کاهش چسبندگی و کنترل خودرو
لاستیکهای فرسوده نمیتوانند مانند لاستیکهای نو چسبندگی کافی با سطح جاده ایجاد کنند. این موضوع به ویژه در جادههای لغزنده، مانند سطح خیس یا برفی، به شدت خطرناک میشود و باعث کاهش کنترل خودرو و احتمال سر خوردن و ایجاد تصادف میشود. همچنین، در پیچهای تند، لاستیکهای فرسوده نمیتوانند به خوبی از انحراف خودرو جلوگیری کنند، که این موضوع ممکن است به خروج خودرو از جاده یا واژگونی منجر شود.
افزایش مسافت ترمزگیری
یکی دیگر از خطرات لاستیکهای فرسوده، افزایش مسافت ترمزگیری است. لاستیکهای نو با ایجاد اصطکاک کافی باعث میشوند که خودرو در مسافت کوتاهتری متوقف شود، اما لاستیکهای فرسوده این قابلیت را ندارند. این مسئله به ویژه در مواقع اضطراری، هنگامی که نیاز به توقف سریع خودرو است، میتواند خطرات جدی برای راننده و سرنشینان ایجاد کند. مسافت ترمزگیری طولانیتر به این معنی است که حتی در سرعتهای پایین هم احتمال برخورد با موانع یا وسایل نقلیه دیگر افزایش مییابد.
فرسودگی سیستم تعلیق و فرمان
لاستیکهای فرسوده باعث میشوند که شوکها و ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده به طور مستقیم به سیستم تعلیق و فرمان خودرو منتقل شود. این انتقال مستقیم ضربات به سیستم تعلیق، به مرور زمان باعث فرسایش قطعات تعلیق و فرمان میشود و نیاز به تعمیر و تعویض آنها را افزایش میدهد. همچنین، رانندگی با لاستیکهای فرسوده باعث میشود که فرمان خودرو با دقت کمتری عمل کند و راننده نتواند به خوبی کنترل لازم را داشته باشد.