اخبار خودرواخبار سایپاسایپا

پرواز شاهین بر فراز دنا

سایپا با تعیین پیش پرداخت ۸۰ میلیونی برای سدان شاهین رسما قیمت این خودرو را در محدوده ۱۶۰ میلیون تومان قرار داد تا به این ترتیب کار برای دنا پلاس بسیار سخت شود

سایپا برنامه‌های زیادی دارد تا همچنان برتری خود را بر رقیب دیرینش تحمیل کند. این شرکت ضمن عرضه سدان شاهین و کار روی توسعه شاسی‌بلند کراس‌کانتری، تمرکز بالایی روی متنوع‌سازی تولیداتش در پایین‌ترین بخش بازار دارد. به غیر از تیبا که در انواع آپشنال و ساده آن را تولید می‌کند، محصولاتی نظیر ساینا و کوییک پیوسته در حال تغییر و تحول هستند تا به هر شکل ممکن بخشی از خریداران ناراضی از ۴۰۵ و پارس را به سمت سایپا بکشانند. این بین اما حمله این شرکت به مهمترین محصول ایران خودرو در راستای استراتژی تهاجمی جدیدی است که این شرکت آن را طراحی کرده و قصد دارد تا پایان سال حدود ۲۰ هزار دستگاه از انواع تریم‌های شاهین را وارد بازار کند. چیزی که از یک سو به معنی یافتن جایگزینی برای کیا سراتو است و از دیگر سو به منزله اعلام جنگ به خانواده دناست. اما آیا شاهین توان پا گذاشتن در چنین راهی را دارد؟

1. شاهین که تلفیقی از تکنولوژی ژاپنی، چینی و ایرانی است، در مقایسه با دنا خودرو روزامدی است. در واقع اگر پلتفرم دنا متعلق به پژو ۴۰۵ است که سال ۱۹۸۸ تولید شده، پلتفرم شاهین به ۱۵ تا ۲۰ سال جدیدتر بوده و به همین دلیل هم هست که طبق ادعای سایپا توانسته در این خودرو به راحتی تجهیزات به‌روز محصولات شهری را نصب کند. در وضعیتی که نصب برخی قطعات بر روی خودروهای قدیمی ایران خودرو هزینه گزافی را به سازنده تحمیل می‌کند، پلتفرم SP100 می‌تواند انعطاف‌پذیری خوبی را برای ارایه آپشن‌های جدید به خریداران فراهم سازد.

2. دومین چیزی که در این خودرو مهم است، ایمنی است که برای نخستین بار در قالب استانداردهای روز جهت از نظر شیوه تحمل ضربه، جذب انرژی و فشار به اتاق روی شاهین اعمال شده است. در چنین شرایطی است که شاهین توانسته تست‌های یوروانکپ را با نمره ۳ ستاره پاس کند. چیزی که امیدواریم تصاویر آن هم منتشر شود تا خریداران شاهین با خیال راحت این خودرو را به دناپلاس ترجیح دهند.

3. شاهین از هر نظر هزینه نگهداری کمتری نسبت به دناپلاس دارد که بخشی از این موضوع به نصب قطعاتی از پراید و تیبا روی شاهین است. چیزی که برای خانواده‌های ایرانی به یک هزینه نگهداری کمتر منجر خواهد شد و تقریبا همان سطح از عملکرد را با هزینه کمتری تحویل مشتریان می‌دهد. مصرف سوخت این خودرو به کمک پیشرانه کوچکی که دارد حدود ۷لیتر است که عددی مناسب و اقتصادی و بهتر از میانگین مصرف سوخت در خودروهای موجود در بازار ایران است.

4. طراحی شاید مهمترین و اصلی‌ترین دلیل برای تجیح شاهین به دنا پلاس باشد. جایی که دنا پلاس پر از ایراد فنی و مهندسی در شیوه طراحی و مونتاژ بدنه است، شاهین فرمی موزون داشته و کیفیت خوب طراحی خود را در نمونه‌های تولید به نمایش می‌گذارد. این خودرو که در فرم طراحی به بیوک اکسل GT و برخی از انواع محصولات هوندا شباهت دارد، زبان طراحی مدرنی داشته و سیمایی کاملا شهری و جوان پسند دارد.

5. قیمت یکی از مهمترین مواردی است که احتمالا به برتری شاهین بر دنا پلاس و نسخه توربو این خودرو منجر خواهد شد. در واقع در شرایطی که بهای کنونی دنا پلاس بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان است و قیمت دنا پلاس توربو هم در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان قرار دارد، شاهین در یک رده پایین‌تر گام برمی‌دارد. این یعنی بهای ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیونی شاهین که با تیراژ ۲۰ هزار دستگاهی همراه است، شرایط خوبی را برای فروش بالای این خودرو فراهم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *