اخبار خودرو

هر آنچه درباره بیمه بدنه خودرو باید بدانید

در این مطلب با بیمه بدنه ماشین، خطرات تحت پوشش اصلی و تکمیلی، موارد تخفیف، فرانشیز، مدارک و روند خرید بیمه بدنه اتومبیل و این که بهترین بیمه بدنه چیست آشنا می شوید.

 

بیمه بدنه خودرو چیست؟

در بیمه بدنه،  بیمه گذار (صاحب خودرو) مبلغی را به عنوان حق بیمه به بیمه گر (شرکت بیمه) پرداخت می کند و در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود مطابق خطرات تحت پوشش، مبلغی را به عنوان خسارت دریافت می کند.

 

موارد اصلی تحت پوشش بیمه بدنه خودرو چیست؟

با خرید بیمه بدنه ماشین، خودرو شما در برابر موارد زیر تحت پوشش شرکت بیمه قرار می گیرد:

  • تصادف (از جمله واژگونی و سقوط)
  • آتش سوزی (شامل صاعقه و انفجار)
  • سرقت کلی اتومبیل.

 

موارد اضافی بیمه بدنه خودرو چیست؟

علاوه بر خطرات اصلی تحت پوشش در بیمه بدنه ، شرکت های بیمه با دریافت حق بیمه اضافی، موارد زیر را نیز تحت پوشش قرار میدهند:

  1. سرقت درجا (سرقت قطعات و لوازم خودرو) – شرکت بیمه خسارتی حداکثر تا سقف 5 درصد ارزش خودرو را پردخت می کند.
  2. شکستن شیشه (تنها در صورتی است که شی خارجی به شیشه برخورد نکند)
  3. پاشیده شدن مواد اسیدی
  4. هزینه ایاب و ذهاب –در صورتی که به واسطه خطرات اصلی پوشش بیمه امکان استفاده از خودرو خود را نداشته باشید، روزانه مبلغ مشخصی از شرکت بیمه دریافت کنید.
  5. بلایای طبیعی (سیل، زلزله و اتشفشان)

لازم است بدانید که همه شرکت‌های بیمه تمام پوشش‌های اضافی را ارائه نمی کنند و در زمان خرید بیمه بدنه خودرو باید تحقیق کنید آیا شرکت مورد نظر شما این پوشش را ارائه می دهد یا خیر. برای مثال شرکت بیمه ایرانف تنها شرکتی است که پوشش خط و خش را نیز ارائه می دهد (که این مورد می تواند برای خودروهای لوکس مهم باشد).

 

چه خودروهایی قابلیت این را دارند که تحت پوشش بیمه قرار گیرند؟

برای این که خودرو خود را بیمه بدنه کنید باید شرایط زیر را دارا باشد:

  1. سال ساخت خودرو (نباید بیش از 10 سال از سال تولید و مونتاژ خودرو گذشته باشد) . چنانچه خودرو شما 10 تا 20 سال از تولید ان گذشته باشد به ازای هر سال 5 درصد حق بیمه اضافی باید پرداخت کنید. برای خودروهای با بیش از 20 سال ساخت هم به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل نیاز است.
  2. بازدید اولیه از اتومبیل. خودرو برای این که تحت پوشش بیمه بدنه قرار گیرد باید توسط کارشناس مورد تأیید شرکت مورد بازدید قرار گیرد.

آیا ممکن است تحت شرایطی بیمه بدنه خودرو اجباری باشد؟ این مطلب را بخوانید

 

شرکت بیمه در چه شرایطی خسارت به وجود آمده به خودرو را جبران می کند؟

شرکت بیمه در صورتی اقدام به جبران خسارت برای موارد بالا می کند که شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • راننده خودروی بیمه‌شده مقصر حادثه باشد.
  • راننده خودروی بیمه شده مقصر حادثه نباشد اما میزان خسارتی که بیمه‌ی شخص ثالثِ مقصر حادثه پرداخت می‌کند، کمتر از خسارت وارد شده باشد.
  • راننده مقصر حادثه متواری شده باشد.
  • خودروی آسیب‌دیده جزو خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت باشد.

 

موارد تخفیف بیمه بدنه خودرو چیست؟

در صورتی که شما در طول یک سال مدت قرارداد بیمه بدنه ماشین خود دچار حادثه ای نشوید و از شرکت بیمه خسارت دریافت نکنید، در سال های بعد مشمول تحفیف خواهید شد. این تخفیف ها به شرح جدول زیر می باشد:

سال بیمه تخفیف عدم خسارت
سال اول 25 درصد
سال دوم 35 درصد
سال سوم 45 درصد
سال چهارم 60 درصد
سال پنجم و بیشتر 60 درصد

 

فرانشیز خسارت چیست؟

در پرداخت خسارت، بخشی از آن بر عهده صاحب خودرو (بیمه گذار) می باشد که به آن «فرانشیز» می گویند. محاسبه فرانشیز خسارت برای انواع وسایل نقلیه موتوری شرح زیر است:
1. فرانشیز خسارت جزئی ناشی از حوادث و آتش سوزی:

  • خسارت اول 10%مبلغ خسارت ، حداقل000/100 ریال
  • خسارت دوم دو برابر فرانشیز خسارت اول (درصد و حداقل)
  • خسارت سوم سه برابر فرانشیز خسارت اول (درصد و حداقل)
  1. فرانشیز برای رانندگانی که سابقه رانندگی آنها کمتر از سه سال یا سن آنها کمتر از 25 سال است، 10 درصد بیشتر از موارد بالا است.
  2. فرانشیز خسارت شکست شیشه به تنهایی 20% مبلغ خسارت
  3. فرانشیز خسارت ناشی از تصادفات رانندگی در صورتی که راننده اتومبیل بیمه شده مقصر نباشد و مقصر شناخته شده ای وجود داشته و امکان تعقیب مقصر نیز فراهم شود ،50% فرانشیز خسارت اول خواهد بود.

