چگونگی اعتراض به تخلفات ثبت شده در برگه خلافی خودرو و مراحل انجام آن و همه دانستنیهای مرتبط با جرائم رانندگی در صورت وجود ابهام یا اعتراض، مواردی است که رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت آنها را تشریح کرد.
مرد تا برگه خلافی را از متصدی مرکز پلیس + 10 میگیرد صدایش را بالا میبرد و میگوید: مگر میشود؛ یک میلیون و پانصد هزار تومان جریمه؟!
نگاهش را روی برگه خلافی متمرکز میکند. این بار انگار برق گرفته باشدش؛ رو به متصدی باجه میگوید: خانم. به خدا اشتباهی پرینت گرفتید. من کی توی جاده سبزوار بودم که تخلف تجاوز از سرعت مجاز برایم ثبت شده.
مجدداً برگه را از بالا به پایین نگاه می کندو با عصبانیت ادامه میدهد: شش بار جریمه عبور از چراغ قرمز . مگر میشود. من هیچوقت از چراغ قرمز رد نشدم. این چه وضعی است دیگر…چطور این همه جریمه برایم نوشتهاید؟
متصدی که انگار گوشش از این حرفها پر است با بی حوصلگی رو به مرد میگوید: آقای محترم؛ آرام باشید. دادوبیداد که ندارد. این برگه را بگیرید و پر کنید.همه آن موارد را بنویسید. به اعتراضتان رسیدگی میشود.
خودرو، تصادف ،تخلف، اعمال قانون و جریمه واژههایی است که همه رانندگان کم و بیش با آن سر و کار دارند. ولی مهمتر از همه برگه خلافی خودرو است. همان برگهای که جرائم تخلف رانندگی در آن ثبت شده است و به نوعی کارنامه راننده محسوب میشود.
درست است که چند وقتی است که اعلام پیامکی جرائم به مالک خودرو در دستور کار بوده ولی انگار این مساله همه گیر نیست چرا که بعضی مالکان شماره تلفن همراه خود را در سامانه بروز نکرده یا اختلالات سیستمی مانع از اطلاع از آخرین جریمهها میشود.
همراه داشتن مفاصا حساب خلافی خودرو هنگامی که مالک خودرو برای فروش یا خارج کردن خودروی خود از پارکینگ مراجعه میکند نخستین چیزی که پلیس پس از دریافت سند مالکیت خودرو و کارت خودرو از مالک میخواهد؛ آنجاست که راننده با مراجعه به پلیس + 10 برگه خلافی خودروی خود را دریافت میکند.
در این مواقع است که خیلی از رانندگان و مالکان خودرو با دیدن جرایمی که برای پلاک خودرویشان ثبت شده متعجب شده و بعضاً عنوان میکنند که بعضی از تخلفاتی که برایشان ثبت شده در زمان و مکانی صورت گرفته که آنها در آنجا حضور نداشتهاند.
مشکلات و اعتراضات اینچنینی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ علی نصیرملا رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور تهران بزرگ به گفتوگو بنشینیم تا وی برایمان از چگونگی اعتراض به جرائم رانندگی و روند قانونی آن بگوید؛ بخوانید:
وظیفه مرکز اجراییات پلیس راهور چیست؟ به چه مواردی رسیدگی میکند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: تجزیه و تحلیل عملکرد پلیس راهور در حوزه اعمال قانون و همچنین رسیدگی به اعتراضات رانندگان و پاسخگویی به ابهامات آنان در مورد صورت وضعیت خلافی خودرو بر عهده اداره اجراییات پلیس راهور است.
مراحل و پروسه اعتراض به جرائم رانندگی چگونه است؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اولین اقدام در این مورد گرفتن پرینت صورت وضعیت خلافی خودرو است. شهروندان محترم میتوانند از طریق دفاتر پلیس +10 پرینت خلافی را دریافت و ضمن بررسی تخلفات درج شده، در صورت ابهام یا اعتراض به جریمههای اعمال شده ابتدا فرم درخواست رسیدگی به اعتراض به صورت وضعیت تخلفات رانندگی را در دفتر پلیس+ 10 ثبت کنند.
چقدر طول میکشد که به اعتراض رسیدگی شود؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: فرم اعتراض ثبت شده به طور سیستمی از دفتر پلیس+ 10 به اجراییات پلیس راهور ارسال میشود؛ در آنجا توسط کارشناسان پلیس راهور ظرف چند ساعت بررسیها انجام شده و نتیجه اعلام میشود.
فرد معترض چگونه از نتیجه اعتراض خود آگاه میشود؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: در کمتر از چند ساعت نتیجه به طور سیستمی به همان دفتر پلیس +10 که اعتراض راننده را ثبت و فرستاده، ارسال میشود تا به متقاضی ابلاغ شود؛ اگر متقاضی در محل حضور داشته باشد به صورت شفاهی اطلاع داده میشود و در غیر این صورت با توجه به اینکه شماره تلفن فرد متقاضی، ثبت شده است از طرف دفتر پلیس +10 پیامک ارسال و وی را از نتیجه اعتراضش آگاه میکنند.
اگر راننده معترض از اعتراض خود در پلیس + 10 نتیجهای نگرفت، آیا روند دیگری برای اعتراض دوباره وجود دارد؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اگر معترض از جواب بررسی قانع نشد میتواند به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی در مراکز اجراییات پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام کند؛ در آن مراکز افسران پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان کارشناس واحد و یک نفر قاضی به عنوان رئیس کمیسیون حضور دارند که به اعتراضات رسیدگی میکنند.
بررسی اعتراضات در این مراکز چقدر زمان میبرد؟ آیا به رأی صادر شده در اجراییات هم میتوان اعتراض کرد؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: این موضوع بستگی به تعداد پروندهها دارد. معمولاً این روند 72 ساعت به طول میانجامد. رأی صادر شده در این مراکز برابر ماده 5 رسیدگی به تخلفات قطعی است.
مرکز اجراییات کدام جریمهها را بررسی میکند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اعتراض شهروندان میتواند مربوط به هر نوع جریمه و هر نوع ابلاغی انجام پذیرد. با این وجود چهار مورد تخلف شامل« عدم توجه به فرمان پلیس، عبور از چراغ قرمز،نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی و همچنین تخلفات رانندگی افراد مقصر در تصادفات» که زمینه ساز بروز تصادفات و افزایش شدت خسارات جانی و مالی میشود به طور سختگیرانه تری رسیدگی میشود .
افراد پس از اعلام نتیجه اعتراضشان چقدر زمان دارند تا جرائم رانندگی خود را بپردازند؟ آیا محدوده زمانی خاصی مدنظر است؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت:کسی که به خلافیاش اعتراض داشته و رأی در قبال اعتراضش صادر شده برابر قانون ظرف 20 روز ملزم به پرداخت مبلغ جریمه خود است؛ مادامی که مبلغ جریمه مرتبط با تخلفاتی را که رأی خورده پرداخت نکند به اعتراضات جدیدش رسیدگی نمیشود.
کدام جریمهها دو برابر میشوند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: به استناد ماده 5 قانون رسیدگی تخلفات، در صورتی که قبض جریمهای حداکثر ظرف مدت 60 روز از تاریخ صدور یا ابلاغ آن پرداخت نشود، پس از مدت یاد شده باید دو برابر پرداخت شود. بحث دو برابری مبلغ جریمه در مورد ابلاغ تخلفاتی است که بصورت تسلیمی و الصاقی ابلاغ گردیده است، لذا رانندگان ملزم هستند در صورتی که قبض جریمه را دریافت کرده یا از جریمه صادرشده آگاه شدند حداکثر ظرف 60 روز نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
افرادی که برای شکایت به مرکز اجراییات پلیس راهور مراجعه میکنند باید چه مدارکی به همراه داشته باشند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: مالکین وسایل نقلیه با مراجعه به نزدیکترین واحد رسیدگی و ارائه مدارک مالکیت خودرو و مدارک شناسایی مالک و همچنین پر کردن فرم مربوط به اعتراضات در حداقل زمان ممکن مراحل مربوطه را طی میکنند؛ نتیجه اعتراض هم در اسرع وقت از طریق پرینت مجدد صورت وضعیت خلافی مشخص خواهد شد.
مراکز و محل واحدهای رسیدگی به اعتراضات رانندگی کدامند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: ساعت کار واحدهای رسیدگی برابر ساعات کاری دیگر ادارات دولتی است. در تهران هفت واحد رسیدگی در نظر گرفته شده که شامل واحدهای ذیل است:
1-واحد مستقر در منطقه 3 پلیس راهور فاتب واقع در بزرگراه حقانی مقابل پارک آب و آتش
2-واحد مستقر در منطقه 14 پلیس راهور واقع در خیابان نبرد
3-واحد مستقر در منطقه 16 پلیس راهور واقع در بزرگراه بعثت
4-واحد مستقر در منطقه 21 پلیس راهور واقع در تهرانسر بلوار یاس
5-واحد مستقر در منطقه 22 پلیس راهور واقع در شهرک گلستان
6-واحد مستقر در منطقه 20 پلیس راهور واقع در شهرری
7-واحد مستقر در منطقه 11 پلیس راهور واقع در خیابان قزوین (این واحد جهت خدمت رسانی به جانبازان، ایثارگران وخانواده شهدا در نظر گرفته شده است).
