وقتی صحبت از ام جی می شود با برندی روبرو هستیم که در طول 100 سال فعالیت خود افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده، گاه در اوج و گاه نزدیک به پایان خط، ولی همچنان حرف های زیادی برای گفتن دارد. هرچند مالکیت این شرکت اکنون در اختیار سایک موتور چین است، ام جی هنوز بر شهرت و سابقه طولانی خود تکیه و افتخار می کند. 100 سال، زمان کوتاهی نیست. ام جی از خیلی ها قدیمی تر و با اصالت تر محسوب می شود.
چند سالی است ام جی به بازار اروپا برگشته، البته این بار در حوزه برقی، به خصوص در سگمنت قیمتی خودروهای اقتصادی که جای خالی آن احساس میشد؛ چه برندی بهتر از ام جی برای پر کردن این فضا. ام جی روی خودروهای انرژی پاک (NEV) سرمایه گذاری کرده و قطعا نباید این فرصت را از دست میداد: فرصت ورود به بازار خودروهای برقی سایز متوسط در اروپا و چه محصولی بهتر از MG 4 EV با ظاهر جذاب، ایمنی بالا (5 ستاره ایمنی یورو انکپ)، قدرت زیاد (202 اسب بخار برای یک هاچ بک) و گزینه قیمتی مناسب.
ام جی 4 با تکیه بر همین ویژگی هاست که توانسته به بازار اروپا نفوذ کرده و سهم خوبی از فروش برقی ها را از آن خود کند. برد حرکتی بیش از 400 کیلومتر و گارانتی 7 ساله خودرو (که به تازگی قرار است به 10 سال/250 هزار کیلومتر افزایش پیدا کند) هم در موفقیت این خودرو نقش داشته است.
درست است که تسلا در سیاست قیمت گذاری خود تجدیدنظر کرده و این موضوع کل بازار برقی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، ضمن آن که رقبای جدید هم در حال ورود هستند ولی همین حالا هم ام جی 4 فروش خیلی خوبی در اروپا دارد. عنوان چهارمین خودرو پرفروش برقی اروپا در سال 2023 را یدک کشیدن اصلا کم نیست. حتی در آمار ماهانه فروش برقی ها در 2024 هم ام جی 4 در ماه ژوئن در رده سوم قرار گرفت، بالاتر از فولکس واگن، ولوو، آئودی و…
اما لازم نیست راه چندان دوری برویم. ام جی 4 در ایران است، در شوروم مرکزی فرداموتورز در چهارراه پارک وی. در حالی که تب خودروهای برقی (علی رغم تمامی چالش های موجود در مورد تامین برق و ایستگاه شارژ) داغ است، این خودرو قرار است به زودی عرضه شود. آیا بالاخره فرصت استفاده از خودرویی به روز که همین حالا در اروپا محبوب است در ایران فراهم شده است؟