خودرو و کدملی خریدار، ‌امکان خرید مجدد برای خودرو مذکور و فرد خریدار از بین نمی‌رود و مالک خودرو می‌تواند با مراجعه به مغازه‌ای دیگر بازهم دو  حلقه تایر دریافت کند.

با یک کپی از سند خودرو، ‌بدون محدودیت تایر سواری خریداری کنید! اگرچه مصرف‌کنندگان نهایی تایر ازاین موضوع که به‌واسطه یک خلأ در سامانه جامع تجارت ایجاد شده است، بی‌اطلاع هستند و تنها براساس اظهار فروشنده تایر با مراجعه به مراکز فروش لاستیک، ارائه سند خودرو و کارت‌ملی اقدام به خرید دو حلقه تایر می‌کنند ‌اما برخی تایرفروشان همین مشکل بزرگ در سامانه را دستاویز سوءاستفاده‌های کلان خود قرار داده‌اند و حتی در منطقه سرچشمه تهران هر کپی سند خودرو را به قیمت 10هزار تومان خریداری  می‌کنند.
به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌سامانه فروش تایرهای سواری یک خلأ بزرگ دارد و آن این است که هنگام ثبت مشخصات خودرو و کدملی خریدار، ‌امکان خرید مجدد برای خودرو مذکور و فرد خریدار از بین نمی‌رود و مالک خودرو می‌تواند با مراجعه به مغازه‌ای دیگر بازهم دو  حلقه تایر دریافت کند.
اگرچه بروز چنین اتفاقی با اهداف اصلی سامانه‌ای کردن فروش تایرهای سواری فاصله دارد اما مشکل اصلی اینجاست مردم، سوءاستفاده‌کنندگان اصلی از این مشکل نیستند. بلکه برخی فروشندگان تایر، ‌این روزها با اطلاع از این حفره قانونی در سامانه جامع تجارت اقدام به سوءاستفاده از سند خودرو کسانی می‌کنند که برای خرید تایر به آنها مراجعه کرده‌اند.
این افراد اگرچه دو حلقه تایر با نرخ مصوب را به فرد خریدار تحویل می‌دهند اما در نهایت با استفاده از کپی سندی که در اختیار دارند، تعداد تایر بیشتری را بدون هیچ محدودیتی از سامانه خارج می‌کنند و در بازار با قیمت‌های آزاد می‌فروشند. این البته تنها بخشی از مشکلات فروش سامانه‌ای تایر است.
تاجایی‌که اعضای  انجمن صنفی صنعت تایر ایران با امضای صورتجلسه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت و مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت، برخی نواقص اجرایی سامانه جامع تجارت و سامانه 124را به مسئولان گوشزد کرده‌اند.
مواردی مانند تعریف نشدن کد آیسیک مجزا برای هر کالا؛ به‌شکلی که برخی محصولات شرکت‌ها کد آیسیک ندارندیا برای برخی محصولات کد آیسیک تکراری تعریف شده است. تایرسازان تاکید کرده‌اند عمده مشکلات سامانه جامع تجارت و سامانه 124 برای تولیدکنندگان مربوط به کد آیسیک است که متاسفانه هنوز تکمیل نشده و هر محصول کد مجزایی در سامانه ندارد.
مشکل دیگر شرکت‌های تولیدکننده تایر پشتیبانی بسیار ضعیف این دو سامانه است، به‌شکلی‌که کارشناسان یا پاسخگو نیستند یا پاسخ‌هایی که ارائه می‌دهند با هم درتناقض است. بحث رزرو تایر نیز از دیگر ایرادات تولیدکنندگان استو درواقع این رزرو بدون پرداخت وجه صورت می‌گیرد و ممکن است خریدار تا مدت‌ها تایر را خریداری نکند.
البته شرکت‌های تایرساز موارد دیگری را نیز به‌عنوان مشکلات این دو سامانه برشمرده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به ناآگاه بودن عاملان فروش شرکت‌ها در سراسر کشور از این سامانه و عدم آموزش آنها، نبود ‌امکان‌ ثبت برند در سامانه 124 و درخواست حذف گزینه تایید یا عدم تایید خریداران اشاره کرد. زیرا به‌هرحال نمایندگانی که تمایل به استفاده از این سامانه را ندارند، گزینه تایید را انتخاب نمی‌کنند و همین موضوع برای شرکت‌های تولیدی مشکل‌ساز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *