اخبار لاستیک/تایرلاستیک خودرومقالات

لاستیک از تولید تا مصرف – قرار است توزیع سیستمی لاستیک دولتی چگونه باشد؟

بعد از آن که ارز دولتی برای واردات لاستیک قطع شد (از دی‌ماه سال گذشته دولت بنا به ملاحظاتی ارز لاستیک را از گروه ۱ به گروه ۲ یعنی ارز نیمایی انتقال داد) شاهد هرج و مرج در بازار و افزایش نجومی قیمت لاستیک بودیم. برخی شروع به احتکار لاستیک کرده و تایرهایی را که از تولیدکننده با قیمت پایین خرید کرده بودند با قیمت های بالا در بازار به فروش رساندند.

شرکت های تایرسازی اصلی مانند بارز و کویر برای رفع نیاز بازار شروع به فروش از طریق سامانه های آنلاین خود کردند ولی میزان تایر عرضه شده جوابگوی نیاز بازار نبود و فروش اینترنتی هم بعد از مدتی قطع شد.

در این شرایط افرادی که نیاز واقعی به خرید لاستیک دارند قادر به تهیه لاستیک با قیمت مناسب نیستند و مجبور هستند از بازار با قیمت بالا خریداری کنند.

مسئولان برای حل این مشکل تصمیم گرفتند توزیع لاستیک را از طریق مکانیزمی سیستمی انجام داده و بساط بازار سیاه لاستیک را جمع کنند. این کار قرار است از طریق سامانه تجارت وزارت صمت صورت گیرد. پیش از این امکان توزیع لاستیک برای خودروهای سنگین از این طریق ایجاد شده بود و حال قرار است برای خودروهای سواری نیز انجام شود.

 

سامانه تجارت چیست و چطور کار می کند؟

بنابر توافق صورت گرفته میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان لاستیک با وزارت صمت قرار است فروش تایر به صورت اینترنتی و از طریق سامانه تجارت انجام گیرد. بر این اساس، تولیدکنندگان موظف هستند تولید روزانه خود را در این سامانه درج کنند. توزیع کنندگان نیز نیاز خود را ثبت می کنند. سپس حواله ها به صورت سیستم صادر می شود تا لاستیک به دست مصرف کنندگان برسد.

 

این سیستم چه زمانی راه اندازی و اجرا می شود؟

با اجرایی شدن این موضوع از تولیدکننده تا مصرف کننده توزیع لاستیک سیستمی شده و این موضوع در مدیریت بازار و روند توزیع تأثیرات قابل توجهی بگذارد. اما در حال حاضر در ثبت اطلاعات تولیدکنندگان در سامانه تجارت مشکلاتی وجود دارد.

برای مثال کدهای کالا به صورت دقیق در سیستم تعریف نشده است. به عنوان نمونه در رینگ 16 تایرهای سواری و تایرهای وانت وجود که باید در این سامانه هرکدام از این تایرها در بخش سواری و وانت کد خاصی داشته باشند تا در سطح آمارها اشکالاتی به وجود نیاید.

در حال حاضر بر اساس توافقات به عمل آمده قرار است ثبت اطلاعات در سامانه تجارت برای شهریورماه انجام و در مهرماه به صورت دو هفته‌ای صورت گیرد. از آبان ماه نیز قرار است ثبت اطلاعات به صورت روزانه انجام گیرد.

پس از راه اندازی این سیستم مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کرده و پس از راستی آزمایی، درخواست خود را در سامانه ثبت می‌کنند تا سالی یک جفت لاستیک تحویل می‌گیرند.

انتظار می رود از اواخر پاییز امکان خرید لاستیک به این طریق از سامانه تجارت فراهم شود. برای مراجعه به سامانه تجارت اینجا کلیک کنید.

یک دیدگاه

  1. سلام و احترام اینجانب بخاطر اینکه موفق نشدم برای خودرو خودم لاستیک بگیرم ناراحت هستم ان شاءالله در این مسیر کمک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *