متاسفانه قیمتگذاری تثبیتی سازمان حمایت بر روغنموتور باعث شده است تولیدکنندگانی که خود را ملزم به رعایت استانداردها و تولید محصول با کیفیت میدانند، تمایلی به تولید روغنموتور با تمام ظرفیت نداشته باشند.
رشد سرسامآور هزینههای تولید روغنهای موتوری ازیکسو و الزام تولیدکنندگان معتبر به رعایت قیمتهای مصوب ازسویدیگر باعث کاهش حجم تولید روانکارهای باکیفیت و سهمگیری بی سابقه روغنهای خارجینما و بیکیفیت از بازار شده است.
مهندس مجید همدانی، مدیرعامل شرکت «نشتبن»؛ نماینده انحصاری تولید روانکارهای لیکومولی آلمان در ایران در گفتوگو با «دنیای خودرو» ضمن هشدار نسبتبه سهمخواهی بیسابقه برندهای زیرپلهای روغنموتور یا همان خارجینما طی دو، سه سال گذشته گفت: «روغنموتور با برندهای به ظاهر خارجی اما بدون اصالت و کیفیت،طی دو سه سال گذشته موفق به فروش حجم وسیعی از محصولات خود در بازار شدند که این موضوع در میانمدت میتواند هزینههای سنگینی را بر اقتصاد خانوادههایی که از محل درآمد خودرو ارتزاق میکنند، تحمیل کند.»
وی با اشاره به افزایش دوبرابری قیمت روغن پایه بهعنوان خوراک اصلی بلندینگهای روغن سازی افزود: «متاسفانه قیمتگذاری تثبیتی سازمان حمایت بر روغنموتور باعث شده است تولیدکنندگانی که خود را ملزم به رعایت استانداردها و تولید محصول با کیفیت میدانند، تمایلی به تولید روغنموتور با تمام ظرفیت نداشته باشند.»
وی شرکتهای بزرگ پالایشگاهی و تعدادی از بلندینگهای بخشخصوصی مانند لیکومولی، فوکس، کاسترول و … را ازجمله این شرکتها دانست و تصریح کرد: «با بالارفتن هزینههای تولید از روغن پایه داخلی و وارداتی گرفته تا ادتیو و ملزومات بستهبندی،شرکتهای معتبر مجبور به تولید همراه با زیان در بخش روغنهای دیزلی شدهاند. مشکلی که اقتصاد صنعت روانکارها را به چالش کشیده و باعث شده است تولیدکنندگان متفرقه با برندهای خارجینما سهمی از بازار را بهدست بیاورند و درواقع روغنموتورهای بیکیفیت بهعنوان معضلی در بازار روانکارها قدعلم کنند.»
همدانی با اشاره به تمرکز پالایشگاهها بر صادرات روغن پایه گفت: «در چنین شرایطی پالایشگاهداران بخشی از سهم بازار خود را از دست دادهاند و با وجود اینکه بخشی از این سهم بازار توسط شرکت های خصوصی معتبر تامین شده است اما این اتفاق باعث شد تولیدکنندگان محصولات بیکیفیت با برندهای خارجی نما، طی یکسال گذشته سهم خود را از بازار افزایش دهند.»
مدیرعامل شرکت لیکومولی ایران با تاکید بر اینکه استفاده از محصولات بی کیفیت در میان مدت هزینه های بسیاری به خودروها تحمیل میکند، ادامه داد: «برخی شرکتها مدعی هستند از شرکتهای خارجی نمایندگی دارند اما مصرفکننده اطلاع ندارد در عمل شرکت خارجی با این نام و نشان وجود ندارد و این اقدامات برای فروش محصولات بیکیفیت با قیمت گزاف به مصرفکنندگان ناآگاه است.»
سود بالای روغن های خارجی نما برای شبکه فروش
وی با گلایه از نبود نظارت بر عملکرد چنین شرکتهای تولیدی در بحث کیفیت محصولات و قیمتگذاری افزود: «متاسفانه بهدلیل هزینههای پایین تولید روغنهای بیکیفیت، این شرکتها سود بالایی برای شبکه فروش درنظر میگیرند و همین موضوع باعث ایجاد جذابیت در فروش روغنهای خارجینما توسط عمده فروشان و اتوسرویسها شده است.»
وی عدم الزام این شرکتها به ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴را عامل اصلی بروز این تخلف دانست و گفت: «مصرفکنندگان میتوانند با مراجعه به سامانه ۱۲۴نسبتبه استعلام قیمت روغنموتور اقدام کنند. اگر نام و قیمت محصولی در این سامانه وجود نداشت نسبتبه کیفیت و اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.»
همدانی علت اصلی بروز این مشکل را کاهش عرضه محصولات باکیفیت توسط پالایشگاهداران و عدم توانایی بلندینگهای معتبر در تامین کسری بازاردانست.
تکمیل سبد محصولات لیکومولی در ایران
مدیرعامل لیکومولی ایران بهعنوان دومین واحد تولیدی محصولات لیکومولی در جهان پس از سایت آلمان، از تکمیل سبد محصولات این برند آلمانی در ایران خبر داد و گفت: «لیکومولی در ۱۱سال گذشته بهعنوان برترین تولیدکننده روغن موتور در آلمان مطرح بوده و در جمع ۱۰تولید برند برتر روغن موتور در اروپا قرار دارد. لیکومولی باتجربه ۲۵ساله از حضور در بازار ایران از محبوبیت بالایی بین مصرفکنندگان روغنهای باکیفیت و عوامل فروش این محصول برخوردار است و بههمیندلیل در سالی که گذشت، اقدام به تولید محصول انحصاری برای خودروهای بامو با همکاری شرکت پرشیاخودرو کرد و برای سال جدید درحال تکمیل سبد محصولات خود در بخش روغنهای موتوری و محصولات سرویس خودرویی است.»