پسوند “GT” شاید یکی از اصطلاح های خودرویی است که در جایی که نباید، بیش از حد استفاده شده است. GT به معنای Grand Tourer (یا ایتالیایی اش Gran Turismo) است و به خودرویی اشاره دارد که برای رانندگی پرسرعت و در مسیر طولانی طراحی و ساخته شده است.
خودروهای GT معمولا باید هم پرقدرت و هم رده بالا باشند. برای همین معمولا با کوپه هایی طرف هستیم که نسخه ای از یک خودرو سدان هستند. با نگاه اولیه به MG GT متوجه می شویم هیچ یک از این موارد در خصوص این خودرو صدق نمی کند. شاید برای همین هم باشد که در خود چین این خودرو با نام MG 5 عرضه می شود و خبری از پسوند GT نیست. اما ناامید نشوید. وقتی که برای این مطلب میگذارید هدر نمی رود. چون در پایان متوجه خواهید شد که ام جی GT حرفهایی هم برای گفتن دارد.
با برچسب قیمتی 1,980,000,000 که فرداموتورز برای این خودرو تعیین کرده، میتوان آن را در کنار آریزو 6 جی تی (بله یک GT دیگر) و یا نسخه بالاتر آن یعنی آریزو 8 مدیران خودرو قرار داد.
طراحی ظاهری
با نگاهی به ظاهر ام جی GT از همان ابتدا باید سری به نشانه تایید تکان داد. چشم نواز؛ واژه ای که به درستی حق مطلب را در مورد ظاهر بیرونی این خودرو ادا می کند و بدون اغراق و راحت در وصف نمای این خودرو از آن استفاده می کنیم. در واقع، ستون C کاملا کشیده، نمایی متناسب و ترکیبی ایده آل ایجاد کرده که دوست دارید کمی بیشتر به آن نگاه کنید.
زبان طراحی جدید خانواده MG در این خودرو به خوبی نمایان بوده و چراغهای LED در دو طرف جلوپنجره ای که طرح آن شاید تداعی کننده شعله های آتش باشد باعث میشود حین رانندگی در خیابان چند نفری سرشان را به سمت شما برگردانند تا شما هم، اگر جاذبه خودرو اجازه دهد، با گوشه چشم نگاهی به بیرون کرده و پاسخ دهید.
پس در طراحی بیرونی، باید نمره کامل را داد. اما اگر بخواهیم سختگیری کنیم، باید گفت نمای پشت خودرو به اندازه جلوی آن هنرمندانه نبوده و معمولی تر به نظر می رسد.
طراحی داخلی
حال که تحت تاثیر نمای بیرونی قرار گرفته ایم با لبخندی رضایت آمیز در خودرو را باز میکنیم و اینجا هم در نگاه اول ناامید نمی شویم. MG GT در نمای داخلی هم، به اندازه کافی جذاب به نظر میرسد. داشبورد این خودرو بلافاصله شور و حال جوانی و حس و حال اسپرت شما را تحریک میکند.
اینجا راننده در مرکز توجه قرار داشته و همه چیز طوری طراحی شده که دقیقا همین حس را تجربه کنید. برای همین است که نمایشگر 10 اینچی وسط داشبورد هم کمی به سمت راننده متمایل شده، مبادا جور دیگری فکر کنید. نمایشگر 7 اینچی پشت فرمان هم از میان فرمان دی کات (D-cut) با دوخت قرمز، در اختیار شماست تا حس اسپرت بودن شما بیشتر تقویت شود.
ارتفاع کم در قسمت پایین شیشه جلو و ستون A نسبتا نازک در این خودرو باعث می شود شما در حین رانندگی دید رو جلو بسیار خوبی داشته باشید. بنابراین می توانید ارتفاع صندلی را هم کمی پایین ببرید و حس رانندگی اسپرت تری را تجربه کنید. البته توجه داشته باشید که تنظیم ارتفاع فرمان چندان با شما یاری نمیکند و ممکن است خیلی راحت نباشید. دید عقب خودرو هم همانطور که حدس میزنید به دلیل کوچک بودن شیشه عقب چندان خوشایند نیست.
کیفیت متریال
قبلا هم گفتیم این خودرویی است که راننده را در مرکز توجه گذاشته و همه چیز برای راحتی اوست. این موضوع حتی در انتخاب متریال داخلی هم کاملا مشهود است. هر چیزی که در تماس مستقیم با راننده قرار دارد، از فرمان و شیفتر تعویض دنده گرفته تا صندلی ها و دکمه ها، همگی به اندازه کافی با کیفیت و محکم به نظر میرسند.
اما تقریبا هر جای دیگری در داخل کابین را که لمس کنید حس متفاوتی خواهید داشت، انگار همه چیز خشک و پلاستیکی است. این موضوع توی ذوق میزند و واقعا حیف است، چون کافی است به تریم آلومینیومی و جزئیات به کار رفته در دریچه های تهویه و داشبورد این خودرو دقت کنید تا مشخص شود به طور کلی دقت و وسواس زیادی در طراحی این خودرو صرف شده است.
نمایشگر مرکزی
شاید کیفیت پایین بعضی متریال داخلی این ماشین شما را اذیت کند، اما وقتی به بزرگترین نقطه ضعف این خودرو میرسیم، مشکلات قبلی را فراموش می کنید: نمایشگر مرکزی خودرو.
شاید طراحان خودرو تلاش کرده اند همه چیز داخل خودرو ساده و مینیمالیستی باشد. اما نمایشگر 10 اینچی این ماشین می تواند باعث شود زبان شما به ناسزا باز شود.
نمایشگر مرکزی خودرو همه چیز را کنترل میکند، از تهویه گرفته تا مالتی مدیا و تنظیمات خودرو. البته این به خودی خود چیز بدی نیست، به شرط آن که با یک صفحه نمایش فرز و سریع طرف باشیم که در لحظه به لمس انگشتان ما جواب دهد. اما متاسفانه اینطور نیست و با هر لمس، حدود نیم ثانیه باید منتظر اجرای فرمان باشید.
حتی دکمه های فیزیکی به کاررفته در زیر نمایشگر هم کمکی به این شرایط نمی کنند، چون باید اینقدر با تامل و ممتد فشار داده شوند که شما را کلافه می کند. باز هم باید گفت “حیف”، چون خود نمایشگر بسیار با کیفیت و از تراکم پیکسلی خیلی خوبی برخودار است که در این رده قیمتی خیلی خوب است.
این نکته را هم فراموش نکنیم که طرح شفاف صفحه نمایشگر و قرارگیری آن متمایل به راننده باعث می شود کاربری چندانی برای سرنشین کناری نداشته باشد.
فضای داخلی
به طور کلی باید گفت فضای داخلی این خودرو مناسب و برای مشتریان ایرانی متناسب است. سرنشینان جلو فضای زیادی برای سر، شانه و پاها در اختیار دارند، اما همانطور که حدس می زنید فضای سر در صندلیهای ردیف عقب برای همه مناسب نیست. با دو سرنشین در عقب اوضاع آنقدرها وخیم نیست، اما برای نفر سوم در وسط، اصلا فکرش را هم نکنید.
در مورد فضای بار عقب خودرو هم باید گفت صندوق عقب فضای خوبی در اختیار شما میگذارد، هرچند کمی شکل طراحی صندوق فضای آن را شبیه غار کرده است.
رانندگی با ام جی GT
خروجی یک موتور 1.5 لیتری توربو با 173 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور متصل به یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه در یک سدان کامپکت،به قدری جذاب هست که بتوان از لفظ “اسپرت” برای MG GT استفاده کرد. کافی است برای 8.5 ثانیه پای راست خود را روی پدال گاز فشرده نگه دارید تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسید، البته نمیدانیم چرا ولی وقتی پشت فرمان هستید حس میکنید زمان سریعتر می گذرد. شاید بخاطر حال و هوای اسپرت این خودرو است.
مصرف سوخت 5.9 لیتر در 100 کیلومتر درج شده در کاتالوگ این خودرو هم عدد بسیار خوبی است که باید دید در عمل هم همینطور است یا خیر.
در MG GT از رینگ های 17 اینچی استفاده شده و حالات مختلف رانندگی نظیر Urban (شهری)، Comfort (آسودگی) و Sport (پرشتاب) هم قابل انتخاب است، هرچند خیلی هم نیازی به این گزینه ها ندارید چون با انتخاب آنهای تغییر خاصی احساس نمی کنید.
باید توجه داشته باشید که در خیابانهای پر چاله چوله و دست انداز نمیتوانید به اندازه کافی از رانندگی با ام جی جی تی لذت ببرید، چون تکانه ها مستقیم به داخل کابین منتقل می شود. در سر پیچ ها هم میتوانید انتظار معقولی از تعادل این خودرو داشته باشید، به شرطی که خیلی جوگیر نشوید.
تجهیزات ایمنی
در بخش ایمنی، MG GT در اصل چیزی کم ندارد اما در نسخه وارداتی به ایران برخی از رادارهای موجود در سایر بازارها (نظیر هشدار برخورد از جلو، هشدار حرکت بین خطوط، ) وجود ندارد. بنابر این، غیر از 6 ایربگ، سیستم کنترل پایدار و دوربین 360 درجه گزینه های بیشتری در دسترس نیست.
نتیجه کلی
همانطور که در ابتدا گفتیم پسوند GT برای این خودرو اغراق آمیز است، اما جدا از این نامگذاری اشتباه، با سدان کامپکتی روبرو هستیم که ارزش خرید بالایی داشته و عملکرد و تجربه رانندگی بسیار خوبی به شما می دهد. اگر فعلا قصدی برای تشکیل خانواده ندارید و دنبال یک ماشین برای لذت جوانی هستید، ام جی GT برای شماست.