 

صاحب خودرو باید مراقب چه مواردی باشید؟

موارد و وظایفی وجود  دارد که شما به عنوان بیمه گر (صاحب خودرو) باید به آن توجه داشته باشید.

  • در زمان خرید بیمه (ارزیابی خودرو): چنانچه شما به عنوان صاحب خودرو (بیمه گذار) در زمان ارزیابی خودرو توسط نماینده بیمه، مواردی را پنهان کنید یا برخلاف واقع اظهار کنید قرارداد بیمه باطل خواهد شد (حتی اگر آن مورد در خسارت وارد شده تاثیری نداشته باشد). در این صورت حق بیمه های پرداختی به شما باز نمی گردد، بلکه شرکت بیمه می تواند حق بیمه ما های باقیمانده را نیز از شما دریافت کند.
  • در زمان اعلام خسارت: شما به عنوان صاحب خودرو (بیمه گذار) باید به محض وقوع حادثه به شرکت بیمه اطلاع دهید.
  • در خصوص انتقال یا تعمیر خودرو: باید از جابجا کردن ماشین (جز به دستور مقامات انتظامی در مواقع لازم) یا تعمیر آن خودداری کنید، مگر اینکه قبلاً موافقت بیمه گر را در این خصوص جلب کرده باشید.

بیمه گذار باید از جابجا کردن وسیله نقلیه مورد بیمه (جز بدستور مقامات انتظامی در مواقع لازم ) یا تعمیر آن خودداری کند مگر اینکه قبلاً موافقت بیمه گر را در این خصوص جلب کرده باشد .در غیر اینصورت بیمه گر می تواند ادعای خسارت را رد کند

 

در صورت خرید و فروش خودرو (انتقال مالکیت) چه کنیم؟

در صورت انتقال مالکیت ماشین به فرد دیگری، بیمه نامه از ظهر روز بعد توسط شرکت بیمه به حالت تعلیق در می آید. باید توجه داشته باشید که بیمه نامه برای مالک خودرو صادر می شود، نه خود ماشین. بنابراین انتقال بیمه نامه تنها برای خودرو بعدی مالک ممکن است و امکان انتقال آن به فرد دیگری وجود ندارد (به جز برای افراد درجه یک خانواده)

مقاله جامع در رابطه با انتقال مالکیت و تخفیف های بیمه بدنه را در اینجا بخوانید

آیا ارزش دارد ماشین خود را بیمه بدنه کنم؟

با بالا رفتن قیمت خودروها در سال های اخیر و حضور زیاد ماشین ها در خیابان ها که احتمال تصادف را بالا می برد، بهتر است (به خصوص اگر خودروی گران قیمتی دارید) به دنبال خرید بیمه بدنه خودرو باشید. ما حتی توصیه می کنیم اگر خودروی معمولی مثل گژو 206 دارید هم به فکر بیمه کردن ماشین خود باشید.

 

برای خرید یا تمدید بیمه بدنه چه مدارکی لازم است و چطور ماشین خود را بیمه بدنه کنم؟

برای خرید بیمه بدنه خودرو لازم است با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از نمایندگی ها یا کارگزاری های بیمه مراجعه نمایید.

  • اصل بيمه نامه سال قبل (در صورت وجود سابقه)
  • كارت ماشین
  • كارت ملی
  • رويت خودرو (در صورت عدم سابقه بيمه نامه قبلي و پيوسته)

توجه: برای خرید بیمه بدنه خودرو صفر که کارت ماشین ندارد می‌توان با استفاده از کارت سبز خودرو بیمه‌نامه را تهیه کرد. در این حالت بیمه نامه شامل پوشش سرقت کلی نمی شود و باید بلافاصله بعد از دریافت کارت ماشین آن را به شرکت بیمه ارائه کنید و برای پوشش سرقت کلی الحاقیه دریافت کنید.

در محل نمایندگی یا کارگزاری ماشین شما مورد بازبینی قرار می گیرد و از تمام جهات آن عکس گرفته می شود. این کار توسط کارشناس بیمه انجام می شود. نظر و گزارش کارشناس مبنی بر سلامت خودرو ضمیمه مدارک بیمه بدنه شده و پس از آن مراحل صدور انجام می‌شود.

برای تمدید بیمه بدنه ماشین هم دو حالت وجود دارد:

  1. تاریخ اعتبار بیمه بدنه تمام شده باشد: در این صورت نیاز به کارشناسی مجدد وجود دارد.
  2. بیمه‌نامه هنوز معتبر باشد و خسارتی رخ نداده باشد و تمدید بیمه‌نامه با همان شرکت قبلی انجام شود: در این شرایط چون بین دو بیمه‌نامه فاصله‌ای وجود ندارد و بیمه‌نامه پیوسته محسوب می‌شود نیازی به کارشناسی مجدد نیست.

 

اگر تفاوت میان نمایندگی بیمه و کارگزاری بیمه را نمی دانید اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با کلیه شرکت های بیمه در ایران اینجا کلیک کنید