Search
Close this search box.

در این مطلب از کافه خودرو آخرین اخبار و اطلاعات (مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت، زمان عرضه و…) مربوط به محصول جدید سایپا با نام شاهین (رهام سابق) را به اطلاع شما می رسانیم.

توجه: این صفحه همواره به روز می شود و حاوی اخرین اطلاعات و اخبار است.

معرفی کلی

خودرو شاهین، خودرویی است که شرکت سایپا جهت هدف گیری مشتریانی که محصول متمایز با محصولات تکراری بازار می خواهند و با چشم داشت به صادرات به کشورهای اروپای شرقی و روسیه در نظر گرفته است. این خودرو از زمان طراحی تا کنون نه تنها با تغییر نام از رهام به شاهین بلکه همزمان با تحریم ها دچار تغییرات بنیادین در قوای محرکه گردیده است و علاقه مندان به خودروهای سدان با سایز متوسط هنوز شاهد ورود این خودرو به بازار نبوده اند. البته شرکت خودروسازی سایپا قبل از انقلاب اسلامی نسل سوم خودروی رامبلر آمریکن را با نام شاهین تولید می نمود که این تشابه اسمی هیچگونه ارتباطی با محصول قدیمی سایپا نداشته زیرا مدت زیادی از تعطیلی کمپانی آمریکایی رامبلر می گذرد.

شاهین در زمینه طراحی یکی از هماهنگترین طراحی های شرکت خودروسازی سایپا در تاریخ این کمپانی است هر چند مقالات زیادی در مورد شباهتهای این خودرو با بیوک اکسل نیز درج گردیده است

پلتفرم

خودرو شاهین بر اساس پروژه  SP100 شرکت سایپا تعریف گردیده است. پروژه مذکور اولین پروژه خودرو ملی شرکت سایپا است که به آن بودجه 10 میلیون دلاری اختصاص یافته است. این خودرو بر اساس پلتفرم تویوتا یاریس مدل سال 2000 شکل گرفته است که یکی از موفقترین شاسی های سگمنت B است.

مشخصات فنی

ابتدا قرار بود شرکت خودروسازی سایپا از موتور مشترک 1650 سی سی خودرو برلیانس H330 جهت این محصول استفاده نماید اما پس از شروع تحریمها و ترک بازار ایران توسط خودروسازان خارجی، سایپا به بهسازی و ارتقاع موتور خودروهای تیبا و ساینا 1500 سی سی 8 سوپاپ و تجهیز آن به توربو شارژ پرداخته و جهت تولید انبوه قرار بر استفاده از این موتور جدید است.

آپشن ها و تجهیزات

شنیده ها حاکی از ارائه شاهین در 2 تیپ برای گیربکس دستی و 4 تیپ برای شاهین اتومات دلالت می کند و در میان شش تیپ مذکور آپشنهای معقولی نیز در نظر گرفته شده است همانند: چهار ترمز دیسکی، سیستم ضد قفل ترمز و سیستم کنترل پایداری، سیستم کمک حرکت در سربالایی (فقط نمونه کراس اوور)، سیستم کنترل باد لاستیکها، کرو کنترل (تیپ لوکس و سوپر لوکس)، 6 ایربگ (تیپ های لوکس و سوپر لوکس)، آینه های جانیب تاشو برقی( تیپ های لوکس و سوپر لوکس)، دی لایت، Key less، استارت دکمه ای، دیسپلی های 7 و 10 اینچ با توجه به تیپ های مختلف، صندلی برقی ( فقط تیپ سوپر لوکس)، سقف دو رنگ (فقط برای تیپ کراس اوور)، صندلی های چرمی (فقط برای تیپ سوپر لوکس) و…

قیمت و زمان عرضه

با توجه به آغاز پیش فروش شرکت سایپا در روز یکشنبه 18 خردادماه 99 که مبلغ پیش پرداخت علی الحساب برای این خودرو 80 میلیون تومان در نظر گرفته شد، حال به نظر می رسد قیمت نهایی این خودرو حدود 160 میلیون تومان برای مدل دنده دستی خواهد بود. برای مدل اتوماتیک نیز می توان قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان را انتظار داشت.

با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو در کشور و عدم دسترسی مصرف کننده نهایی به محصولات روز دنیا، امید است تولید کنندگان داخلی با سنجش صحیح نیاز بازار و مشتریان و دید بلند مدت جهت بالا بردن رضایت مشتریان نسبت به عرضه خودروهای ایمن و بر اساس تکنولوژی روز و با قیمت معقول بیش از پیش اقدام نمایند.

ویدئو

گالری تصاویر