Search
Close this search box.

استفاده‌ی درست از لاستیک خودرو، تا آج اخر!

استفاده درست از لاستیک

بسیاری از رانندگان، لاستیک های خودرو را به عنوان قطعه ای ساده و پیش‌پا افتاده در نظر می‌گیرند، در حقیقت اما تایرهای خودرو، نقشی حیاتی در عملکرد خودرو و حفظ ایمنی آن دارند و لازم است مالکین خودروها به استفاده از تایرهایی مناسب و بدون نقص اهمیت دوچندان دهند.

اما وضعیت نابسامان ارزی و تجاری این روزها قیمت قطعات مصرفی و لوازم یدکی خودروها را به شدت افزایش داده است؛ به گونه ای که تعویض لاستیک های کهنه و خرید لاستیک های جدید برای خودرو، گاها هزینه‌ای چند ده میلیونی به مالک تحمیل می‌کند. به همین دلیل استفاده بهینه از لاستیک های خودرو و افزایش عمر آن‌ها، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است…

چطور عمر مفید لاستیک خودروی خود را افزایش دهیم؟

در این مطلب سعی کردیم به مهمترین نکات و راهکارهایی که موجب افزایش عمر تایر می‌شوند اشاره کنیم تا شما حتی یک روز زودتر از عمر واقعی لاستیک خودرویتان نیز مجبور به خرید لاستیک خودرو نو و تعویض آن نشوید!

تنظیم باد لاستیک‌ها

برای افزایش عمر لاستیک خود، میزان باد لاستیک ها را در فواصل زمانی منظم و به صورت دقیق تنظیم کنید، این کار بهتر است به صورت ماهانه و در زمانی که خودرو چند ساعت متوقف بوده و لاستیک کاملا سرد است انجام شود.

 فشار باد تایر ها باید با توجه به مقادیر نوشته شده در دفترچه راهنمای خودرو و با دستگاه اندازه گیری باد (گیج) دقیق تنظیم شود؛ هم کم باد بودن و هم پر باد بودن، موجب سایش بیش از حد تایر، کاهش قدرت ترمزگیری و افزایش خطر ترکیدگی لاستیک می‌شود.

اهمیت گیج باد

با توجه به اینکه گیج های فشار باد دستگاه هایی بسیار حساس هستند و ممکن است با کوچک ترین ضربه از تنظیم خارج شوند، بد نیست اگر هر راننده گیج بادی دقیق برای خود داشته باشد.

میزان فرمان!

عدم انجام فرایند میزان فرمان، موجب می‌شود چرخ های جلوی خودرو با یکدیگر کاملا هم راستا نباشند، این اتفاق موجب می شود نیروی اصطکاک اضافی به چرخ ها وارد شده و در پی آن ساییدگی زودهنگام لاستیک‌ها اتفاق خواهد افتاد.

تنظیم زوایای چرخ‌ها 

علاوه بر تنظیم بودن فرمان، تنظیم بودن زوایای عمودی چرخ‌های خودرو نیز میبایست همواره مورد توجه قرار گیرد، هر 4 چرخ خودرو باید کاملا هم راستا با محور اصلی و به صورت عمود قرار گیرند؛ حتی کمی انحراف از محور (کمبر یا کستر داشتن چرخ) می‌تواند موجب ایجاد لاستیک سایی در یک طرف تایرها شود.

تنظیم زوایای چرخ ها

  • بهتر است رانندگان سالانه یک یا دو بار برای انجام میزان فرمان و تنظیم زوایای چرخ ها به نمایندگی یا مراکز استاندارد و مجهزی که این فرایند را با دستگاه انجام می‌دهند مراجعه کنند.

چطور بفهمیم تنظیم فرمان یا تنظیم زاویه لاستیک‌ها دچار مشکل شده؟

بهترین کار این است که خودرو را برای سرویس های دوره ای به مراکز استاندارد ببرید تا همیشه خیالتان از این موارد راحت باشد(مراکز استاندارد یا نمایندگی ها، هنگام انجام سرویس ها میزان فرمان و زوایای چرخ ها را بررسی می‌کنند) اما برای این که خودتان از عدم تنظیم فرمان یا تنظیم نبودن چرخ‌ها مطلع شوید، در یک مسیر صاف و بدون شیب خودرو را به آرامی به حرکت درآورید؛ سپس با رعایت نکات احتیاطی فرمان را رها کرده و نگاه کنید که آیا به سمتی کشیده می‌شود یا نه؛ در صورتی که خودرو به یک سمت کشیده شود احتمالا مشکلی در تنظیم فرمان یا تنظیم چرخ‌ها وجود دارد. (البته این آزمایش به صورت قطعی نشان دهنده تنظیم بودن یا نبودن فرمان و چرخ های خودرو نیست)

1- سرویس زیر بندی

لازم است همواره از سلامت جلو بندی خودرو اطمینان حاصل فرمایید، چرا که بروز عیب در هر کدام از قطعات جلو بندی میتواند موجب بهم خوردن زاویه چرخ و ایجاد لاستیک سابی شود؛ خراب یا فرسوده شدن بوش های طبق، میل موجگیرها و…، موجب جابجا شدن بیش از حد تایر و بهم خوردن تنظیم زاویه آن خواهد شد.

زیربندی خودرو

2- بالانس کردن تایر ها

در صورتی که وزن در مجموعه رینگ و لاستیک هر چرخ به درستی و با توازن مناسب توزیع نشده باشد(تایر بالانس نباشد) نیز احتمال بروز لاستیک سابی وجود خواهد داشت، این مشکل همچنین به زیربندی خودروها نیز آسیب وارد می‌کند.

  • نشانه‌ اصلی عدم بالانس بودن چرخ ها، زدن فرمان و لرزش خودرو در بزرگراه ها و سرعت های بالا است.
  • بهتر است هر 15 تا 20 هزار کیلومتر برای بررسی بالانس تایر ها به آپاراتی مراجعه کنید.
  • در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک یا خودروهای دو دیفرانسیل،  از بالانس کردن چرخ ها به صورت درجا خود داری کنید.

جابجایی دوره ای تایرها

یکی دیگر از موارد لازم برای افزایش عمر لاستیک خودرو، جا به جا کردن هر 4 چرخ خودرو(با توجه به سیستم انتقال قدرت) با یکدیگر است، این کار موجب ساییدگی دیرتر و متقارن هر 4 چرخ خواهد شد.

  • بهتر است ترتیب جایجا کردن تایرها بایکدیگر مطابق نمونه هایی که در تصویر زیر نشان داده شده باشد.

جلوگیری از خواب طولانی مدت خودرو

گاهی اوقات خودرو به دلایل مختلف مدت های طولانی در محلی پارک شده و از جای خود تکان نمی‌خورد. این سکون طولانی مدت موجب دفرمه شدن لاستیک ها خواهد شد(لاستیک از شکل دایره خارج شده و بیضی می‌شود). علت این پدیده کاهش باد تایر در طول زمان و وارد شدن نیروی وزن خودرو  بر روی یک قسمت از سطح تایر به صورت مداوم است.

  • حتی اگر نمی‌خواهید از خودروی خود استفاده کنید، جهت حفظ سلامت لاستیک‌ها، چند روز یک بار محل خودرو را تغییر دهید تا از مشکل فوق رهایی یابید.

نکته مهم آخری که باید به آن اشاره کرد، تهیه لاستیک مناسب و متناسب با نوع کاربری، وزن و کلاس خودروی شماست. در هنگام خرید به جز قیمت لاستیک، به مشخصات فنی، تاریخ تولید و ویژگی های لاستیک توجه داشته باشید و مطمئن شوید تایری که برای خرید انتخاب کرده اید، دارای مشخصاتی است که شرکت سازنده خودرو آن را تایید می کند.

دیدگاه شما

نظرات خود را اینجا وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *