همه چیز درباره خودرو رانا پلاس

در اینجا آخرین اخبار و اطلاعات (مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت، زمان عرضه و…) مربوط به نسخه جدید و فیس لیفت رانا با نام رانا پلاس (رانا سال) را به اطلاع شما می رسانیم.

توجه: این صفحه همواره به روز می شود و حاوی اخرین اطلاعات و اخبار است.

معرفی کلی

رانا یکی از سدان‌های شرکت ایران خودرو است که در ساخت آن از پلتفرم پژو 206 صندوقدار استفاده شده است. این خودرو برای اولین بار در سال 1388 معرفی شد و در سال 1391 فروش آن در دو تیپ LX و EL آغاز شد. اکنون ایران خودرو قصد دارد نسخه فیس لیفت شده رانا را با نام «رانا پلاس» روانه بازار کند.

نخستین موردی که با نگاه به رانا پلاس جلب توجه خواهد کرد تغییر در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب است. چراغ‌های جلو به نوعی طراحی شده که ظاهر اسپرت‌تری به خودرو داده است، ضمن این که طراحی جلوپنجره این خودرو نیز نسبت به نسخه قبلی تا حدودی تغییر کرده است. از جمله موارد دیگر نیز می‌توان به آینه‌های جانبی جدید با چراغ راهنما، دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه، جلوپنجره و قالپاق جدید اشاره کرد.

داخل کابین نیز دستخوش تغییراتی شده که با ورود به آن شاهد یک غربیلک فرمان و سردنده مشابه نمونه استفاده شده در پژو ۲۰۷ خواهید بود. در نتیجه امکان تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان نیز فراهم شده است. علاوه بر این نیز برای افزودن ظاهر اسپرت‌تر کنسول میانی با طرح فیبر کربن قرار داده شده و گرافیک پشت آمپر نیز تغییر پیدا یافته است.

پلتفرم

رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم 206 صندوق دار تولید شده و از موتور معروف TU5 نیز بهره می‌برد.

مشخصات فنی

خودرو رانا پلاس با همان ابعاد و موتور TU5 خودرو رانا با قدرت 105 اسب بخارو شتاب 12 ثانیه تولید می شود.

مشخصات فنی کامل این خودرو عبارت است از:

کد کلاس(های) خودرو 61015
نوع موتور TU5
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه
نسبت تراكم 10.5
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب با اكتان 95
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي
حداکثر سرعت (km/h) 190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 12
سيستم انتقال قدرت دستي پنج سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) 5.5
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) 6.9
طول خودرو (mm) 4292
عرض خودرو(mm) 1684
ارتفاع خودرو (mm) 1453
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) 2445
  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) 1134
گنجايش مخزن سوخت (Lit) 50
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) 400
آخرین بروزرسانی ۱۳۹۹/۶/۴

همچنین بر اساس اعلام ایران خودرو، رانا پلاس در نسخه اتوماتیک نیز معرفی خواهد شد. نمونه اتوماتیک این خودرو به جعبه دنده AL4 مجهز بوده و قابلیت تیپ ترونیک و حالت اسپرت و برفی بر روی آن وجود خواهد داشت.

آپشن ها و تجهیزات

کد کلاس(های) خودرو 61015
ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب كاسه اي
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشين جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظيم دستي
سیستم صوتی رادیو پخش
چراغها مجموعه چراغهاي جلو و عقب جديد – مه شكن جلو و عقب – چراغ خطر سوم – تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل -سيستم روشنايي موقت در محيط‌هاي تاريك
آينه‌ها آینه‌های جدید راهنما دار- تنظيم آينه هاي جانبي برقي – آينه روي آفتابگير سمت شاگرد
شیشه ها شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقي
تزئینات تريم مشكي
تجهیزات ایمنی سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع
رینگ و لاستیک رينگ فولادي 14 اينچ
صندلی مجموعه صندلي هاي جديد مشابه پژو 207 با روکش جديد- صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع – پشت سري صندلي هاي جلو با تنظيم ارتفاع -پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي
سایر تجهیزات كروز كنترل – ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) – بازکن قفل در صندوق عقب از داخل – صفحه نمايشگر روي داشبورد – نمايشگر دماي محيط – سيستم قطع خودكار سوخت – سيستم كنترل بخار بنزين – جلو پنجره طرح جديد-دستگیره ها و زه‌ های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)-غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه MFC(كليدهاي كنترلي)- دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح 206- مجموعه داشبورد (بهبود گرين) – مجموعه کنسول میانی یكپارچه – مجموعه رودریها (دارای مدالیون با پارچه) – جلو آمپر دیجیتالی با هشدار كمربند – آنتن اكتیو – عایق صداگیردرب موتور
آخرین بروزرسانی ۱۳۹۹/۶/۴

قیمت و زمان عرضه

به نظر می رسد در حال حاضر سیاست ایارن خودرو این است که در آینده نزدیک سه نسخه از رانا به بازار عرضه شود. نسخه اول همان نسخه فعلی سال های گذشته است. نسخه دوم نسخه فیس لیفت دنده دستی است و نسخه سوم هم نسخه اتوماتیک پلاس تا مشتریان بتوانند بر اساس بودجه خود نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام نمایند.

در گام نخست، سازمان فروش ایران خودرو عرضه رانا پلاس دنده ای را از بهار ۱۳۹۹ به صورت انبوه آغاز می کند. از لحاظ قیمتی می توان انتظار داشت این خودرو با قیمت حدود 80 میلیون تومانی به مشتریان عرضه گردد.

ویدئو

گالری تصاویر