تفاوت میان شعبه، نمایندگی و کارگزاری بیمه چیست؟

در این مطلب به توضیح در مورد شعبه، نمایندگی و کارگزاری بیمه و تفاوت میان آنها می پردازیم و این که بهتر است برای خدمات بیمه به کدام یک مراجعه کنیم.

تفاوت نمیاندگی و کارگزاری بیمه

شعبه نمایندگی

شعبه بیمه در واقع واحد دیگری از شرکت اصلی بیمه است که مستقیما موضوع و وظایف شرکت اصلی را در محل، انجام می‌دهد. فعالیت شعبه در محل، تحت تام و با مسئولیت شرکت اصلی بیمه است. تعداد شعبات بسیار کم است و در شهرهای کوچک وجود ندارد.

 

نمایندگی بیمه

نماینده بیمه یک شخصیت حقیقی یا حقوقی (شرکت) است که نمایندگی یک شرکت بیمه خاص نظیر بیمه ایران یا بیمه البرز را بر عهده می گیرد. بنابراین نمایندگی بیمه فقط خدمات خاص بیمه ای (نظیر بیمه عمر، بیمه ماشین، بیمه آتش سوزی، درمان و…) که توسط همان شرکت بیمه ارائه می شود را عرضه می کند و صدور، بازدید و بخشی از امور شرکت بیمه را انجام می دهد.

 

کارگزاری بیمه

کارگزار بیمه یک شخصیت حقیقی یا حقوقی (شرکت) است که می تواند با شرکت های بیمه مختلف کار کند و واسطه انجام معاملات میان بیمه گذار و بیمه گر می باشد. کارگزار بیمه می تواند نرخ ها و شرایط مختلف را از شرکت های بیمه مختلف دریافت و ارزیابی کرده و برای بیمه گذار شرح دهد تا بیمه گذار بتواند بهترین بیمه را متناسب با نیاز خود انتخاب کند. اما کارگزار بیمه اجازه صدور بیمه نامه در دفتر خود را ندارد و بیمه نامه باید توسط شرکت بیمه اصلی صادر شود.

همچنین کارگزار وظیفه دارد در خصوص دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه مشاوره‌های لازم را به بیمه‌گزار ارایه کند و تا زمان وصول خسارت پیگیری‌های آن را انجام دهد.

 

به کارگزار بیمه رجوع کنیم یا به نماینده بیمه؟

حال که به تفاوت میان شعبه، کارگزاری و نمایندگی بیمه پی بردید، احتمالا میخواهید بدانید بهتر است برای امور بیمه ای خود به کدام یک از آنها رجوع کنید.

به طور کلی چنانچه آشنایی زیادی با شرایط بیمه (برای مثال بیمه شخص ثالث یا بدنه خودرو) ندارید و نمی دانید کدام بیمه خدمات بهتری ارائه می دهد می توانید به یکی از کارگزاری های بیمه مراجعه کنید و مشاوره دریافت کنید. اما چنانچه شرکت بیمه خاصی مد نظر شماست بهتر است مستقیما به نمایندگی بیمه مد نظر خود مراجعه کنید تا بیمه نامه شما در اسرع وقت صادر شود.