همه چیز درباره سدان K132 ایران خودرو

محصول k132 ایران خودرو

در این مطلب آخرین اخبار و اطلاعات (مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت، زمان عرضه و…) مربوط به محصول جدید ایران خودرو که با کد K132 شناخته می شود را به اطلاع شما می رسانیم.

توجه: این صفحه همواره به روز می شود و حاوی اخرین اطلاعات و اخبار است.

معرفی کلی

ایران خودرو برای سال 1400 در نظر دارد سه محصول جدید به خانواده خود اضافه کند؛ سه محصولی که با لقب «خودروهای ملی» به بازار می آیند و عبارتند از: یک سدان با کد K132، یک کراس اور با کد K125 و همچنین یک هاچ بک با کد K121.

یکی از خودروهای پسابرجامی که قرار بود تولید آن بنابر قرارداد ایران خودرو و پژو در ایران و با قیمتی حدود 60 میلیون تومان آغاز شود پژو 301 بود اما با توجه به تحریم های آمریکا تولید 301 معلق ماند. اما پس از مدتی پژو 301 در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار شد به تولید انبوه برسد.

از اینرو، در آخرین ماه های سال 98 بود که مدیران ایران خودرو و سایپا برخی از محصولات جدیدشان را در حاشیه جلسه دولت به نمایش گذاشتند. یکی از این محصولات که توجه زیادی را به خود جلب کرد با کد K132 شناخته می شود و هنوز اسمی برای آن مشخص نشده است. در واقع شاید بتوان K132 را نسخه ایرانیزه شده پژو 301 است؛ یعنی با همان پلتفرم اما با چهره ای متفاوت تر.

K132 روحانیمعرفی محصول K132 ایران خودرو در جلسه هیات دولت در سال 1398

 

البته باید توجه داشت آنچه که در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K132 بود و در تیرماه 1399 نسخه نهایی این سدان جدید رونمایی شد که با تغییراتی نسبت به نمونه اول معرفی شده همراه بود.

در حال حاضر ایران خودرو پویش انتخاب نام را برای K132 و K125 آغاز کرده و برنامه دارد تا ابتدا سدان جدیدش را در دهه فجر ۹۹ با نامی ایرانی به بازار معرفی کند.

پلتفرم

این خودرو بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته شده و مبنای آن خودروی پژو 301 است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K132، مشخص است که بخش هایی از بدنه جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو  نیز با پژو 301 مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اعمال شده است.

البته مسئولان ایران خودرو عنوان داشته اند: با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش ها ویژگی های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال می کند. فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوت های میان K132 نهایی با پژو ۳۰۱ خواهد بود. بنابر اعدای ایران خودرو این محصول با داخلی سازی 92 درصدی ساخته خواهد شد.

K132 ایران خودرو

بنابر اخرین اطلاعات دریافتی، ایران خودرو در نظر دارد در مقایسه با نمونه اولیه معرفی شده در جلسه هیات دولت، تغییرات اساسی تری را در ظاهر K132 اعمال کند تا طرح جلو پنجره، چراغ ها و خطوط سپر متفاوت و پخته تر شود.

مشخصات فنی

محصول نهایی این پروژه با موتور EC5 در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد. مشخصات فنی سدان K132 در جدول زیر آمده است.

دنده دستی اتوماتیک
کد محصول 322 323
حجم موتور 1.6 لیتر
گیربکس 5 دنده دستی 6 دنده اتوماتیک
قدرت 110 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در سراعت
استاندارد آلایندگی یورو 6
مصرف ترکیبی 6.7 لیتر 7.15 لیتر
حجم باک 50 لیتر
وزن 1150 کیلوگرم 1190 کیلوگرم
رینگ 15 اینچ فولادی 16 اینچ آلومینیومی
فضای صندوق عقب 640 لیتر

آپشن ها و تجهیزات

بنابر اعلام رسمی شرکت ایران خودرو محصول K132 دارای آپشن ها و تجهیزات رفاهی زیر بر حسب دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد:

دنده دستی اتوماتیک
دوربین دید عقب ندارد دارد
سانروف ندارد دارد
ورود بدون کلید و دکمه روشن/خاموش (keyless) ندارد دارد
سنسور نور و باران ندارد دارد
آینه ها آینه های جانبی برقی آینه های جانبی برقی راهنمادار تاشونده
سنسور دنده عقب دارد
ایزوفیکس
کروز کنترل دارد
سیستم تهویه برقی
فرمان برقی
سایر تجهیزات سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، دکمه های کنترل صوتی روی فرمان MFC، باز کن قفل درب صندوق از داخل خودرو

ایران خودرو K132

قیمت و زمان عرضه

بر اساس آخرین اظهارنظر مسئولان ایران خودرو تولید خودرو k132 در بهمن ماه سال 99 آغاز خواهد شد.

در خصوص قیمت این خودرو نیز با توجه به شرایط پیش فروش اعامی توسط ایران خودرو که مبلغ پیش پرداخت حدود 150 میلیون در نظر گرفته شده است می توان انتظار داشت قیمت نهایی این محصول حدود 300 میلیون تومان خواهد بود.

پیش فروش جدید ایران خودرو اعلام شد + محصول پروژه K132

گالری تصاویر