همه چیز درباره کراس اوور K125 ایران خودرو

در این مطلب آخرین اخبار و اطلاعات (مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت، زمان عرضه و…) مربوط به کراس اوور جدید ایران خودرو که با کد K125 شناخته می شود را به اطلاع شما می رسانیم.

توجه: این صفحه همواره به روز می شود و حاوی اخرین اطلاعات و اخبار است.

معرفی کلی

سال 1399 برای صنعت خودرو کشور سالی مهم و هیجان انگیزی محسوب می شود زیرا قرار است اولین کراس اوور بومی خودروسازی کشور معرفی شود، یکی توسط سایپا و دیگری توسط ایران خودرو. در مورد سایپا در مطالب دیگر وبسایت خواهیم نوشت اما در مورد کراس اوور ایران خودرو که فعلا K125 نامیده می شود اینجا بخوانید.

اولین بار در اسفند سال 1398 بود که معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو از تولید و عرضه ۹ محصول جدید این خودروساز به بازار ظرف 3 سال آینده خبر داد که شامل رانا پلاس، سورن‌پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سدان K132، کراس اوور K125، هاچ‌بک K121 و همچنین دنای برقی می‌شد.

همه چیز در مورد سدان K132 ایران خودرو را اینجا بخوانید

کراس اور جدید ایران خودرو، محصولی در سگمنت B یا کلاس خودروهای کوچک است. پس از همین حالا باید K125 را جایگزین ایرانی برای پژو 2008 فرانسوی بدانیم. در واقع این خودرو شباهت هایی هم به پژو ۲۰۰۸ نیز دارد. با کمی دقت به سبک طراحی چراغ‌ها و نمای عقب این خودرو متوجه شباهت آن به تویوتا راو۴ نیز خواهید شد.

پلتفرم

در خصوص طراحی و پلتفرمK125 گفته می شود مبنای آن همان پلتفرم k132 است اما از قسمت کف به بالا متفاوت است. در واقع طراحیk125، کاملا داخلی است، در صورتی که این موضوع در پروژه k132 کمتر صدق می کند.

تصاویر زیر از ویدئو تبلیغاتی که شرکت ایران خودرو منتشر کرده بود برداشته شده است که طرح هایی از کراس اوور K125 در آن دیده می شود.

کراس اوور k125 ایران خودرو
k125

K125 ایران خودرو

 

با توجه به چند تصویر گرافیکی و پیش فرض برای K125 که در ویدیوی اخیر ایران خودرو دیده می شود، الگوی ثابتی در سقف و بخش جانبی میان پژو 2008 و این کراس اوور ملی دیده می شود. از سویی در بحث نمای داخلی هم می بینیم که تا حدی الگوی داشبورد پژو 2008 رعایت شده و بخش جلو آمپر نیز بیانگر این شباهت اجباری است.

همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز بر اساس برخی خودروهای PSA که روی پلتفرم PF1 توسعه یافته اند، برای ایران خودرو K125 طراحی شده است. نمایشگر دیجیتال سیستم تهویه و دکمه های آن کاملا مشابه سیتروئن C3-XR و پژو 301 اند.

البته طرح ها و تصاویر منتشر شده از کراس اوور K125 صرفا طرح های اولیه هستند و خودرو نهایی با فرم بدنه متفاوتی تولید خواهد شد. در خوشبینانه ترین حالت رونمایی از نمونه های اولیه این خودرو اواخر سال 1399 ممکن خواهد بود و پروسه تولید و عرضه آن به سال 1400 موکول می شود.

یک تصویر دیگر درز کرده از K125 را در زیر می بینید.

 

نکته جالب دیگری که در این تصاویر وجود دارد، چراغ سرتاسری در عقب خودروست که قبلا هم آنرا در سدان K132 ایران خودرو شاهد بودیم.

تنها تصویری که از نمای داخلی کراس اور K125 ایران خودرو وجود دارد، متعلق به تیزر ایران خودرو است که در فروردین ماه 99 منتشر شد. اگر این تصاویر متعلق به نسخه تولیدنهایی K125 باشد، دیگر مطمئن می‌شویم که داشبورد، فرمان، صفحه کیلومتر، کنسول و احتمالا مابقی جزییات کابین K125 برپایه پژو 2008 بوده ولی باطراحی شده است.

طراحی داخلی k125

مشخصات فنی

در خصوص پیشرانه خودرو K125 آن چه تاکنون مشخص شده و قطعی به نظر می رسد این است که در این خودرو از پیشرانه TC7 پلاس و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استفاده خواهد شد.

پیشرانه TC7 که پیش از این توسط شرکت ایپکو معرفی شده بود ۱۶۴۶ سی‌سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و نمونه ارتقایافته TC7 یا همان EF7 پلاس است که قدرت تولیدی آن تا ۱۷۰ اسب بخار می باشد.

این پیشرانه اولین بار بر روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده ولی ایران خودرو می‌خواهد از آن برای سورن پلاس توربو و حتی سدان K132 هم استفاده کند.

با توجه به این پیشرانه می توان با اطمینان گفت که گیربکس اتومات این کراس اور همان گیربکس جدید DAE است که از پاییز 99 ابتدا روی رانا پلاس نصب شده و سپس برای سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز قابل عرضه خواهد بود.

آپشن ها و تجهیزات

از جمله امکانات رفاهی مورد انتظار در کراس اوور جدید K125 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سانروف
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless Starter)
  • کروز کنترل و محدود کننده سرعت
  • فرمان برقی
  • رینگ های 16 و 17 اینچی آلومینیومی
  • صفحه نمایش 8 اینچی لمسی
  • دوربین دید عقب
  • سیستم اتصال بلوتوثی و میرورینگ گوشی
  • قابلیت تنظیم 6 حالته صندلی راننده به صورت برقی
  • سیستم گرمایشی صندلی های جلو
  • سیستم گرمایشی آینه های جانبی

 

در خصوص تجهیزات ایمنی نیز انتظار می رود این کراس اور جدید به موراد زیر مجهز باشد:

  • کیسه هوای جلو راننده و سرنشین
  • کیسه هوای جانبی برای تمامی سرنشینان
  • سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم ضد قفل ترمز ها ABS، سیستم کمک ترمز اضطراری EBA، سیستم کمکی نگهدارنده خودرو در شیب HSA، سیستم کنترل پایداری دینامیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم هشدار نقطه کور

قیمت و زمان عرضه

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و قیمت های بازار و از آنجاکه این خودرو قرار است در سال 1400 وارد بازار خودرو کشور شود، طبیعتا در نظر گرفتن قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان برای آن به هیچ عنوان متصور نیست، مگر این که به منظور کاهش قیمت از کیفیت و آپشن های این خودرو کاسته شود.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید تا سال 1400 چه اتفاقی در صحنه سیاست و اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

در هر صورت کراس اور K125 می تواند به عنوان جانشین پژو 2008 راهی بازار کشور خواهد شد و اگر ایران خودرو قادر باشد این محصول را با تیراژ بالا تولید کند می توان به موفقیت و استقبال آن در بازار بسیار خوشبین بود.

برای قیمت روز خودرو اینجا کلیک کنیدK132