اخبار خودرو

آیا موج های بعدی گرانی خودرو در راه است؟

علی رغم کم شدن تلاطم در بازار ارز در روزهای اخیر، بازار خودرو مجددا با آشفتگی و افزایش قیمت روبروست. شاید دلیل آن انتظارات موجود برای افزایش قیمت ها باشد که سرمایه گذاران را مجددا به سمت خودرو سوق داده است.

هرچند بازار خودرو این روزها (مانند چندین ماه گذشته) مشتری چندانی ندارد و خرید و فروش زیادی انجام نمی شود، قیمتها همچنان به پیش می تازند و بالا می روند که دلیل آن می تواند انتظارات تورمی بازار باشد. دلیل این انتظار شاید اعلام افزایش قیمت فصلی محصولات توسط خودروسازها باشد.

هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که هر سه ماه یک بار شورای رقابت درخواست افزایش قیمت توسط خودروسازها را بررسی و تایید می کند که این می تواند نشانی از افزایش قیمت های پیش رو باشد.

خودروسازها معتفدند با افزایش قیمت کارخانه تفاوت قیمت محصولات با بازار کم می شود و سودی که به جیب دلالان می رفت می تواند به شرکت های خودروساز برسد و در جهت تولید و صنعت استفاده شود. ولی واقعیت این است که هر بار خودروسازها افزایش قیمت می دهند قیمت های بازار هم افزایش پیدا می کند. در این شرایط خودروسازها و دلالان هر دو سود می برند، در حالی که مصرف کنندگان نهایی بازندگان اصلی هستند.

مهمترین دلیل این شرایط هم کافی نبودن عرضه از سوی کارخانه هاست. در شرایطی که طرح های فروش فوری، پیش فروش و مشارکت در تولید شرکت های ایران خودرو و سایپا پاسخگوی نیاز بازار نیست یک مصرف کننده واقعی همچنان امکان ثبت نام با قیمت های کارخانه ای ندارد و باید راهی بازار دلالان شود و نتیجه چیزی می وشد که شاهد آن هستیم.

بر همین مبناست که قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودرو بازار مرز 90 میلیون را رد کرده است و 206 ایپ 2 از 150 میلیون گذشته است. در حالی که همه می دانیم احتمالا تا سه ماه آینده قیمت کارخانه ای و به طبع آن قیمت بازار باز هم افزایش پیدا خواهد کرد، مردم ناچار هستند به قیمت های بالای فعلی تن بدهند.

برای قیمت های روز خودرو برای امروز سه شنبه 7 مردادماه از این مطلب دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *