Search
Close this search box.

همه چیز در مورد گارانتی و سرویس اولیه و دوره ای خودرو ریرا

در این مطلب شرایط و جدول سرویس اولیه و سرویس های دوره ای ماشین ری را ایران خودرو همراه با جزئیات نگهداری و گارانتی اولیه این ماشین شرح داده شده است.

 

1. طول دوره و شرایط گارانتی خودرو ریرا ایران خودرو چیست؟

گارانتی پایه و رنگ و بدنه خودرو ری را به مدت 3 سال (36 ماه) یا مسافت 60 هزار کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) به شرط انجام به موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس های ادواری شرکت ایران خودرو در برابر هر گونه ایراد ناشی از نقص در کیفیت قطعات و فرایند مونتاژ تحت گارانتی می باشد.

 

1-2 گارانتی کیسه هوا

مطابق با قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو عملکرد صحیح کیسه هوا در دوران تعهد بر عهده عرضه کننده خودرو میباشد.

 

1-3 گارانتی سیستم صوتی و مالتی مدیا

دوره گارانتی سیستم صوتی و مالتی مدیا مطابق گارانتی پایه خودرو میباشد.

 

1-4 گارانتی های خاص

ردیف شرح مدت زمان کیلومتر
۱ گارانتی تایر ۳ سال 60000
۲ گارانتی باتری ۱۸ ماه 30000
۳ گارانتی گاز کولر ۱ سال 20000

1-5 گارانتی قطعات مصرفی خودرو ریرا به چه صورت می باشد؟

قطعات مصرفی به قطعاتی اطلاق می شود که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر بوده و به صورت عادی پس از گذشت مدتی محدود یا مقدار کارکرد مشخص مستهلک شده و باید تعویض شوند.

گارانتی قطعات مصرفی به شرح جدول زیر می باشد:

گارانتی قطعات مصرفی
شرح ماه کیلومتر توضیحات
1 صفحه کلاچ 18 30 هزار هر کدام زودتر فرا برسد
2 تسمه تایم، تسمه دینام، کربن کنیستر، کاتالیست و سنسور اکسیژن دوم 36 60 هزار
3 لنت ترمز جلو و عقب، لامپ ها، شمع موتور، تیغه برف پاک کن 15 هزار کیلومتر
4 روغن ها نظیر روغن موتور، گیربکس، ترمز گارانتی ندارد
5 مایعات نظیر ضدیخ، مایع شیشه شور
6 فیلترها نظیر فیلتر بنزین، فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر اتاق

نکات مربوط به گارانتی

نکته 1: هنگام مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو برای دریافت خدمات گارانتی و وارانتی همراه داشتن ایکو کارت (کارات گارانتی) الزامی می باشد.

نکته 2: خدمات گارانتی منوط به انجام سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس های دوره ای در طول زمان و مسافت ذکر شده در پایین می باشد.

نکته 3: کلیه نمایندگی ها در هر شهر و منطقه ای موظف به پذیرش خودرو شما هستند و واحد پذیرش نمایندگی موظف است هزینه تقریبی خدمات و زمان تحویل خودرو را به شما مالک خودرو اعلام کند.

نکته 4: کلیه قطعات تعویض شده در تعمیراتی که به هزینه گارانتی انجام شده باشد، حداکثر تا پایان دوره گارانتی تحت پوشش گارانتی خواهد بود. همچنین داغی کلیه قطعات تعویض شده متعلق به ایران خودرو بوده و به مشتری تحویل داده نمی شود.

نکته 5: در صورتی که قطعه مصرفی دارای ایراد کیفی باشد یا خرابی یک قطعه دیگر باعث ایراد در قطعه مصرفی شود، قطعه مصرفی نیز مشمول گارانتی می گردد.

 

 

گارانتی خودرو ری را (ریرا) شامل چه مواردی نمی شود؟

موارد زیر که عمدتا ناشی از نگهداری نامناسب خودرو توسط مالک است خارج از تعهدات گارانتی شرکت ایران خودرو برای خودرو ری را می باشد:

  1. خسارت ناشی از عوامل خارج از کنترل شرکت ایران خودرو
    • خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
    • هرگونه تغییر در خودرو و تقویت آن و یا حذف و جایگزین کردن قطعات دیگر
    • خرابی ناشی از حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی و غیره
    • استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و ….
    • فشار آوردن بیش از حد به خودرو و تحمیل بار بیش از حد یا تردد در مسیرهای نامناسب
    • خسارات ناشی از تعمیرات نانماسب در تعمیرگاه های غیرمجاز یا نصب قطعات غیر اصل
    • هر گونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو و ئزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری
    • هرگونه اتش سوزی در خودرو به دلیل سهل انگاری یا استفاده از قطعات غیر اصلی
    • عدم انجام سرویس های دوره ای و نگهداری و مراقبت از خودرو
    • استهلاک عادی قطعات (نظیر سایش تیغه برف پاک کن)
    • صدمات ناشی از برخورد سنگ و ماسه، فضله پرندگان، شیره درختان و… به بدنه خودرو
    • خرابی باتری به دلیل عدم استفاده از خودرو بیش از یک ماه (در صورت عدم استفاده بیش از یک ماه، سرباتری ها باید جدا شود)
    • پوسیدگی لاستیک خودرو و سایر قطعات به دلیل توقف طولانی مدت خودرو
    • ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب
    • خط افتادن شیشه جلو به دلیل خرابی برف پاک کن
    • خسارات عمدی، نظیر سرقت
  2. خسارات ناشی از تعمیرات نامناسب و استفاده از سوخت و روغن نامناسب
    • هرگونه ایراد ناشی از استفاده از روغن، مایعات، فیلترهای روغن، سوخت نامناسب و یا غیراستاندارد
    • خسارات جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث به دلیل تعویض قطعات یا دریافت خدمات خارج از شبکه مجاز ایران خودرو
    • زنگ زدگی قطعات داخل موتور و رادیاتور به دلیل عدم استفاده از ضد یخ (استفاده از ضد یخ باید در تمامی فصول انجام گیرد)
    • عیوب ناشی از عدم انجام سرویس های دوره ای توسط مشتری در نمایندگی های مجاز ایران خودرو
  3. خسارات ناشی از استهلاک عادی
    • استهلاک طبیعی خودرو، فرسودگی، رنگ پریدگی
    • هزینه ناشی از تعویض قطعات مصرفی
  4. خسارات ناشی از عدم انجام سرویس دوره ای
    • عیوبی که به تشخیص کارشناس فنی نمایندگی، ناشی از عدم انجام به موقع سرویس های دوره ای باشد مشمول گارانتی نخواهد بود.

چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو ریرا می شود؟

در شرایط زیر گارانتی خودرو ابطال و نمایندگی ها از ارائه خدمات گارانتی خوددداری خواهند کرد:

  1. مخدوش یا مفقود شدن پلاک خودرو
  2. دستکاری در کیلومترشمار و تغییر مقدار کارکرد خودرو
    • در صورتی که کیلومتر شمار خودرو بدون دخالت مشتری از کار بیفتد، مشتری باید در اولین فرصت به نمایندگی مجاز مراجعه نماید.
  3. در صورت تعویض قطعات و جایگزینی آن با قطعات غیراستاندارد یا متفرقه در تعمیرگاه های غیرمجاز، چنانچه همان قطعه و یا سایر قطعات مرتبط با آن معیوب شود، قطعه مذکور و سایر قطعات مرتبط با آن از پوشش گارانتی خارج خواهد شد.
  4. قسمت های تغییریافته بر روی خودرو توسط هنرکده ها، اموزشگاه های رانندگی، تعمیرگاه ها و سایز مراکز خدمات متفرقه، از گارانتی خارج خواهد شد.
  5. تعویض اتاق خودرو به هر دلیلی
  6. تغییر در کاربری تعریف شده خودرو و تبدیل آن به خودرو مسابقه، کار و غیره

توصیه های نگهداری و ایمنی خودرو

  • در صورتی که خودرو به هر دلیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد ضروری است حداقل هر ۶ روز به مدت ۱ ساعت خودرو روشن و درجا کار کند این عمل موجب جلوگیری از تخلیه کامل باتری میگردد
    تنظیم فشار باد لاستیک بطور مرتب موجب جلوگیری از فرسایش زود هنگام لاستیکها و کاهش مصرف سوخت می گردد.
  • رعایت احتیاط در عبور از دست اندازها موجب افزایش عمر و دوام قطعات جلوبندی و کمک فنرها می گردد.
  • کنترل هفتگی سطح مایع خنک کننده و روغن موتور در زمان خنک بودن موجب حصول اطمینان از عدم بروز عیوب احتمالی خواهد شد.
  • از تنظیم بودن نور چراغهای جلو در زمان رانندگی در شب جهت رؤیت موانع و دست اندازهای موجود در جاده و عکس العمل سریع در برابر موانع احتمالی اطمینان حاصل نمائید. – هنگام پارک خودرو مراقب باشید که چرخهای جلو و یا عقب خودرو با موانع و یا جداول کنار خیابان برخورد نکنند در صورت شدید بودن برخورد احتمال تاب برداشتن رینگ چرخها زیاد است.
  • در سرازیریها از خاموش کردن خودرو اجتناب نمائید این کار موجب عمل نکردن بوستر ترمز شده و نیروی ترمز برای توقف خودرو کافی نخواهد بود. – نمایندگیهای مجاز ایران خودرو مطمئن ترین مکان برای ارایه سرویسهای مربوط به تعویض روغن و کنترلهای مربوطه میباشند.
  • قطعات یدکی مورد نیاز خودرو را از نمایندگیهای مجاز یا فروشگاههای مجاز ایران خودرو (ایساکو) تهیه نمائید کیفیت این قطعات مورد تأیید ایران خودرو میباشد. از به حرکت درآوردن خودرو با شتاب اولیه بسیار بالا take off که باعث صدمه زدن به قطعاتی مانند کلاچ موتور گیربکس پلوس …. میگردد، خودداری کنید.
  • تعویض دنده ها را در دور موتور مناسب انجام دهید.
  • از دستکاری تغییر و یا حذف قطعات سیستم آلاینده خودداری نمایید
  • از روغنهای موتور گیربکس ترمز استاندارد و مورد تأیید شرکت ایران خودرو استفاده نمایید.
  • از اضافه کردن مواد افزودنی غیراستاندارد به سوخت خودرو خودداری شود.
  • برای روشن کردن خودرو اقدام به هل دادن خودرو ننمائید.
  • از کنجکاوی ،نمودن جدا کردن کانکتورها فیوزها و باز و بست قطعات توسط افراد غیر متخصص خودداری نمایید
  • در نقاطی که عناصر و مواد قابل اشتعال چمن) ،خشک برگ خشک و …) ممکن است با سیستم اگزوز تماس پیدا کند پارک نکنید و در هنگامی که در این مناطق متوقف شده اید موتور را روشن نگذارید؛ خطر آتش سوزی وجود دارد.

سرویس اولیه ایران خودرو چیست؟

مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو حداکثر 5 ماه پس از تحویل خودرو و حداقل پیمایش 1000 کیلومتر جهت انجام سرویس اولیه الزامی می باشد.

جدول سرویس های دوره ای خودرو ریرا

بنابر توصیه ایران خودرو، شما مالک خودرو ریرا باید پس از هر بار پیمایش مسافت 10 هزار کیلومتر برای انجام سرویس های دوره ای به یکی از نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه نمایید. مراجعه تا کیلومتر 60 هزار اجباری است و در صورت عدم مراجعه، گارانتی خودرو شما لغو می شود.

پس از کیلومتر 60 هزار که گارانتی خودرو به صورت خودکار خاتمه می یابد دیگر اجباری برای مراجعه به نمایندگی های رسمی ایران خودرو نیست، ولی توصیه ما این است که همچنان خودرو خود را مطابق جدول زیر برای بازدید و کنترل به نمایندگی ها ببرید.

جدول سرویس های دوره ای خودرو ریرا

 

نکات مهم:

  • انجام سرویس های دوره ای هر 10000 کیلومتر الزامی می باشد.
  • عمر مفید قطعات کیسه هوا (ایربگ) خودرو 15 سال بعد از نصب بر روی ماشین است. پس از اتمام این مدت برای تعویض به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کنید
  • سطح کیفی روغن موتور مجاز برای موتور TU معادل API 10W40 SL می باشد.
  • میزان مصرف روغن (کم کردن روغن موتور) حداکثر 0.3 لیتر در هر 1000 کیلومتر می باشد.
  • روش بازبینی سطح روغن موتور: خودرو را در سطح صاف قرار دهید، موتور را روشن کنید تا گرم شود. سپس موتور را خاموش کنید و بعد از 5 دقیقه سطح روغن را اندازه بگیرید.
  • افزودن هرگونه مکمل به روغن موتور مجاز نمی باشد.
  • در زمان تعویض، مایع سیستم خنک کننده باید به صورت کامل تخلیه شده و هواگیری مدار خنک کننده انجام گیرد.
  • در شرایط سخت مانند توقف های کوتاه و مکرر، ترافیک سنگین شهری، حرکت با دنده سنگین به مدت طولانی با دورهای بالا، اختلاف دمایی بیش از 45 درجه، استفاده از سوخت نامناسب، افزایش ناگهانی شتاب موتور (takeoff)، کاهش ناگهانی شتاب خودرو (دنده معکوس)، تعویض دنده در دور بالا و … لازم است انجام سرویس های دوره ای به ویژه روغن موتور و فیلتر، روغن گیربکس، تسمه تاریم و تسمه آلترناتور در کارکرد و زمان کمتر از مقدار توضیه شده در حدول سروس های دوره ای انجام گیرد.
  • از روغن موتوری که بیش از 3 سال از تاریخ تولید آن گذشته استفاده نکنید.
  • در زمان تعویض روغن، نیازی به تعویض درپوش فیلتر روغن نیست.

 

همچنین انجام سرویس های دوره ای بازدید و کنترل شرح داده شده در جدول زیر، هر یک سال یا 10 هزار کیلوکتر (هر کدام زودتر فرا برسد) الزامی می باشد.

جدول بازدید دوره ای خودرو ریرا

 

هزینه انجام سرویس های دوره ای ایران خودرو چقدر است؟

پرداخت هزینه سرویس های دوره ای ایران خودرو (حتی در طول دوره گارانتی بر عهده مشتری است) و در مورد خودروهای دارای کارت طلایی نیز منوط به مدت اعتبار آن بر اساس ضوابط شرکت ایران خودرو می باشد. مبلغ پرداختی بابت هر دوره، به موارد انجام شده بستگی داشته و متغیر است.

 

آیا نیاز است حتما برای سرویس های دوره ای به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کنم؟

طبیعتا تا زمانی که خودرو شما دارای گارانتی می باشد (60 هزار کیلومتر یا 3 سال از زمان خرید) باید برای انجام سرویس های دوره ای به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید، زیرا عدم انجام این کار موجب باطل شدن گارانتی ماشین شما می شود.

اما اگر گارانتی خودرو شما تمام شده است دیگر اجباری به مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو نیست، بلکه خودتان هم می توانید با مراجعه به تعمیرگاه های مورد اعتمادتان موارد بازدید، سرویس و تعویض قطعات را انجام دهید.

چنانچه از نمایندگی ایران خودرو در محل زندگی خودتان راضی هستید توصیه ما این است که بعد از اتمام دوره گارانتی هم به همان نمایندگی مراجعه کنید چون ممکن است برای انجام کامل سرویس ها تنبلی کنید و یا فراموش کنید و این کار را به عقب بیندازید.

در صورتی که در تهران هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما به نمایندگی های مرکزی ایران خودرو (شرکت همگام خودرو) که در زیر آدرس های آن آمده است مراجعه کنید. تجربه ما نشان داده است نمایندگی مرکزی نسبت به نمایندگی های محلی بسیار دقیق تر و مطمئن تر عمل می کند.

نمایندگی های مرکزی ایران خودرو (همگام خودرو)
نام آدرس تلفن
تعميرگاه مرکزي شماره 1 تهران ، بزرگراه يادگار امام ، نرسيده به خيابان آزادي ، بلوار شهيد تيموري، تعميرگاه مركزي شماره يک ايران خودرو 021-66072000-10
تعميرگاه مرکزي شماره 2 تهران ، جاده آبعلي، خيابان اتحاد، يکم شرقي 021-77344542
تعميرگاه مرکزي شماره 3 تهران ، سعادت آباد، پل مديريت، بلوار دريا، روبروي دانشگاه امام صادق (ع) 021-88687350
تعميرگاه مرکزي شماره 5 تهران ، کيلومتر 14 جاده مخصوص کرج، بلوار ايران خودرو، روبروي پلاست ايران 021-48228768
تعميرگاه مرکزي شماره 6 تهران ، خيابان شهيد رجايي، جاده قديم قم، باقر شهر، جنب سايپا پرس 55212600

 

چطور از نمایندگی های ایران خودرو برای خدمات وقت بگیرم؟

برای رزرو نوبت برای انجام سرویس های دوره ای یا سایر تعمیرات در نمایندگی های ایران خودرو بهترین روش استفاده از اپلیکیشن موبایل ایران خودرو است. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید به راحتی نوبت بگیرید.

لینک دانلود اپلیکیشن موبایل ایساکو نسخه اندروید (گوگل پلی استور)

لینک دانلود اپلیکیشن موبایل ایساکو نسخه اندروید (کافه بازار)

لینک دانلود اپلیکیشن موبایل ایساکو نسخه اندروید (لینک مستقیم)

لینک دانلود اپلیکیشن موبایل ایساکو برای IOS

 

همچنین می توانید از سامانه اینترنتی نوبت دهی ایران خودرو استفاده کنید (اینجا کلیک کنید)

 

خلاصه مطلب (پرسش و پاسخ)

  • سرویس اولیه ایران خودرو چیست؟
    مراجعه به نمایندگی های مجاز ایران خودرو حداکثر 5 ماه پس از تحویل خودرو و حداقل پیمایش 1000 کیلومتر جهت انجام سرویس اولیه الزامی می باشد و عدم مراجعه منجر به لغو گارانتی ماشین می شود.
  • سرویس های دوره ای ریرا به چه معناست؟
    ماشین ریرا شما باید هر 10 هزار کیلومتر در نمایندگی های مجاز ایران خودرو مورد بازدید و سرویس قرار گیرد که هزینه آن، حتی در طول دوره گارانتی، بر عهده مشتری می باشد.
  • طول دوره گارانتی خودرو ریرا چقدر است؟
    خودرو ریرا به مدت 3 سال یا مسافت 60 هزار کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) تحت گارانتی می باشد.
  • چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو ریرا می شود؟
    مواردی نظیر مخدوش یا مفقود شدن پلاک خودرو، دستکاری در کیلومترشمار و تغییر مقدار کارکرد خودرو، تعویض قطعات و جایگزینی آن با قطعات غیراستاندارد یا متفرقه در تعمیرگاه های غیرمجاز، موجب ابطال گارانتی خودرو ریرا شما می شود.
  • آیا عدم مراجعه برای سرویس های دوره ای ریرا باعث لغو گارانتی می شود؟
    در صورت عدم مراجعه برای سرویس های دوره ای ریرا در هر 10 هزار کیلومتر، گارانتی خودرو شما باطل می شود.
  • هزینه انجام سرویس های دوره ای ایران خودرو چقدر است؟
    پرداخت هزینه سرویس های دوره ای ایران خودرو (حتی در طول دوره گارانتی بر عهده مشتری است). مبلغ پرداختی بابت هر دوره، به موارد انجام شده بستگی داشته و متغیر است.
  • آیا برای سرویس های دوره ای به نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کنم؟
    در طول مدت دوره گارانتی (36 ماه یا سه سال از زمان خرید) باید برای انجام سرویس های دوره ای به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید.
  • چطور از نمایندگی های ایران خودرو برای خدمات وقت بگیرم؟
    برای رزرو نوبت برای انجام سرویس های دوره ای ریرا یا سایر تعمیرات در نمایندگی های ایران خودرو بهترین روش استفاده از اپلیکیشن موبایل ایران خودرو است.

 

 

 

دیدگاه شما

نظرات خود را اینجا وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *