مقالات

هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی – تفاوت این خودروها در چیست؟

حتما نام خودروهای هیبرید، پلاگین هیبرید و برقی به گوشتان خورده است. در این مطلب به توضیح آنها پرداخته و تفاوت های میان آنها را شرح می دهیم.

در سال های ایخر نگرانی ها بابت افزایش دمای کره زمین و آلودگی هوا شرکت های خودروسازی پیشرو در جهان را به فکر انداخت تا به دنبال استفاده از فناوری های نوین در صنعت خودروسازی به منظور کاهش انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای باشند.

از این رو این شرکت ها توسعه خودروهای با فناوری هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی را در دستور کار خود قرار دادند. اما این نوع ماشین ها دقیقا چه هستند، چطور کار می کنند و تفاوت آنها در چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

خودرو هیبرید چیست؟

خودروهای هیبرید خودروهایی هستند که به یک پیشرانه احتراقی ‌و یک پیشرانه الکتریکی مجهز شده‌اند. در این خودروها پیشرانه الکتریکی تنها نقش کمکی و مکمل را دارد. موتور الکتریکی به یک باتری قابل شارژ خودکار مجهز است که توسط سیستم بازیابی انرژی ترمز، مجددا شارژ می‌شود.

موتور الکتریکی در این خودروها به شتاب و سرعت پیشرانه احتراقی کمک می کند و در صورت اتمام بنزین، می‌تواند تا یک مسافت کم در حدود 40 کیلومتر را بدون نیاز به بنزین طی کند.

 

مزایا و معایب خودروهای هیبریدی

هر فناوری ضمن این که مزایا و محاسنی به همراه دارد ممکن است معایب و دشواری هایی نیز داشته باشد. در مورد خودروهای هیبریدی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد. بزرگترین حسن خودرو هیبریدی مصرف سوخت پایین آن و نکته منفی آن قیمت بالای این محصولات است.

تویوتا پریوس هیبریدی

از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای هیبریدی در جهان می‌توان به تویوتا پریوس با مصرف 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اشاره کرد.

 

خودرو پلاگین هیبرید چیست؟

خودروهای پلاگین هیبرید نسل جدیدتری هستند که در آنها ظرفیت باتری ها افزایش پیدا کرده و امکان شارژ آن از طریق برق خانگی یا ایستگاه های شارژ خیابانی فراهم شده است. موتور الکتریکی در این خودروها نیز در کنار پیشرانه‌ی بنزینی فعالیت می‌کند و انتشار آلایندگی را به کمترین حد ممکن کاهش می‌دهد.

این دسته از خودروها که به اختصار PHEV نامیده می‌شوند، مجهز به باتری قدرتمندتری هستند که موجب افزایش شعاع حرکتی آنها در حالت رانندگی تمام برقی شده است.

مزایا و معایب خودروهای پلاگین هیبرید

بزرگترین خودرو پلاگین هیبرید عدم نگرانی بابت اتمام شارژ آنهاست، زیرا، همانطور که عنوان شد، از طریق برق خانگی نیز به آسانی قابل شارژ هستند. اما خودروهای پلاگین هیبرید از مدل‌های هیبریدی گران تر هستند.

شورلت ولت هیبریدی

از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای پلاگین هیبرید می‌توان به شورولت ولت و BMW i3 اشاره کرد.

 

خودرو تمام برقی چیست؟

خودرو تمام برقی همانطور که از نامش پیداست تنها مجهز به یک یا چند پیشرانه الکتریکی است که قابلیت شارژ شدن با برق شهری در منزل یا ایستگاههای شارژ مخصوص را دارد و در صورت اتمام شارژ باتری، این خودروها قادر به حرکت نخواهند بود.

مزایا و معایب خودروهای پلاگین هیبرید

بزرگترین عیب خودرو تمام برقی پایین بودن مسافت قابل پیماش آن است که در قدرتمندترین مدل، می‌تواند تنها 400 کیلومتر را در هر بار شارژ بپیماید. از دیگر معایب آن می‌توان به کمبود ایستگاه‌های شارژ در فواصل مکانی نزدیک و کم بودن  تعمیرگاه‌های مجاز در صورت خرابی خودرو اشاره کرد. همچنین خودروهای تمام برقی در مقایسه با خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید، گران‌تر هستند

نسلا مدل S برقی

در حال حاضر تسلا مدل S با شعاع حرکتی 571 کیلومتر پرچمدار خودروهای برقی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *