اخبار خودرو

در فصل جدید قیمت گذاری خودرو؛ روند قیمت گذاری خودرو افزایشی خواهد بود؟!

برنامه “صبح و گفتگو” با موضوع قیمت گذاری خودرو و در ارتباط تلفنی با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و مهندس حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودرو از آنتن گفت و گو پخش شد.

دادفر در برنامه “صبح و گفتگو” با بیان اینکه شیوه قیمت گذاری های خودرو به صاحبان سرمایه در این حوزه آسیب می زند گفت: متاسفانه از طرف دیگر هم که واردات را ممنوع کرده ایم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: متاسفانه دولت همه چیز به ویژه قیمت گذاری را سروته نگاه می کند، وقتی ما بازار را به دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا می دهیم حداقل اجازه دهیم سودش را هم ببرند و کارگران راحت کار کنند تا حداقل شاید با این نگاه به جایی برسیم.

دادفر گفت: باید پذیرفت که مالک اصلی صنعت خودروسازی ما دولت است و دولت هم چون قدرت دارد انحصارگراست، لذا اینکه یک روز قیمت گذاری را به شورای رقابت و روز دیگر به ستاد تنظیم بازار واگذار می کنند ناشی از عدم انجام کار کارشناسی و برنامه ریزی استراتژیک درخصوص فرآیند خودرو و صنعت خودروسازی ماست.

وی با انتقاد از بازی های سیاسی و اقدامات پوپولیستی برای راضی نگه داشتن مردم در این حوزه گفت: این بازار بازار صد درصد انحصاری است و مالکیت آن هم متعلق به دولت است.

در ادامه “صبح و گفتگو”، کریمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است شورای رقابت مجدداً احیا شود؟ گفت: قرار بود جلسه ای در این خصوص طی این هفته برگزار شود که لغو شد اما موضوع قیمت گذاری در این روزها تعیین تکلیف خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه شرکت های خودروساز از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ اجازه هیچ افزایش قیمتی نداشتند افزود: این مسئله باعث افزایش شدید فاصله قیمت بازار با قیمت کارخانه شد بطوریکه زیان انباشته شرکت های خودروساز در سال ۱۳۹۸ در طول تاریخ صنعت خودروسازی ایران بی نظیر بود!

کریمی مطرح کرد: شرکت های خودروساز با دستوراتی که در سال ۱۳۹۸ و اواخر سال ۱۳۹۷ از دولت گرفتند به طور میانگین روی هر خودروی تولیدی خودشان ۲۳ درصد زیان دادند و طبق یک تحلیل دیگر، ۶۰ درصد افرادی که خودرو را از کارخانه خریدند آن را به هر نحوی در بازار فروخته اند و مصرف کننده واقعی نبودند.

کارشناس بازار خودرو یادآور شد: شورای رقابت یک زمانی با قیمت گذاری ها به شرکت های خودروساز ضربه می زد و دولت هم این اختیار را از شورای رقابت گرفت و به ستاد تنظیم بازار محول کرد اما ستاد هم به جای اینکه به شرکتهای خودروساز سرویس مثبت دهد و آن ها را به بنگاه های اقتصادی سودآور تبدیل کند با رویکرد پوپولیستی تلاش کرد تا مردم را با دولت همراه کند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار خودرو تولید شده است گفت: ما امسال بالغ بر یک میلیون تقاضای پاسخ داده نشده از دو سال گذشته داریم و بنابراین قطعاً قیمت گذاری در حاشیه بازار جواب نمی دهد.

کریمی با تأکید بر ضروت محاسبه دقیق قیمت تمام شده خودرو بیان کرد: محدودیت ها و شاخص های اقتصادی مانند افزایش نرخ ارز و تورم باید در قیمتگذاری خودرو لحاظ و از طرفی روش های غلط بنگاه داری نیز اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *