مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از بازگشت بیش از ۶۰۰۰ خودرو غیرفعال به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با حضور در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از تاکسی متر در تاکسیهای پایتخت اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از تاکسیهای پایتخت از تاکسی متر استفاده نمیکنند به جهت رفع این مشکل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به دنبال هوشمندسازی بستر خدمات رسانی از سوی تاکسیها را دنبال میکند.
وی افزود: در تهران ۸۰ هزار تاکسی داریم و نزدیک به سه و نیم میلیون سفر در روز توسط تاکسی پایتخت انجام میشود که سهم ۱۸ درصدی و جابجایی مسافر و خدمات حمل و نقل از سوی رانندگان تاکسی صورت میپذیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: در سالهای اخیر نظارت بر عملکرد تاکسیهای پایتخت به صورت سنتی و میدانی انجام میشد، با توجه به تعداد بالای تاکسیهای پایتخت رصد سنتی و با روشهای قدیمی در سطح شهر امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: بنا به تدابیر شهردار محترم تهران، در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران موضوع هوشمندسازی به صورت جدی پیگیری شده و نظارت بر تاکسیهای پایتخت نیز شامل هوشمندسازی خواهند شد. در همین زمینه سامانه طراحی شد به نام شهرزاد و تاکسیهای خطی ظرف چند هفته آینده در این سامانه ثبت میشوند.
مالکی ادامه داد: این سامانه مشابه تاکسیهای اینترنتی فعالیت خواهد کرد با این تفاوت که ابتدا در گام اول تاکسیهای خطی در این سامانه فعالیت خواهند کرد و سپس تاکسیهای گردشی در این سامانه ثبت خواهند شد با این تفاوت که تاکسی vls فعالیت خواهند کرد که به صورت سیستم هوشمند و نظارت بر خط عمل خواهد کرد.
وی در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد: در این سامانه هم مسافر و همچنین مدیریت شهری بر عملکرد تاکسیهای پایتخت نظارت خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران گفت: یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این است که پرداخت کرایه به صورت آنلاین صورت میگیرد و مسافر میتواند با اسکن بارکد مخصوص مبلغ کرایه را پرداخت کند.
وی ادامه داد: همچنین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی این شهر تهران به دنبال ارائه خدمات شاتل تاکسی است که نزدیک به ۲۵۰ دستگاه ون در طرح شاتل تاکسی به شهروندان پایتخت خدمات ارائه خواهند داد.
وی افزود: در این طرح مبدا و مقصد مشخص است اما به این معنا نیست که مسافر حتماً باید از مبدا سواره خودرو ون تاکسی شود، به صورتی که مسافر میتواند از روز قبل مسیر خود را مشخص کند و در طول مسیر از خدمات شاتل تاکسی استفاده کرده و صندلی خود را رزرو کند و پرداخت به صورت آنلاین صورت میپذیرد.
مالکی گفت: در خدمات شاتل تاکسی مسافر میتواند کرایه را به صورت اشتراکی پرداخت کند در این حالت قیمت بهای کرایه تقریباً کاهش مییابد؛ در حال حاضر این طرح به صورت محدود اجرا شده و در آینده افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به ارائه خدمات به رانندگان تاکسی گفت: سعی داریم که بسیاری از خدمات ارائه شده به رانندگان تاکسی را به صورت هوشمند و در قالب سامانه سیما تاکسی دنبال کنیم.
مالکی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا در روزهایی که بارندگی در تهران رخ میدهد تعداد کمی از تاکسیها هستیم و آیا تاکسیها میتوانند در این روز خدمات ندهند؟ گفت: تمامی تاکسیها از خدماتی استفاده خواهند کرد که دولت در اختیار آنها قرار میدهد. لذا رانندگان تاکسی باید در همه مواقع به شهروندان پایتخت خدمات دهند در همین زمینه اگر شهروندان تخلفی دیدند میتوانند به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند اما نظارت کامل زمانی رخ میدهد که بستر هوشمند سازی صورت بپذیرد.
وی همچنین در مورد میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی تهران گفت: نیمی از تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی به صورت جدی در ناوگان تاکسیرانی پایتخت دنبال شود، معیار فرسودگی به سه صورت فنی، آلایندگی، ایمنی سنجیده میشود و متأسفانه تعداد زیادی از خودروهای تاکسی در پایتخت فرسوده محسوب میشود به این دلیل که نمیتوانند تستهای معاینه فنی را به صورت کامل پشت سر بگذارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر مدیریت شهری ۸ هزار خودرو نوسازی شدند همچنین فقط ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در سال جاری شامل نوسازی شدهاند.
وی همچنین گفت: در چند ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی غیر فعال در پایتخت داشتیم، بنا به مطالبهگری و دغدغه تاکسیرانان عزیز و زحمتکشی که در حال حاضر در سطح شهر تهران در حال خدمات رسانی هستند و در واقع از حقوق
یکسان استفاده میکنند پیگیری ویژهای داشتیم که خودروهای غیر فعال شناسایی شوند و پس از پیگیریهایی صورت گرفته بیش از ۶ هزار دستگاه تاکسی به عرصه خدمت رسانی به شهروندان تهرانی بازگشتند.
مالکی ادامه داد: همچنین بازنگری خطوط توسط سازمان تاکسیرانی شهر تهران صورت گرفت.