اولین پیشرانه ،موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی EC5 است که قدرتی برابر با 110 تا 114 اسب بخار را در کنار 150 الی 156 نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. مصرف سوخت بهینه 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر برای این موتور عنوان شده که از آلایندگی یورو 5 بهره میبرد.
در آخرین ماههای سال 98 مدیران ایران خودرو و سایپا بعضی از محصولات جدیدشان را در حاشیه نشست دولت به نمایش گذاشتند. این محصولات که بعضی از آنها بر مبنای پلت فرمهای جدید طراحی شده بود کنجاوی بعضی از مخاطبان خودرویی را برانگیخت که در این مطلب نگاهی داریم به یکی از این محصولات که با کد K132 معرفی شده است.
پروژه جدید ایران خودرو برای داشتن یک خودروی سدان جدید فعلاً K132 نام دارد و هنوز اسمی برای آن اعلام نشده است.
این خودرو بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته شده و الگوی اصلی آن بر مبنای خودروی پژو 301 است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K132، معلوم است که بخشهایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو 301 مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اتخاذ شده است.
این خودرو در بخش موتور و بر اساس گمانه زنیها (با توجه به اینکه خودرو تا زمان تولید انبوه امکان تغییر در برخی از قطعات را دارد) با دو موتور راهی بازار خواهد شد.
اولین پیشرانه ،موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی EC5 است که قدرتی برابر با 110 تا 114 اسب بخار را در کنار 150 الی 156 نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. مصرف سوخت بهینه 6.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر برای این موتور عنوان شده که از آلایندگی یورو 5 بهره میبرد.
پیشرانه دوم موتور 1.7 لیتری توربو TC7 قدرتی برابر با 150 اسب بخار در کنار گشتاور 215 نیوتن متری را در اختیار راننده قرار میدهد.
در همین راستا کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرودر کنفرانس خبری که در اسفندماه 98 در زمینه معرفی بعضی از دستاوردهای این شرکت برگزار کرده بود در جمع خبرنگاران در خصوص خودروی K132 و تجهیزات و امکانات آن گفت: آنچه که در حاشیه جلسه هیئت دولت به مردم و مقامات معرفی شد، نمونه اولیه K132 بوده و هنوز نسخه نهایی این سدان جدید رونمایی نشده است.
وی ادامه داد: قطعاً برای قضاوت بهتر عموم افراد باید منتظر رونمایی از نسخه نهایی K132 باشیم. چون با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو 301 فیس لیفت ندارد و در اکثر بخشها ویژگیهای متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال میکند.
فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوتهای بین K132 نهایی با پژو 301 خواهد بود.
با توجه به اظهارات این مقام ایران خودرو به نظر میرسد که این خودرو در زمینه آپشن و تجهیزات در حال نهایی شدن است اما با توجه به زیرساختهای ایجاد شده نسخه نهایی K132 با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه میشود و امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلیهای جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.
آخرین اظهار نظر در خصوص زمان عرضه این خودرو به بازار هم از طرف وزیر صمت اعلام شد . رحمان در حاشیه جلسه دولت و که با نمایش خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا همراه بود در مورد زمان عرضه این خودروها گفت: با توجه به آماده بودن فرایند تولید انبوه خودروها، از نظر قانونی ایران خودرو و سایپا میتوانند تا ثبت نام و پیش فروش K132 و خانواده رهام و SP100 کراس اوور را آغاز کنند.
وی ادامه داد: این 4 خودرویی که امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت معرفی شدند، در سال 1399 به دست مشتریان میرسند و در آینده نزدیک چند خودروی دیگر برای عرضه در پایان سال آینده و سال 1400 به مردم معرفی خواهند شد.