واحد رسیدگی به اعتراضات مستقر در ستاد ترخیص واقع در خیابان زنجان که اخیراً جهت خدمت رسانی به شهروندان در ستاد ترخیص پلیس راهور تهران افتتاح شده است.
اگر شخصی ادعا کند که تخلفی را انجام نداده یا در محل اعلام شده رفت و آمد نداشته است آیا امکان بررسی صحت و سقم این ادعا وجود دارد؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: بله . اگر ثبت تخلف از طریق دوربینهای سطح شهر انجام شده باشد بررسی ادعای راننده امکان پذیر خواهد بود. در صورت اعمال قانون توسط افسران اخطاریه نویس هم مراتب با اخذ اظهارات افسر مربوطه پیگیری خواهد شد.
اگر فردی در حین پرداخت خلافی اشتباه کند و خلافی دیگری را پرداخت کند یا اینکه یک خلافی را به اشتباه دو بار پرداخت کند، برای رسیدگی به کجا باید مراجعه کند؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: مشکلاتی از این دست گاهی برای افراد بوجود میآید.ذکر این نکته ضروری است که شهروندان محترم توجه داشته باشند که اولاً در زمان پرداخت و درج شناسه قبض و شناسه پرداخت حتماً توجه و دقت لازم در وارد کردن ارقام را داشته باشند، ثانیاً رسید مربوطه را پس از پرداخت تا زمانی که از حذف تخلفات از صورت وضعیت خلافی مطمئن نشدهاند نزد خود نگه دارند تا در صورت بروز مشکل و در زمان رسیدگی، رسید پرداخت مورد نیاز در دسترس باشد.
آیا برای رسیدگی به این مورد باید به مرکز خاصی مراجعه کرد؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: شهروندان تهرانی میتوانند جهت رسیدگی به اینگونه موارد به اداره اجراییات پلیس راهور در خیابان آزادی خیابان میمنت مراجعه کنند.
کدام دسته از تخلفات ثبت شده در دوربینها به مرکز اجراییات پلیس راهور ارسال میشود؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: همه تخلفات ثبت شده از طریق دوربینهای ثبت تخلف در سطح شهر به سایت مکانیزه پلیس راهور در اداره اجراییات منتقل و در نهایت پس از بررسی، تأیید و ثبت نهایی توسط همکارانمان در صورت وضعیت خلافی افراد ثبت خواهد شد.
لازم به ذکر است در این سایت دادههای ارسالی از دوربینهای ثبت تخلف به دقت بررسی و در صورت وجود مشکلاتی از قبیل وضوح تصویر، عدم انطباق مشخصات خودرو و … تصویر مربوطه در سامانه راهور تأیید و ثبت نخواهد شد.
مواردی را شاهدیم که برخی افراد پلاک خودرویشان را مخدوش کرده و ارقام و حروف پلاکشان را تغییر میدهند. وضعیت خلافی خودروهایی که شمارهشان توسط رانندگان متخلف برداشته میشود چگونه است؟ پرداخت جرائم ثبت شده برای پلاک این دسته از خودروها چگونه اعمال و اجرا میشود؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: اولاً باید بگویم برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی مخدوش کردن پلاک جرم بوده و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی درصورت مشاهده و مواجهه با خودروهایی که دارای پلاک مخدوش هستند، ضمن اعمال قانون، راننده را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد؛ بر طبق قانون، مجازات مخدوش کردن پلاک، حبس 6 تا یک ساله را در بر دارد.
اما در مورد وضعیت تخلفاتی که راننده متخلف با تغییر ارقام پلاک انجام داده باید گفت که بعضی رانندگان متخلف با تغییر اعداد و ارقام، پلاک خود را تغییر میدهند که خلافی و تخلف خودرویشان برای پلاک جدید ثبت میشود، در این صورت بعد از رو به رو شدن پلیس با این دسته از رانندگان متخلف، این افراد ملزم هستند که خلافی پلاک جدید را پرداخت کرده و صفر کنند.
دسته بندی تخلفات چگونه است؛ آیا بررسی هر تخلف را ماموری جداگانه بررسی را انجام میدهد؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: تخلفات در این سایت بر اساس نوع تخلف و کد تخلف از جمله سرعتهای غیر مجاز، عبور ازچراغ قرمز و … دسته بندی و هرکدام به طور جداگانه به هر یک از همکارانم ارجاع و بررسی لازم انجام میگیرد.
پرداخت جرائم در چه بازده زمانی در حساب مالک نشسته و جرائم صفر شده دیده میشود؟
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور پایتخت: این مورد به سامانههای بانکی بستگی دارد و معمولاً تا 72 ساعت بطول خواهد انجامید. البته این مدت زمان گاها به دلایل مختلف تغییر و کم یا زیاد میشود.