بارها شنیده ایم که باید فشار باد تایرهای خودرو را به طور منظم تنظیم کنیم. این شاید موضوعی بدیهی به نظر برسد ولی عده زیادی از رانندگان هنوز این موضوع را فراموش می کنند یا نسبت به آن بی توجه هستند و از خطرات و معایب این بی توجهی، به خصوص پیش از انجام سفر، مطلع نیستند.
در این مطلب شما را با چهار صدمه احتمالی به خودرو و راننده در صورت عدم تنظیم فشار باد لاستیک ها آشنا می کنیم.
صدمه به لاستیک
کم بودن فشار باد لاستیک باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه به آن می شود. این موضوع در سرعت های بالا می تواند به کنده شدن قسمت هایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک منجر شود. برای نمونه کم باد بودن لاستیک به اندازه 6 psi (حدود 20 درصد فشار استاندارد) سایش لاستیک را نامنظم کرده و عمر آج لاستیک را 25 درصد کاهش می دهد. در صورتی که فشار باد 6 psi بیشتر از حد استاندارد باشد باز هم موجب سایش نامنظم لاستیک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستیک آسیب وارد شود.
مصرف سوخت
کم بودن فشار باد لاستیک باعث میشود تایر هنگام چرخش بیشتر خم شود که باعث افزایش حرارت درون تایر و افزایش اصطکاک جنبشی میشود و مصرف سوخت خودرو را تا ۵ درصد افزایش میدهد.
کاهش فرمان پذیری و پایداری خودرو
همچنین کم بودن فشار باد تایرها دقت فرمان دهی را کم کرده و پایداری خود را در پیچ ها تا حد زیادی کاهش می دهد. البته بالا بودن فشار، تا حدی باعث افزایش دقت فرمان دهی و پایداری در پیچ ها می شود. به همین دلیل در مسابقات اتومبیل رانی لاستیک را بیشتر از حد معمول باد می کنند.
تعمیرکاران نیز باید توجه داشته باشند که پیش از تنظیم فرمان، حتما باد لاستیکها را تنظیم کنند. هنگام میزان فرمان چنانچه باد لاستیک ها تنظیم نباشد، ممکن است ارتفاع و تراز خودرو تنظیم نبوده و در اندازهگیری و تنظیم زوایای چرخ خطا داشته باشیم.
ترمزگیری ضعیف تر
تایری که فشار باد اضافی داشته باشد سفت و غیرقابلانعطاف میشود و سطح تماس آن با آسفالت کاهش مییابد. از طرف دیگر، لاستیک هایی که کمتر از حد مجاز باد شدهاند، در تست ترمز و تست تعلیق کارایی بهتری نشان می دهند چون سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر بوده و در نتیجه چسبندگی جاده افزایش مییابد بنابراین چنانچه باد لاستیک تنظیم نباشد نمیتوان به نتیجه تست معاینه فنی مطمئن بود.